hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اقتصادی > کاهش محسوس قیمت دلاری آپارتمان در تهران

کاهش محسوس قیمت دلاری آپارتمان در تهران

اقتصادنیوز: قیمت دلاری هر مترمربع آپارتمان در شهر تهران بعد از «جهش ارزی ماه دی» به صورت محسوس کاهش پیدا کرد.

بانک مرکزی شبیه اقدامی که سال گذشته از اواسط زمستان برای «قیمت مسکن» انجام داد را امسال درست در همان مقطع یعنی دی ماه تکرار کرد به این صورت که «انتشار نبض ماهانه قیمت فروش آپارتمان‌‌‌های شهر تهران» از ابتدای زمستان سال‌جاری توسط این نهاد متوقف شده است، اما در غیاب «دماسنج رسمی» بازار خرید و فروش خانه، یک «دماسنج در دسترس» و البته مورد استفاده فعالان اقتصادی و ملکی موجود است که تصویر مشخصی از اوضاع مسکن را به نمایش گذاشته است.

گزارش «دنیای‌اقتصاد» از دماسنج دلاری بازار مسکن حاکی است، قیمت دلاری هر مترمربع آپارتمان در شهر تهران بعد از «جهش ارزی ماه دی» به صورت محسوس کاهش پیدا کرد. هنوز داده‌‌‌های قابل استناد از بازار مسکن برای برآورد سطح قیمت آپارتمان‌‌‌های معامله‌‌‌شده مربوط به ماه بهمن در اختیار «دنیای‌اقتصاد» قرار نگرفته است تا بتوان «متر دلاری» را تا میانه زمستان به‌روز کرد. اما به نظر می‌رسد تغییر قیمت آپارتمان‌‌‌های فروش رفته در بهمن در شهر تهران اگر هم مثبت بوده باشد، میزان رشد آن (تورم ماهانه مسکن زمستان) به احتمال خیلی زیاد از آنچه بر «قیمت دلار» گذشت، کمتر است. به این ترتیب روند کاهشی قیمت دلاری مسکن در ماه بهمن نیز به احتمال زیاد، تداوم داشته است. قیمت دلاری هر مترمربع آپارتمان در تهران بر اساس آخرین آمارهای قابل استناد به 1388 دلار رسید که مربوط به قیمت دی ماه امسال است. سطح موجود بیانگر «بازگشت قیمت دلاری خانه‌‌‌های تهران» از قله پاییز است.

خبر مرتبط
سنگینی مسکن در جیب تهرانی‌ها؛ سهم 50 درصدی مسکن از کل هزینه پایتخت‌نشینی+ نمودار
سنگینی مسکن در جیب تهرانی‌ها؛ سهم 50 درصدی مسکن از کل هزینه پایتخت‌نشینی+ نمودار

اقتصادنیوز: خانوارهای ساکن در مناطق شهری تهران در سال گذشته نیمی از هزینه‌های خود را به هزینه مسکن اختصاص داده‌اند. بنابراین تهران رتبه اول را در شاخص «سهم هزینه مسکن از کل هزینه خانوار شهری» به خود اختصاص داده است. در مقابل، این کالای ضروری در استان بوشهر تنها 21 درصد هزینه را به خود تخصیص داده است.

«دنیای‌اقتصاد» در همین صفحه و در تاریخ 21 آبان سال‌جاری در گزارشی با عنوان «مسکن از قطب‌‌‌نمای دلار» به ماجرای «مشاهده عدد تاریخی در قیمت دلاری آپارتمان» پرداخت و در آن گزارش نوشت که «ثبات نرخ ارز در ماه‌‌‌های ابتدای سال 1402 از یکسو و روند رشد قیمت مسکن در بهار امسال» باعث شد قیمت دلاری آپارتمان به سطح تاریخی بالای 1500 دلار در مترمربع برسد. این قیمت در مهر به 1501 و در آبان به 1507 دلار رسید. با این حال، پایان ثبات چند ماهه نرخ ارز در ابتدای زمستان و رشد 9 درصدی قیمت دلار در فاصله یک ماه -دی- که به مراتب بیشتر از تورم یک درصدی مسکن در همین ماه بود، قیمت دلاری آپارتمان‌‌‌های پایتخت را با کاهش چشمگیر روبه‌رو کرده به‌طوری که قیمت بالای 1500 دلاری به کمتر از 1400 دلار رسیده است. این قیمت‌ها، ‌‌‌ تصویر اولیه از «سکانس پایانی بازار مسکن 1402» است. اما تصویر مکمل چه می‌‌‌گوید؟

مشروح این گزارش را در دنیای اقتصاد با تیتر «برگشت دلاری قیمت ملک» بخوانید.

منبع: eghtesadnews-635022

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد