hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > ورزشی > تيم‌ملي واليبال جوانان ايران به ششمين قهرماني در آسيا رسيد

تيم‌ملي واليبال جوانان ايران به ششمين قهرماني در آسيا رسيد

مسابقات قهرماني نوجوانان آسيا به ميزباني كشور بحرين، پايان خوشي براي واليبال ايران داشت. كشوري كه نزديك به يك سال قبل نظاره‌گر درخشش و قهرماني نوجوانان واليبال ايران در جهان بود، بار ديگر مردان واليبال ايران را روي سكوي نخست مسابقات ديد. 
                     

مسابقات قهرماني نوجوانان آسيا به ميزباني كشور بحرين، پايان خوشي براي واليبال ايران داشت. كشوري كه نزديك به يك سال قبل نظاره‌گر درخشش و قهرماني نوجوانان واليبال ايران در جهان بود، بار ديگر مردان واليبال ايران را روي سكوي نخست مسابقات ديد. همان نوجوانان كه حالا يك سال بزرگ‌تر شده بودند، اين بار در قالب تيم جوانان در آسيا قهرمان شدند و سهميه مسابقات جهاني را نيز به دست آوردند.

يك قهرماني اميدوارانه 

والیبال ایران که با آمدن ولاسکو و حضور ستاره‌هایی نظیر سعید معروف ، سید محمد موسوی، شهرام محمودی، فرهاد قائمی و غیره اسم و رسمی در جهان برای خود دست و پا کرده بود، رفته رفته و با والیبال زدگی برخی ستاره‌ها در مسیر افول قرار داشت. رخ دادن برخی شکست‌ها و تیمی که به شدت از آن تیم سال‌های قبل فاصله گرفته بود، این نگرانی را در دل اهالی والیبال ایجاد کرد که به راستی آینده والیبالی که سال‌ها الگویی برای سایر رشته‌های توپی دیگر شده بود، می‌تواند بار دیگر در سطح جهان بدرخشد یا خیر؟ تابستان سال گذشته، زمانی که تیم ملی نوجوانان ایران با سرمربیگری محمد وکیلی و حضور بازیکنانی ناشناخته و تازه وارد در مسابقات قهرمانی نوجوانان جهان، جام قهرمانی را بالای سر برد، امیدهای زیادی در دل والیبال زنده شد؛ اميدي كه حالا بعد از قهرماني در آسيا پررنگ‌تر شده است. پای صحبت کارشناسان و اهالی والیبال که می‌نشستیم، با وجود اختلاف نظر در زمینه فنی، بيشتر این کارشناسان و مربیان والیبال در یک موضوع اتفاق نظر داشتند و آن اينكه والیبال ایران با یک حلقه مفقوده روبه‌رو است: «چرخه بازیکن‌سازی». این نگرانی زمانی که دو سال قبل جوانان والیبال ایران از رسیدن به سکوی آسیا بازماندند و با وجود پیش بینی‌های متعدد انتظار می‌رفت سکوی نخست را از آن خود کنند، به مقام نایب قهرمانی رسیدند، تشدید شد. حالا دیگر والیبال ایران در رده پایه در سطح آسیا آقایی نمی‌کرد و این موضوع روزهای خوبی برای آینده اين رشته به همراه نداشت. یک نسل بعد ، یعنی تیمی که با عنوان «تیم ملی نوجوانان» در مسابقات قهرمانی نوجوانان جهان، توانست مدال طلا را به گردن بیاویزد ، همه این نگرانی‌ها را از بین برد. همان تیمی که در فاصله کمتر از یک سال و این بار در نبرد آسیایی و در قالب تیم ملی جوانان، توانست بار دیگر صاحب عنوان قهرمانی شود. یک قهرمانی دلچسب برای شاگردان بهروز عطایی در کشور بحرین.

مسير بدون شكست تا جام قهرماني

مسابقات والیبال قهرمانی مردان آسیا 2018، به میزبانی کشور بحرین و از سی‌ام تیر آغاز شد. مسابقاتی که برای تیم‌ها از آنجایی حايز اهمیت بود که دو تیم نخست این رقابت‌ها صاحب سهمیه مسابقات جهانی 2019 می‌شدند. اولین تیمی که مردان والیبال ایران باید در بحرین و در نبرد با حریفان آسیایی خود به مصاف آن می رفتند، تیم ملی والیبال جوانان چین بود. تیمی که در گام ابتدایی مسابقات با حساب سه بر صفر مغلوب ایران شد تا شاگردان بهروز عطایی آغاز محکمي در مسابقات داشته باشند.

در گام دوم تیم ملی کره جنوبی به مصاف ایران رفت و این تیم نیز نتوانست از پس قدرت جوانان ایران برآيد و مقابل ایران با نتیجه سه بر صفر شکست خورد. این دو پیروزی، حکم صعود ایران به عنوان صدرنشین به مرحله دوم مسابقات را صادر کرد. روز سوم مسابقات برای جوانان ایران با استراحت همراه بود و در روز چهارم ایران جدال با تیم ملی هند در مرحله یک هشتم نهایی را پیش رو داشت.

تیم ملی هند نیز مانند دو حریف پیشین، توانایی مقابله با مردان جوان والیبال ایران را نداشتند و با تن دادن به شکست مقابل ایران سبب شدند که تیم ملی ما به جمع هشت تیم نهایی راه پیدا کند. مرحله یک چهارم نهایی، مرحله دیگری بود که تيم ايران به منظور صعود به نیمه نهایی به پیروزی در آن نیاز داشتند.

واليباليست‌هاي ما برای رسیدن به نیمه نهایی و جمع چهار تیم برتر مسابقات باید به مصاف تیم ملی قزاقستان می‌رفتند. شاگردان بهروز عطایی با نمایش خوب و بی نقصي مقابل تیم ملی قزاقستان نیز به پیروزی رسیدند و به نیمه نهایی راه یافتند و بعد از آن برای قهرمانی به دو پیروزی و برای کسب سهمیه مسابقات جهانی به یک پیروزی دیگر نیاز داشتند.تیم ملی ایران در مرحله نیمه نهایی، تیم ملی تایلند را پیش رو داشت. تیمی که با شکست دادن آن راهی فینال شدند، ضمن اینکه سهمیه مسابقات جهانی 2019 را نیز تصاحب کردند.

تیم والیبال جوانان کره جنوبی که در مرحله نخست مسابقات قهرمانی آسیا، یک بار به مصاف تیم ملی ایران رفته و تن به شکست سه بر صفر داده بود، در نبردی تکراری اما این بار با حساسیت چندین برابر و در قالب بازی فینال، باید مقابل یاران بهروز عطایی به میدان می‌رفت. تیم ملی ایران و کره جنوبی که هر دو بلیت مسابقات جهانی را در جیب داشتند، با آسودگی خیال و برای تصاحب جام قهرمانی دیداری حساس را برابر هم به نمایش گذاشتند.

در نهایت ملی پوشان جوان کشورمان که پیش از این سابقه پنج قهرمانی را در کارنامه خود داشتند، برابر پرافتخارین تیم تاریخ این رقابت ها یعنی کره جنوبی با 6 قهرمانی ایستادند و موفق شدند با شکست دادن این تیم بر بام آسیا قرار بگیرند.

هدف بعدي، سكوي جهاني 

بهروز عطایی، سرمربی تیم ملی والیبال جوانان ایران درباره قهرمانی تیمش و تصاحب سهیمه مسابقات جهانی مي‌گويد: « در اين دوره از مسابقات فرمت جدید برای تیم‌ها تازگی داشت اما ما هدف مشخصی داشتیم و به اهدافی که می خواستیم یعنی کسب سهمیه جهانی و قهرمانی دست پیدا کردیم. ما هر روز باید در حال یادگیری باشیم. این مسابقات برای ما آموخته های زیادی داشت. هدف ما از امروز مسابقات قهرمانی جهان است و باید تلاش بیشتری انجام دهیم. ما هدف بزرگ‌تری داریم و تمام تلاش ما رسیدن به آن است. از فردا این کار شروع می شود و این تیم آینده والیبال ایران است.بازی های خوبی انجام دادیم و به قدرت خود واقف بودیم. اینکه یک ست باخت بدهیم یا ندهیم اهمیتی نداشت و ما می خواستیم والیبال خوبی بازی کنیم. این موضوع قدرت ما را نشان می دهد و به این معنا نیست که حریفان ما خوب نبودند. در مسابقات بزرگ جهانی نیز فینال سه بر صفر تمام می‌شود و این نشان می‌دهد که قهرمان قدرتمند است و به معنی ضعف دیگر تیم ها نیست. از امروز به بعد تمام تلاش ما رسیدن به سکوی جهانی است و می خواهیم در این مسابقات موفق باشیم».

                    
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد