دلار در نزدیکی سقف اردیبهشت‌ماه قرار دارد و تحلیلگران معتقدند که در روزهای پایانی سال اسکناس آمریکایی راه به جایی نمی‌برد. تحلیلگران برای این استدلال سه دلیل مطرح می‌کنند: دلیل اول آنست که از امروز ۲۶ اسفندماه اکثر اتاق‌های معاملاتی تا پنجم فروردین بسته خواهد بود و بازار نیمه تعطیل است.

دلیل دوم کاهش حجم تقاضای ارز در ماه مبارک رمضان است و دلیل سوم هم سد بازارساز در بازار ارز است. برخی تحلیلگران معتقدند که بازارساز در بازه سالانه اجازه پیشروی دلار و تثبیت بالای مقاومت سالانه را نخواهد داد که منفی‌تر شدن حباب درهم نیز این موضوع را تایید می‌کند.

بازارساز در بازار درهم کنترل بازار را در دست گرفته و با عرضه متناسب باعث منفی‌تر شدن حباب درهم می‌شود. منفی‌تر شدن حباب درهم و افزایش حباب سکه هم پالس منفی تابلوی معاملات به معامله‌گران افزایشی است.

نقدینگی و انتظارات دو عامل اصلی اثرگذار بر بازار ارز و طلاست که اقتصاددانان و سیاست مداران بر اثرگذاری این عوامل اتفاق ‌نظر دارند.

ولی خروج ترامپ از برجام در سال ۹۷ و بررسی روند قیمتی ارز نشان می‌دهد که پس از این اتفاق،  نوسانات قیمت ارز افزایش پیدا کرد و عامل انتظارات در بازار ارز قوی‌تر شده است.

مثلث انتخاباتی آمریکا

به نظر می‌رسد ترامپ و بایدن نامزدهای اصلی انتخابات آمریکا هستند که در حال حاضر بازارها را تحت تاثیر قرار داده‌اند. به عنوان مثال اخبار انتخابات آمریکا تاکنون باعث نوساناتی در یورو شده است. در حالیکه جهان دو گانه ترامپ و بایدن را پذیرفته و روی آن مانور می‌دهد، یک نامزد سوم می‌تواند ورق را در بازار ارز برگرداند و این دو گانه را به یک مثلث در بازار تبدیل کند.

رابرت اف کندی برادرزاده جان اف کندی رییس جمهور سابق آمریکا است که در انتخابات شرکت کرده و در هفته گذشته بسیاری از خبرگزاری‌ها از احتمال نامزدی قطعی‌اش برای انتخابات آمریکا نوشتند. تا کنون کسی ادعای پیروزی برای کندی نکرده است ولی بیشتر خبرگزاری‌ها از نقش مهم او در انتخابات نوشته اند.

کندی در سال ۲۰۰۰ نیز در انتخابات شرکت کرده بود ولی باعث شکست رقیب بوش در انتخابات شد و ‌پیروزی را برای بوش به ارمغان آورد.

چنین نامزدهایی با توجه به نوع موضع گیری‌ها باعث شکسته شدن رای یک نامزد و پیروزی طرف مقابل می‌شوند. حال او‌ یک نامزد مرموز دموکرات است که ضدواکسن و طرفدار محیط زیست بوده و تا کنون توانسته به یک اندازه از هردو  حزب رای بگیرد.

 کندی در ماه جاری معاون خودش را انتخاب می‌کند  و این مساله می‌تواند روشن کند که کندی برای اسپویل کردن کدام کاندیدا به میدان آمده است. در حال حاضر  آنچه که از اهمیت حضور ترامپ در انتخابات ایالات متحده بکاهد می‌تواند برای بازار ارز مفید باشد و فشار انتظارات را کاهش دهد.

در معاملات شبانه، تتر در  کانال ۵۹ هزار تومانی بود که نشان می‌دهد دلار در ابتدای معاملات روز جاری سیگنال افزایشی از تتر دریافت نکرده است.

حمایت بازار سرمایه کجاست؟

در بازار سرمایه ولی اوضاع فرق میکند، در حالیکه انتظارات از بازار سرمایه مثبت است، بازار در یک واگرایی قرار گرفته و کاهش یافته است. تحلیلگران نسبت به آینده بورس خوشبین هستند ولی در صورت از دست رفتن محدوده دو میلیون و۱۵۰ هزار واحد حمایت دو میلیون و  ۱۰۰ هزار واحد حمایت روانی بازار  است.