به گزارش اکوایران، اکران نوروزی یکی از بهترین موقعیت‌ها برای فروش بیشتر و بهتر دیده شدن فیلم‌هاست. به همین دلیل عوامل سازنده فیلم‌های سینمایی، به خصوص فیلم‌های حاضر در جشنواره فیلم فجر، برای حضور در لیست اکران‌های نوروزی سر و دست می‌شکنند.

در این گزارش نگاهی به آمار فروش فیلم‌ها در ایام تعطیلات نوروز 1403 می‌اندازیم.

خبر مرتبط
نگاهی به فروش سینما در سال ۱۴۰۲/ نبض گیشه در دستان فیلم‌های کمدی
نگاهی به فروش سینما در سال ۱۴۰۲/ نبض گیشه در دستان فیلم‌های کمدی

اکوایران: پس از گذشت ۱۲ ماه و اکران فیلم‌های مختلف پرونده گیشه 1402 سینمای ایران نیز بسته شد. نکته قابل توجه این سال، حضور پررنگ فیلم‌های کمدی و فروش بالای آنها بود. در این گزارش نگاهی به میزان فروش و تعداد مخاطب‌های این فیلم‌ها انداخته‌ایم.

فروش اکران نوروزی سینمای ایران در سال ۱۴۰۳ به بیش از ۸۶ میلیارد و ۷۱ میلیون تومان با یک میلیون و ۳۲۵ هزار و ۵۶۸ نفر مخاطب رسید. هم چنین بر اساس اعلام موسسه سینماشهر، هفتم فروردین با فروش بیش از ۹ میلیارد و ۵۲۶ میلیون تومان و ۱۴۵ هزار و ۱۶۴ نفر بیشترین فروش و بیشترین مخاطب را در ایام نوروز داشته است.

این آمار در حالی است که در ایام شب‌های قدر سینمای کشور تعطیل بودند.

صدرنشین اکران‌های نوروزی «تمساح خونی»، اولین ساخته جواد عزتی، است. این فیلم که اکران خود را از ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ آغاز کرد، توانست تا ۱۳ فروردین به فروش ۶۵ میلیارد و ۹۰۶ میلیون تومان برسد.

همچنین اکران فیلم‌های سینمایی «بی‌بدن»، «آپاراتچی»، «نوروز» و «آسمان غرب» از ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ آغاز شد که از این تاریخ تا ۱۳ فروردین «بی‌بدن» به فروش بیش از ۱۰ میلیارد و ۴۸۵ میلیون تومان، «آپاراتچی» به فروش بیش از ۲ میلیارد و ۶۵۳ میلیون تومان، «نوروز» به فروش بیش از یک میلیارد و ۸۲۶ میلیون تومان و «آسمان غرب» به فروش بیش از ۹۵۷ میلیون تومان رسیدند.

اکران فیلم‌های سینمایی «پرویزخان» و «ایلیا جستجوی قهرمان» نیز از ۲۱ و ۲۲ اسفند آغاز شد و تا تاریخ ۱۳ فروردین «پرویزخان» به فروش بیش از ۲ میلیارد و ۶۹۶ میلیون تومان و «ایلیا جستجوی قهرمان» به فروش بیش از یک میلیارد و ۵۴۴ میلیون تومان رسید.
لازم به ذکر است رقم درست فروش اکران نوروزی از زمان روی پرده رفتن فیلم‌های مختص این ایام محاسبه می‌شود و رقم تفکیکی فروش سینمای ایران در سیزده روز ایام عید (اول تا ۱۳ فروردین) نیز به ۶۱ میلیارد و ۳۷۷ میلیون تومان رسید.

فروش نوروزی سینما