hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > علمی > با حقوق خود در فضای مجازی آشنا شوید

با حقوق خود در فضای مجازی آشنا شوید

در «فن‌ویک» ویژه نوروز کتابی در مورد آگاهی از حقوق خود در فضای مجازی به شما معرفی می‌کنیم و در کنار آن با پادکستی آشنا می‌شوید که مقاله‌های مهم حوزه کسب‌وکار، اقتصاد و فناوری را از مجله‌های مطرح دنیا مانند اکونومیست برای شما تحلیل می‌کنند.

«در بسیاری از کشورها حق دسترسی به اینترنت جزو حقوق بشر و از جمله حقوق اساسی محسوب می‌شود و بر عکس آن‌چه گاهی در احکام صادر شده در ایران دیده می‌شود هیچ قاضی‌ای نمی‌تواند فردی را به محرومیت از فضای مجازی محکوم کند.»

جملات بالا گفته‌های باقر انصاری، نویسنده کتاب «حقوق کاربران فضای مجازی» در مراسم رونمایی از این کتاب است. کتابی که به قول معروف «تازه از تنور بیرون آمده» و به حقوق کاربران در فضای مجازی می‌پردازد. آنچه ما تاکنون در خبرها خوانده‌ایم تلاش قانونگذاران برای محدود کردن و فیلترینگ اینترنت و فضای مجازی به بهانه حمایت از کاربران «بی‌پناه» بوده و حالا باقر انصاری و شیما عطاری در کتاب جدید خود به صراحت اعلام می‌کنند حق دسترسی به اینترنت جزو حقوق بشر و حقوق اولیه انسان‌هاست و ما کاربران باید از حقوق خود در فضای مجازی آگاه باشیم، پس معرفی کتاب این هفته در فن‌ویک را دنبال کنید.

 حالا اگر شما جزو فعالان حوزه اقتصادی و مالی و فناوری باشید، بهتر است معرفی پادکست «فارکست اکونومیست» را از دست ندهید، چون متخصصان این حوزه‌ها مانند فرشاد فاطمی، فرهاد نیلی و محمد فاضلی و کارشناسان دیگر، مقاله‌های تخصصی حوزه‌های اقتصادی، فناوری و کسب‌وکار مجله اکونومیست را مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهند. 

در فن‌ویک این هفته خلاف هفته‌های گذشته، فیلم کمدی- اکشن «Free Guy» را معرفی کردیم تا کمی از بخش‌های تاریک فناوری جدا و وارد دنیای رنگارنگ بازی‌های ویدیویی شوید. 

اگر پس از تماشای این فیلم هم از شدت هیجان، می‌خواهید خواب راحتی تجربه کنید، اپلیکیشن «soundsleep» معرفی شده که با موسیقی آرامش‌بخش خواب آرامی را تجربه می‌کنید.

کتاب حقوق کاربران فضای مجازی/ دسترسی به اینترنت، حق اساسی کاربر است

اسفندماه سال گذشته کتابی رونمایی شد که جای خالی آن در میان کتاب‌های حقوقی حس می‌شد: کتاب «حقوق کاربران فضای مجازی» که نوشته باقر انصاری و شیما عطار است.

باقر انصاری دانشیار دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشگر حقوقی و عضو کانون وکلای دادگستری مرکز است. شیما عطار نیز دکترای حقوق خصوصی دارد و پژوهشگر حقوق ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

براساس پژوهش‌های انصاری و عطار از منظر حقوقی، پرسش‌های گوناگونی درباره حقوق افرادی که درصدد اتصال به اینترنت و فعالیت در فضای مجازی هستند و می‌توان آنها را کاربران فضای مجازی نامید مطرح است: دسته‌ای از این پرسش‌ها به حق‌هایی مربوط می‌شوند که کاربران فضای مجازی باید از آنها برخوردار باشند؛ آزادی اتصال به اینترنت، اصل بی‌طرفی شبکه‌ای، حق بی‌نامی، حق استفاده از فناوری‌های ارتباطی (مانند رمزگذاری، بلاکچین، همرسانی)، حق بلاگ‌کردن، آزادی انجمن و اجتماع، آزادی بیان و اطلاعات و حق بر امن و شفاف‌بودن اینترنت مهمترین عناصر حق دسترسی به اینترنت هستند. دسته‌ای نیز به داده‌های شخصی کاربران مربوط هستند که از سوی ارائه‌دهندگان خدمات دسترسی، خدمات میزبانی، سکوهای برخط و سایر واسطه‌های اینترنتی جمع‌آوری و پردازش می‌شوند. حق اطلاع از جمع‌آوری و پردازش داده‌های شخصی، حق دسترسی به داده‌های شخصی، حق اصلاح، حذف،محدود کردن و انتقال داده‌های شخصی و حق اعتراض به پردازش داده‌های شخصی و سرانجام حق آگاهی از تصمیم‌گیری خودکار در این زمره‌اند.

 همانطور که باقر انصاری در مراسم رونمایی این کتاب گفت: «در کشورهای توسعه‌یافته درباره حقوق افراد در فضای مجازی اسناد بین‌المللی و منشورهای حقوقی متعدد تهیه و تدوین شده است، درحالی‌که در کشور ما با این موضوعات بیگانه هستیم. ما قواعد حقوقی حاکم بر فضای مجازی را نمی‌دانیم و حتی برعکس عمل می‌کنیم. افرادی که در فضای مجازی فعالیت می‌کنند باید از حقوقی برخوردار باشند و این کتاب به مسائل حقوقی کاربران در فضای مجازی پرداخته است.»

این کتاب ۲ بخش دارد؛ بخش اول به حقوق مرتبط با دسترسی به اینترنت  می‌پردازد و بخش دوم حقوق مرتبط با پردازش داده‌های شخصی را مورد بررسی قرار می‌دهد. بخش اول را باقر انصاری به نگارش درآورده است و بخش دوم هم حاصل پژوهش‌های شیما عطار است. 

در این کتاب مخاطب به شکل کامل با مبانی و ماهیت حق دسترسی به اینترنت و قلمروی آزادی بیان در فضای مجازی آشنا و علاوه بر این درباره حقوق خود در حوزه داده‌های شخصی، حق اصلاح،‌حذف، محدود کردن و انتقال آنها مطلع می‌شود. چون این کتاب به تازگی منتشر شده است، هنوز نسخه آنلاین آن در پلتفرم‌های طاقچه و فیدیبو موجود نیست، اما شما می‌توانید نسخه فیزیکی آن را به صورت آنلاین از سی‌بوک، شهرکتاب مرکزی، سایت هوالوکیل و سایت دادباز تهیه کنید.

پادکست فارکست اکونومیست/ دنیای فناوری و اقتصاد از نگاه متخصصان 

تاکنون پادکست‌هایی را در این بخش معرفی کردیم که مختص به فناوری و موضوعات پیرامون آن بود. پادکستی که امرو معرفی می‌کنیم، علاوه بر فناوری، حوزه اقتصادی، مالی، کسب‌وکار و انرژی را هم در برمی‌گیرد.

پادکست «فارکست اکونومیست» به میزبانی و سردبیری هستی ربیعی، قائم‌مقام مدیرعامل و عضو هیئت مدیره شرکت رهنمان است و توسط شرکت رهنمان تهیه می‌شود. رهنمان شرکت مشاوره مدیریت، سرمایه‌گذاری و نوآوری است که فرهاد نیلی، رئیس پیشین پژوهشکده پولی و بانکی،  مدیرعامل این شرکت است.

در خلاصه این پادکست در کست‌باکس آمده: «مهم‌ترین موضوعات اقتصادی، مالی، فناوری، بیزینس و انرژی جهان را براساس مقالات منتشر شده در معتبرترین نشریات بین‌المللی، به کمک خبرگان هرحوزه مرور می‌کنیم. «فار» در فارکست به معنی برجی است که در بندرگاه میان آب یا در کرانه برپا کنند و شب‌ها برآن چراغ افروزند تا کشتی‌ها راه خود را بیابند( فرهنگ معین)»

در هرقسمت از این پادکست، مقاله‌های مجله اکونومیست و مجله‌های دیگر با موضوعات اقتصادی و مالی و همچنین فناوری مورد تحلیل قرار می‌گیرد. مقاله‌های حوزه فناوری، زمینه‌های مختلف مثل هوش مصنوعی، داده‌ کاربران در شبکه‌های اجتماعی، تنظیم‌گری مگاپلتفرم‌ها، هدست‌های واقعی مجازی، فناوری‌های پوشیدنی و ... را دربرمی‌گیرد. در میان تحلیلگران هم نام‌هایی دیده می‌شود که برای فعالان این حوزه آشنا هستند؛ مانند فرشاد فاطمی،حسین نیلی و محمد فاضلی و امینه محمودزاده.

تاکنون ۱۷۳ اپیزود از این پادکست منتشر شده است و آخرین اپیزود مربوط به ۲۹ فوریه است.فارکست در کست‌باکس ۲۰.۸ هزار دنبال‌کننده دارد و اپیزودهای آن ۸۷۵.۹ هزار بار شنیده شدند. ۱.۵ هزار کامنت هم برای این پادکست ثبت شده است و با مروری بر نظرات می‌توان فهمید فعالان حوزه‌های اقتصادی و مالی و فناوری از این تحلیل‌ها وبررسی‌ها استقبال کردند و مطالب پادکست برای آنها آموزنده بوده است. شما می‌توانید فارکست را از کست‌باکس، سایت رهنمان، فیدیبو و اپل‌پادکست گوش کنید.

فیلم مرد آزاد (Free Guy)/ قهرمان دنیای خودت باش

برای نخستین‌بار کمی می‌خواهیم از فیلم‌ها و سریال‌هایی که بخش تاریک فناوری را نشانمان می‌دهند فاصله بگیریم و وارد دنیای بازی‌های آنلاین شویم.

فیلم مرد آزاد «Free Guy» یک فیلم آمریکایی در ژانر اکشن-کمدی و علمی‌وتخیلی است و درمورد متصدی بانک است که متوجه می‌شود یکی از شخصیت‌های یک بازی ویدیویی است. حالا این مرد تصمیم می‌گیرد قهرمان داستان خودش باشد و جهانی را که در آن زندگی  می‌کند را نجات دهد. از سوی دیگر ۲ بازی‌ساز ادعا می‌کنند که فردی به اسم آنتوان کدهای بازی که آنها طراحی کرده‌اند را دزدیده و بازی ‌فری سیتی (شهرآزاد) که گای در آن زندگی می‌کند را تولید کرده است. حالا این بازی به‌عنوان محبوب‌ترین بازی جهان شناخته شده است. این بازی‌سازان برای اثبات ادعای خود به بازی نفوذ می‌کنند.

البته اگر فکر کردید این فیلم درمورد این بازی‌سازان است، سخت در اشتباه هستید، شخصیت اصلی این داستان «گای» شخصیت بازی است که در تلاش است به آن بازی‌سازان کمک کند. آنطور که در فیلم گفته می‌شود در حقیقت گای یک بازیکن نیست، بلکه اولین هوش مصنوعی واقعی است که فکر می‌کند زنده است.

کارگردان این فیلم شاون لوی است. او پیشتر کارگردانی مجموعه‌ فیلم‌های «شب درموزه» را به عهده داشت و تهیه‌کننده اصلی سریال «چیزهای عجیب» از نتفلیکس بود. به نظر می‌رسد شاون لوی دوست دارد تمام ژانرها را امتحان کند و در مورد فیلم مرد آزاد هم سربلند از این امتحان بیرون آمده است.

در ایام تعطیلات عید به سر می‌بریم و به گفته فرانک شک از هالیوودریپورتر جذابیت فوق‌العاده رایان رینولدز در نقش اول فیلم Free Guy، شوخ طبعی‌های فیلمنامه و ارائه حرفه‌ای بخش‌های تکنیکی فیلم، آن را به سرگرمی لذت‌بخش تبدیل کرده است. پس ما هم پیشنهاد می‌دهیم این فیلم را به لیست سرگرمی‌های خود در تعطیلات عید اضافه کنید. البته این فیلم ضعف‌هایی در شخصیت‌پردازی دارد، اما عاشقان بازی‌های کامپیوتری را به طور حتم همراه خود می‌کند.

این فیلم سال ۲۰۲۱ اکران شد و مورد استقبال منتقدان قرار گرفت. آنها این فیلم را با فیلم‌های نمایش ترومن، ماتریکس، اتومبیل‌دزدی بزرگ، سایبرپانک ۲۰۷۷ و فورتنایت مقایسه کردند.

سایت the verge نظر برخی از منتقدان را منتشر کرده است که برخی از آنها را در اینجا می‌بینید: «اد پاور از تلگراف» درمورد این فیلم گفته است: «لوی در فیلم مرد آزاد تلاش می‌کند تا در آن واحد هم احساسات مخاطب را تحت تاثیر قرار دهد و هم سلول‌های خاکستری مغز او را به تکاپو وادارد. این فیلم قواعد برنامه‌ریزی‌شده را در هم می‌شکند و به شیوه خود، دنیا را مورد کنکاش قرار می‌دهد. این فیلم درباره مسائلی چون وفاداری، دوستی و عشق حرف‌های فراوانی برای گفتن دارد.»

مالی فریمن از «اسکرین شات» هم فیلم مرد آزاد را خلاقانه‌ترین و بی‌ریاترین و حتی شاید بهترین اثر بر مبنای بازی ویدیویی دانست که تابه‌حال تولید شده است. 

برایان ترویت از USAtoday  هم مرد آزاد را فیلمی گرم و پر از محبت دانست که در آن عشق موج می‌زند: «حتی اگر کسی از آدامس‌های بادکنکی، بستنی و تاب‌بازی لذت نبرد و مانند شخصیت اصلی خوش‌قلب فیلم که رایان رینولدز نقش او را بازی می‌کند از عاشقان ماریا کری نباشد، هم از تماشای آن لذت خواهد برد.»

فیلم مرد آزاد همچنین ۲۹ بار نامزد دریافت جایزه و ۵ مرتبه در جشنواره‌های مختلف مثل MTV MOVIE وPeople's Choice Awards و فستیوال فیلم‌های چینی-آمریکایی برنده جایزه شده است.

اپلیکیشن soundsleep/  خواب آرام با موسیقی

گاهی پیش می‌آید که نمی‌توانیم شب‌ها به راحتی بخوابیم و خواب ما با اختلال روبرو می‌شود. بی‌خوابی ما در حالی است که متخصصان دریافتند خواب شبانه باعث کاهش استرس ما می‌شود و در نتیجه روز بهتری را آغاز خواهیم کرد. امروزه برای جلوگیری از بی‌خوابی راه‌حل‌های متفاوتی وجود دارد؛ یکی از آنها گوش‌کردن به موسیقی‌های آرامش‌بخش هنگام خواب است. در اپلیکیشن soundsleep می‌توانید مجموعه کاملی از این موسیقی‌ها را گوش کنید و خواب خوبی داشته باشید و صبح را با انرژی آغاز کنید.

برای استفاده از soundsleep، در ابتدا با ایمیل وارد اپلیکیشن می‌شوید. در صفحه اصلی دسته‌بندی از موسیقی‌ها را مشاهده می‌کنید؛ این دسته‌بندی‌ها شامل باران، طبیعت، آرامش، حمل‌ونقل عمومی و وایت‌ نویزهاست. هرکدام از آهنگ‌ها را انتخاب کنید، برای شما پخش می‌شود. علاوه بر پخش آهنگ، شما می‌توانید مشخص کنید که این آهنگ تا چه زمانی برایتان پخش شود؛ نیم‌ساعت، پنج‌دقیقه، یک‌ساعت و غیره. 

علاوه برآن در صفحه پخش موسیقی‌، شما علامت «به‌اضافه» می‌بینید. اگر آن را انتخاب کنید، می‌توانید صداهای مختلف به آن موسیقی اضافه کنید و فایل صوتی موردنظر خود را بسازید.

در بخش پایینی اپلیکیشن در کنار آیکون خانه، آیکون «journeys» را می‌بینید. در این بخش اگر به عنوان مثال تور شهری را انتخاب کنید، صدایی از محیط شهری به گوش می‌رسد، همزمان روی صفحه گوشی متنی از سفر شهری ظاهر می‌شود. به عنوان مثال شما تصور کنید در یک خیابان هستید و پس از گذشتن از چهارراه به ۲ راهی می‌رسید کدام راه را انتخاب می‌کنید. درمیان داستان از شما سوالاتی پرسیده می‌شود و براساس جواب شما، صدای آن محیط هم برای شما پخش می‌شود. مثلا اگر کافه را انتخاب کنید صدای کافه پخش می‌شود.

در کنار آیکون «journeys»، اگر آیکون «custom» را انتخاب کنید، با دسته‌بندی‌های صدای طبیعت، حیوانات، باران، موزیک، حمل و نقل عمومی و لالایی مواجه می‌شوید. شما می‌توانید ازهرکدام از این دسته‌بندی‌ها یک یا چندفایل صوتی انتخاب کنید و این فایل‌ها به صورت خودکار با هم ترکیب و موسیقی موردنظر شما ساخته می‌شود. حتی شما می‌توانید انتخاب کنید صدای کدام فایل صوتی بیشتر به گوش برسد. به عنوان مثال شما صدای باران، نفس‌کشیدن و صدای قطار را انتخاب می‌کنید و دوست دارید صدای باران از باقی صداها بلندتر باشد.

این اپلیکشین نه تنها برای خواب که برای یوگا و مدیتیشن و همچنین خواب نوازادان مورد استفاده قرار می‌گیرد. Soundsleep در کافه‌بازار امتیاز ۴.۹ و در گوگل‌استور امتیاز ۴.۶ را دریافت کرده است. شما می‌توانید این اپلیکیشن را از کافه‌بازار، گوگل‌استور و مایکت دریافت کنید.

 

منبع: sharghdaily-924462

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد