hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اقتصادی > عرضه سهام دولتی با ۳۰درصد تخفیف نسبت به روز قبل از پذیره نویسی/ امکان فروش کل سهام عدالت نیست

عرضه سهام دولتی با ۳۰درصد تخفیف نسبت به روز قبل از پذیره نویسی/ امکان فروش کل سهام عدالت نیست

صالح گفت: امروز سهام دولتی با ۳۰ درصد تخفیف نسبت به ۱۳ اردیبهشت یعنی روز قبل از پذیره نویسی عرضه شده است.
کریمی معاون توسعه بورس تهران در برنامه تیتر امشب جزئیات پذیره نویسی صندوق‌های دولتی و سهام عدالت تصریح کرد: پذیره نویسی سهام دولتی از ۳ بانک و ۲ شرکت بیمه از امروز ۱۴ اردیبهشت ماه آغاز شده و تا  ۳۱ اردیبهشت فرصت پذیره نویسی وجود دارد.

او افزود:  ۲ ماه بعد از پذیره نویسی امکان معاملات  سرمایه گذاری این صندوق ها در بورس فراهم می‌شود. با توجه به قیمتی که روی واحد‌های سرمایه گذاری گذاشته شده افراد تا سقف ۲ میلیون تومان می توانند پذیره نویسی کنند و قیمت هر یونیت ۱۰ هزار تومان است.
کریمی تصریح کرد: صندوق سرمایه گذاری ساز و کار مناسب برای سرمایه گذاران با دانش مالی کم است که ترکیبی از سهام در یک سبد قرار دارد و توسط مدیران حرفه‌ای مدیریت می‌شود.
او در پاسخ به انتقاد بلوکه شدن دو ماهه پول سهامداران و امکان ضرر آنها گفت: تخفیف ۲۰ درصدی برای این واحد‌ها در نظر گرفته شده  و قیمت آن بر اساس میانگین ۳۰ روز گذشته سهام شرکت ها تعیین شده که مزیت خوبی است و  سرمایه گذاری به صرفه‌ای خواهد بود و بعد از ۲ ماه بازدهی خوبی دارد و بعد از آن هم افراد می‌توانند سهام را نگه دارند.
معاون توسعه بورس تهران گفت: سرمایه گذرای در بورس همیشه با ریسک همراه است و تضمینی برای صعودی بودن نیست. افراد باید ذهنیت پذیرش ریسک را داشته باشند اما با توجه به تخفیفی که برای این سهام دیده شدند سرمایه گذاران قطعا سود خواهند کرد.
او در خصوص مالیات این سهام بیان کرد: مالیات سهام تنها در هنگام فروش از فروشنده اخذ می شود.
کریمی در ادامه در خصوص سهام عدالت تصریح کرد: دستور مقام معظم رهبری برای آزادسازی سهام عدالت کمک قابل توجهی به افراد در این شرایط می‌کند. نکته اساسی درباره سهام عدالت تصمیم گیری یکی از دو روش برای مدیریت مالکیت این سهام است.

او افزود: در روش مستقیم مدیریت فروش و مالکیت سهام عدالت در اختیار خود فرد است و در روش غیر مستقیم مالکیت در اختیار شرکت‌های سرمایه گذاری استانی قرار می‌گیرد. بنا به تشخیص دارنده سهام است که روش مستقیم بهتر است یا غیر مستقیم و حق انتخاب با سهامداران است.
کریمی گفت: سهام عدالت سهام  ۴۹ شرکت خوب بورس و فرابورسی و چند شرکت خارج از بورس است که بازدهی مناسبی داشته اند.
این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که صاحبان سهام عدالت چگونه متوجه شوند که سهام کدام شرکت ها به آنها تعلق گرفته است گفت: سهام عدالت متعلق به ۴۹ شرکت است که ۳۱ شرکت از آنها پذیرفته شده در بورس هستند و بازدهی خوبی دارند ۸ شرکت فرابورسی هستند و تعدادی هم خارج از بورس هستند اسامی شرکت ها در سایت سازمان خصوصی سازی موجود است و سهام این شرکت ها در آن سبد به صورت یکسان توزیع می شود و همه مشمولان سهام عدالت سهم یکسانی از این شرکت ها خواهند داشت.
در ادامه برنامه صالح رئیس سازمان خصوصی سازی در مورد صندوق های دولتی گفت: برای پذیره نویسی سهام دولتی ۹ بانک اعلام شده که افراد می توانند از درگاه این بانک‌ها با داشتن کد ملی و شماره تلفن و با پرداخت حداکثر ۲ میلیون تومان در پذیره نویسی شرکت کنند افراد حتی با ۱۰ هزار تومان هم می‌تواند پذیره نویسی کنند.
او افزود: با محاسباتی که از روز قبل از پذیره نویسی داشتیم در عرضه این سهام ۳۰ درصد تخفیف داده ایم. قیمت این سهام دولتی با ۲۰ درصد تخفیف نسبت به میانگین قیمت سهام در ۳۰ روز گذشته تعیین می شود بنابر این امروز با ۳۰ درصد تخفیف نسبت به قیمت سهام در ۱۳ اردیبهشت ماه یعنی روز قبل از پذیره نویسی عرضه شده است.
صالح گفت: کد بورسی در این مرحله نیاز نیست. بعد از پذیره نویسی افراد برای معامله کردن این سهام باید یکبار از طریق سجام احراز هویت شوند. هر کسی که شماره ملی داشته باشد می‌تواند وارد شود. در احراز هویت فرد باید یک شماره موبایل داشته باشد و یک بار خود فرد دیده شود.
رئیس سازمان خصوصی سازی تصریح کرد: ما برای آحاد مردم این فرصت را فراهم کرده ایم. مجموع ارزش سهام ۲۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که با احتساب تخفیف ۲۰ درصدی ۱۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان می شود. ما برای آنکه بتوانیم به همه این فرصت را بدهیم سقف ۲ میلیون  تومانی در نظر گرفته ایم و  اگر بالاتر از این رقم هم پول واریز شود پس  داده می شود.
صالح تاکید کرد: این سهام متعلق به بهترین شرکت‌هایی است که روی تابلوی بورس هستند و بازدهی خوبی داشتند و ریسک پایینی دارد.
او بیان کرد: ماهیت ورود بازار سرمایه ریسک است. اما ما  ۳۰ درصد نسبت به روز قبل تخفیف دادیم و سبدی از سهام شرکت ها تشکیل دادیم ممکن است ارزش سهام یکی کاهش پیدا کند و بقیه سود کنند ما ریسک را کاهش داده ایم.
صالح در خصوص سهام عدالت تصریح کرد: در این ۳۰ روز فرصتی که به مشمولان سهام عدالت داده شده نیاز به کد بورسی نیست هرکسی علاقمند به مالکیت و مدیریت سهام دارد به سایت وارد شود و کسی که وارد سامانه نشود روش غیر مستقیم را انتخاب کرده است.
او ادامه داد: در دوره مشخصی امکان فروش کل سهام عدالت وجود ندارد و افراد تنها می توانند درصدی از سهم خود را معامله کنند که  فردا در شورای عالی بورس دستورالعمل را بررسی  و درصد امکان فروش سهام را مشخص می‌کنیم.
رئیس سازمان خصوصی سازی درباره سهام عدالت افراد فوت شده گفت: سهام عدالت هم دارایی فرد بوده و با برگه انحصار وراثت با میزان سهم الارث به نام وراث می‌شود که تاکنون تعداد زیادی تعیین تکلیف شده است.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد