hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > سیاسی > جنگ، مرگ، بیماری و یک تاج‌گذاری سلطنتی

جنگ، مرگ، بیماری و یک تاج‌گذاری سلطنتی

حمله هفت اکتبر و بمباران پنج ماهه غزه، مهم‌ترین وقایع سال ۱۴۰۲ به‌ حساب می‌آیند.

حمله هفت اکتبر و بمباران پنج ماهه غزه، مهم‌ترین وقایع سال ۱۴۰۲ به‌حساب می‌آیند. در این سال روس‌ها شاهد مرگ دو چهره جنجالی بودند و سودان یکی از بدترین جنگ‌های آفریقا را تجربه کرد. در نهایت سال با بی‌خبری مطلق از وضعیت کیت میدلتون ملکه آینده بریتانیا به سر رسید.

 

جنگ سودان

جنگ سودان در روز ۲۷ فروردین آغاز شد. اختلافات بین دو گروه نظامی این کشور باعث شد تا سودان بار دیگر شاهد یکی از خونبار‌ترین جنگ‌ها باشد. این جنگ میلیون‌ها آواره و هزاران کشته و زخمی داشته است.

 

تاج گذاری چارلز

روز سوم خرداد چارلز رسما به‌عنوان شاه بریتانیا تاج‌گذاری کرد. البته او با مرگ مادرش ملکه الیزابت، در سال ۲۰۲۲ رسما پادشاه انگلیس شده بود، اما مراسم تاج‌گذاری به ۲۰۲۳ افتاد. این مراسم کسالت‌بار در کلیسای وست مینستر برگزار شد و او در مقابل اسقف کانتربری سوگند پادشاهی خورد.

 

انتخاب مجدد اردوغان 

انتخابات ترکیه در هفتم خرداد ۱۴۰۲، یکی از وقایع مهم ۱۴۰۲ بود. برای اولین‌بار انتخابات در این کشور به مرحله دوم کشیده شد و در نهایت در دور دوم، رجب طیب اردوغان توانست رقیب خود کمال قلیچدار اوغلو از ائتلاف ملت را شکست دهد. در این انتخابات ۶۰ میلیون نفر شرکت کردند و البته اردوغان به سختی توانست قلیچدار اوغلو را پشت سر بگذارد.

 

کشته شدن رهبر واگنر

 نام پریگوژین رهبر گروه واگنر با شروع جنگ اوکراین بیش از گذشته بر سر زبان‌ها افتاد. او نیروهای خودسر خود را وارد جنگ کرد و در نهایت سقوط هواپیما کارش را ساخت. پریگوژین به همراه ۹ نفر دیگر در دو شهریور ۱۴۰۲ جان باخت. هواپیمای جت خصوصی که گفته شده در مالکیت پریگوژین بوده، از مسکو به سمت سن‌پترزبورگ در حال حرکت بود و به مقصد نرسید. برخی این اتفاق را یک قتل دولتی از سوی کرملین دانستند.

 

طوفان الاقصی

روز ۱۶ مهر ۱۴۰۲، اعضای گروه حماس در پی حملاتی هماهنگ در سرزمین‌های اشغالی نتانیاهو و جهان را شوکه کردند. در اوایل صبح رگبار راکتی خواب را از سر اسراییلی‌ها پراند. تعداد کشته‌شدگان در میان نظامیان اسراییلی بیش از هزار نفر اعلام شد و ۱۵۰ نفر هم گروگان گرفته شدند.

 

جنگ علیه غزه

پس از عملیات طوفا الاقصی، تلاویو حملات مرگباری را علیه باریکه غزه آغاز کرد که تا امروز هم ادامه دارد و باعث کشته شدن غیرنظامیان و زنان و کودکان بسیاری شده است. طبق آخرین آمار بیش از ۳۱ هزار تومان در پنج ماه جانشان را از دست داده‌اند.

 

حملات یمن در دریای سرخ

حوثی‌های یمن یا همان انصارالله، پس از حمله به غزه در دریای سرخ حملاتی را علیه کشتی‌های باری آغاز کردند که کشتی‌رانی بین‌المللی را تحت تاثیر قرار داد. آنها اعلام کردند این حملات تنها شامل کشتی‌هایی می‌شود که خط و ربطی به اسراییل دارند. اما بسیاری از شرکت‌های بزرگ باربری عبور و مرور در دریای سرخ را متوقف کردند. این گروه یمنی می‌گوید حملات خود را تا زمانی که آتش‌بس در غزه برقرار نشود ادامه خواهد داد اما شدت حملات در حال‌حاضر بسیار کمتر شده است.

 

مرگ ناوالنی، دشمن پوتین

روز جمعه ۲۷ بهمن‌ماه خبرهایی از مرگ مهم‌ترین منتقد پوتین در زندان به گوش رسید. کمی بعد روس‌ها خبر را تایید کردند و مشخص شد الکسی ناوالنی، وبلاگ‌نویس، حقوق‌دان و منتقد روس که طرفداران زیادی در خارج و داخل روسیه داشته جان خود را از دست داده است. غرب و خانواده ناوالنی مستقیما پوتین را مسئول مرگ او دانستند. خاکسپاری ناوالنی مدتی بعد از مرگش و وقتی کرملین بالاخره حاضر شد تا پیکر بی‌جان او را به خانواده‌اش تحویل دهد، با حضور پرتعداد مردم روسیه برگزار شد.

 

عضویت سوئد و فنلاند در ناتو

فنلاند به‌عنوان یک کشور اروپایی در تاریخ ۱۶ فروردین ۱۴۰۲، به ناتو پیوست. در بهمن‌ماه بالاخره ترکیه به عضویت سوئد در ناتو هم رضایت داد. عضویت این دو کشور اروپایی مسکو را در وضعیت دشواری قرار داد. روس‌ها که برای جلوگیری از عضویت اوکراین در ناتو به این کشور حمله کردند، حالا با مشکل بزرگتری روبه‌رو هستند.

 

سرطان چارلز و کیت میدلتون

روز ۱۶ بهمن‌ماه رسانه‌های جهان خبر از ابتلای شاه چارلز به سرطان دادند. او که مدتی قبل به‌دلیل بیماری تحت عمل جراحی قرار گرفته بود؛ چند روز بعد از بیمارستان مرخص شد و در نهایت نتایج آزمایش‌ها نشان از ابتلای چارلز به سرطان داشت. کیت میدلتون همسر شاهزاده ویلیام، تقریبا همزمان با پدر شوهرش در بیمارستان برای یک جراحی شکمی بستری شد. خاندان سلطنتی بریتانیا در آن زمان اعلام کرد کیت میدلتون به مدت سه ماه در دوره نقاهت به سر می‌برد. نبود کاترین پس از چند هفته به شایعات دامن زد اما در نهایت، ملکه آینده بریتانیا با حضور در مقابل دوربین اعلام کرد که به سرطان مبتلا شده و مراحل اولیه درمان را سپری می‌کند.

منبع: sharghdaily-923910

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد