hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اقتصادی > چرا حراج سکه نتوانست قیمت‌ها را بشکند؟

چرا حراج سکه نتوانست قیمت‌ها را بشکند؟

اقتصادنیوز: در هفته اخیر سکه امامی کاهش بازدهی ۰.۵۱ درصدی داشت. این قطعه در آخرین معامله روز پنجشنبه ۲۴ اسفند با قیمت ۳۶ میلیون و ۹۱۰ هزار تومان به کار خود پایان داد و کاهش قیمت ۱۹۰ هزار تومانی نسبت به هفته گذشته داشت.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، این قطعه در آخرین معامله روز پنجشنبه ۲۴ اسفند با قیمت ۳۶ میلیون و ۹۱۰ هزار تومان به کار خود پایان داد و کاهش قیمت ۱۹۰ هزار تومانی نسبت به هفته گذشته داشت.

روز پنجشنبه قیمت سکه بهار آزادی در سطح ۳۴ میلیون و ۹۹۰ هزار تومانی قرار گرفت. در آخرین معامله این هفته نیم‌سکه با قیمت ۲۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، ربع سکه با رقم ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان معامله شدند.

خبر مرتبط
 بیت کوین سقوط کرد / باارزش‌ترین ارز دیجیتال جهان چند دلار شد؟
بیت کوین سقوط کرد / باارزش‌ترین ارز دیجیتال جهان چند دلار شد؟

اقتصادنیوز: بنابر گزارش‌ها، ارزش بیت کوین در ۲۴ ساعت گذشته ۱۰.۱۶ درصد کاهش یافته و به ۶۵۹۵۸ دلار رسیده است.

سکه گرمی روی رقم ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی ایستاد. نکته اینجاست که حراج سکه و ربع سکه نتوانست زمینه را چندان برای مهار بازار سکه مهیا کرده و زمینه را برای شکسته شدن حباب فراهم کند.

در آخرین هفته سال ، ریز بهای ارز سبب شد قیمت‌ها در بازار دستخوش کاهش شده و روند سودآوری بازارها معکوس شود.

ایمان ربیعی- بازارهای ایران در هفته‌های ایخر تحت تاثیر پیشرانی قیمت ارز، با رشد قابل ملاحظه‌ای روبرو شدند. بر اساس این گزارش عقب‌نشینی قیمت ارز اما سبب شد سایر بازارها نیز ریزش قیمت را تجربه نمایند.

این چنین شد که آخرین هفته سال ۱۴۰۲ با ریزش قیمت‌ها در بازارهای چهارگانه سرمایه‌گذاری بسته شد.

 

دلار چرا عقب رفت؟

سیاستگذار تمام تلاش خود رابه کار بست تا بتواند قیت ارز را در کانال پنجاه هزار تومان ببندد . البته وضعیت کنونی از نگاه کارشناسان شکننده است. به عبارت دیگر بازار ارز مستعد ورود دوباره به کانال شصت هزار تومان است و حضور در سقف کانال پنجاه هزار تومان با اولین تکانه می‌تواند به فراموشی سپرده شود. از راه رسیدن ماه مبارک رمضان اتفاق دیگری بود که سبب شد اندکی آرمش به بازار ارز بازگردد. تعطیلات طولانی مدت از یک سو و سیاست دولت برای تامین ارز مسافری از سوی دیگر تا حدی فشار موود بر بازار را تخلیه کرد با این حال کارشناسان بر این عقیده‌اند که نحوه تامین ارز مسافری خود عاملی است برای توزیع رانت.

قیمت دلار از ۱۷ تا روز ۲۵ اسفند اسفند و طی ۶ روز معاملاتی هفته اخیر، نوسانات کاهشی داشت. این اسکناس در مدت یادشده افت بازدهی ۲.۲۳ درصدی و کاهش قیمت هزار و ۳۵۰ تومانی داشت. در آخرین معامله روز جاری، اسکناس آمریکایی در محدوده قیمتی ۵۹ هزار تومان قرار گرفت.

بازدهی بازارها در هفته پایانی اسفند/ دلار در کانال پنجاه هزار تومان می‌ماند؟

 

بازدهی بازار طلا با وجود رشد انس جهانی، منفی شد

عقبگرد قیمت دلار زمینه را برای کاهش اندک بهای طلا مهیا کرد این رزها البته مصهوعات طلا مشتری کمی دارد و اغلب سرمایه‌گذاران بر این عقیده‌اند که بهتر است نسبت به خرید طلای دست دوم و همچنین طلای آب شده اقدام کنند.

روز پنجشنبه هر گرم طلای ۱۸ عیار به قیمت سه میلیون و ۱۰۷هزار و ۳۰۰ تومان رسید و با کاهش ۸۹ هزار تومانی نسبت به هفته گذشته، به کار خود پایان داد. به این ترتیب بازار طلا شاهد کاهش ۲.۸ درصدی قیمت بود. این افت بالاترین بازدهی را از آن بازار طلا کرد. بر این اساس بهای هر مثقال طلای ۱۸ عیار روی رقم ۱۳ میلیون و ۴۷۳ هزار تومانی ایستاد.

در کنار کاهش قیمت ارز ، کاهش تقاضای طلا نیز در ریزش قیمت موثر بود . البته در هفته‌ی پایانی سال ۱۴۰۲، قیمت هر اونس لای جهانی با افزایش سیزده دلاری مواجه شد. قیمت هر اونس طلا در میانه‌ی روز جمعه به ۲۱۶۹ دلار وارد شد.

 

سکه چقدر زیان داد؟

در هفته اخیر سکه امامی کاهش بازدهی ۰.۵۱ درصدی داشت. این قطعه در آخرین معامله روز پنجشنبه ۲۴ اسفند با قیمت ۳۶ میلیون و ۹۱۰ هزار تومان به کار خود پایان داد و کاهش قیمت ۱۹۰ هزار تومانی نسبت به هفته گذشته داشت.

روز پنجشنبه قیمت سکه بهار آزادی در سطح ۳۴ میلیون و ۹۹۰ هزار تومانی قرار گرفت. در آخرین معامله این هفته نیم‌سکه با قیمت ۲۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، ربع سکه با رقم ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان معامله شدند. سکه گرمی روی رقم ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی ایستاد. نکته اینجاست که حراج سکه و ربع سکه نتوانست زمینه را چندان برای مهار بازار سکه مهیا کرده و زمینه را برای شکسته شدن حباب فراهم نماید.

 

بورس باز هم منفی شد

بازار سرمایه در شرایط کنونی با بحرانی بسیار جدی روبروست. بازار بورس هم در وعد افزایش نرخ دلار با ریزش مواجه می‌شود و هم در موعد افزایش نرخ ارز. بازار سرمایه مانند سایر بخش‌های اقتصاد یاران درگیر وضعیتی نامتارف است . عقب ماندگی این بازار از تورم البته این شائبه را ایجاد کرده بود که امسال سال رشد بورس است اما تصمیمات اتخاذ شده از سوی دولت سبب شد بورس نتواند همپای تورم و سایر بازارها پیش برود.

نگاهی به معاملات هفته چهارم اسفندماه ۱۴۰۲ حکایت از آن دارد که شاخص کل این هفته از دو میلیون و ۱۶۵ هزار واحد با کاهش ۰.۷۲ درصدی به دو میلیون و ۱۵۰ هزار واحد رسیده است. شاخص هم‌وزن نیز طی پنج روز معاملاتی این هفته با کاهش حدود ۰.۹ درصدی از ۷۳۸ هزار واحد به ۷۳۲ هزار واحد رسیده است.

 

منبع: eghtesadnews-634966

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد