به گزارش اکوایران، صنعت بانک‌ها و مـؤسسات اعتباری یکی از 52 صنعت فعال بورس تهران است و در بین صنایع اصلی و بزرگ بازار سهام دسته بندی می‌شود. شاخص صنعت بانک‌ها و مـؤسسات اعتباری بازار سهام در سال 1402 شاهد افزایش تراز 23 درصدی بود؛ در حالی که شاخص کل بورس تهران در این مدت 12 درصد افزایش تراز داشت. با این حال بازدهی شاخص این صنعت نتوانسته است عقب ماندگی سال 1401 را جربان کند. در سال 1401 شاخص این صنعت تنها 11.3 درصد افزایش تراز داشت؛ در حالی که شاخص کل بورس تهران 41 درصد رشد کرد. صنعت بانک‌ها و مـؤسسات اعتباری در سال 1402 بیش از 9 هزار و 406 میلیارد تومان کاهش مالکیت حقیقی داشت در حالی که در این مدت 23 هزار و 920 میلیارد تومان از مالکیت حقیقی کل بازار کاسته شده است.

بانکی‌ها لنگر شاخص کل شدند!

سال 1401 برای صنعت بانک‌ها و مـؤسسات اعتباری آورده اندکی داشت. شاخص این صنعت در انتهای سال 1401 اندکی بالاتر از تراز ابتدای سال قرار داشت و نسبت تراز شاخص این صنعت به شاخص کل بیش از 20 درصد کاهش داشت.

چشم‌انداز صنعت انبوه‌سازی در سال 1403/ رکورد شکنی سال گذشته تکرار می‌شود؟

سال 1402 که با یک روند صعودی همراه بود نیز شاهد عقب ماندگی این صنعت در دوره صعودی ابتدای سال بود که بخشی از آن را ناشی از مشکلات و بحران‌های این صنعت بود. افزایش تراز شاخص این صنعت با شروع موج اصلاحی شاخص کل آغاز شد و در حالی که بخش زیادی از معاملات سهام در رکود و خروج جریان پول سپری می‌کرد. نمادهای بانکی یک ماهی را با مازاد تقاضا روبرو بودند. نسبت شاخص صنعت بانک‌ها و مـؤسسات اعتباری به شاخص کل در انتهای سال 1402 اندکی بیشتر از ابتدای سال قرار گرفت و همچنان فاصله 17 درصدی با ابتدای سال 1401 دارد.

030113

جای خالی سرمایه‌گذاران در صنعت برق/ کمبود برق در تابستان گران تمام می‌شود

 نسبت ارزش معاملات صنعت بانک‌ها و مـؤسسات اعتباری به معاملات سهامی کل بازار نیز بیانگر اوج تأثیرگذاری این صنعت در خرداد تا تیر سال گذشته بر بازار سهام است. نمادهای بانکی سال 1402 را با وجود رشد تراز بیشتر شاخص این صنعت به نسبت شاخص کل، با خروج سنگین جریان پول حقیقی مواجه بودند. این مسئله بانکی‌ها را به لنگر شاخص کل بدیل کرده است.

چالش‌های صنعت بانک‌ها و مـؤسسات اعتباری بورس تهران را می‌توان زیان انباشته، ناترازی عملیاتی، شفاف‌سازی ضعیف عملیات‌های بانکی و مواردی از این دست دانست که با توجه به شرایط تورمی کشور، یکی از بحران‌های اصلی اقتصاد کشور به شمار می‌رود.

بحران تأمین گاز صنایع در دومین کشور دارنده منابع گازی جهان