به گزارش اکوایران، در ابتدای هفته اخیر شاخص کل بورس تهران افت کرد و هزار و 994 واحد پایین آمد. همچنین 48 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد. 

روز یکشنبه شاخص 3 هزار و 494 واحد ریزش کرد و خروج سرمایه ادامه داشت که رقم آن 173 میلیارد تومان بود. روز دوشنبه شاخص هزار و 350 واحد بالا آمد و 10 میلیارد تومان پول حقیقی خارج شد. 

سه‌شنبه شاخص بار دیگر سبزپوش شد و هزار و 921 واحد رشد کرد و خروج پول 7 میلیارد تومانی ثبت شد.

روز چهار‌شنبه شاخص کل 13 هزار و 292 واحد ریزش کرد و 189 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. 

بدین ترتیب، در پایان معاملات چهارشنبه، شاخص کل 15 هزار و 529 واحد پایین‌تر از هفته پیش ایستاد تا بازدهی هفته شاخص بورس منفی 0.7 درصد شود. شاخص هم وزن نیز در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 6 هزار و 594 واحد پایین‌تر ایستاد و بازدهی منفی 0.9 درصدی را ثبت کرد.

در مجموع کل هفته 427 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین روزانه خروج پول حقیقی 85 میلیارد تومان بود. 

روند تغییرات ارزش معاملات خرد سهام در مجموع نزولی بود که البته متأثر از اختلال در سامانه معاملاتی فرابورس بود. میانگین ارزش معاملات خرد بورس در هفته اخیر 4 هزار و 437 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 6 هزار و 82 میلیاردی هفته پیشین، کاهش 27 درصدی داشته است. 

بدین ترتیب شاخص در پایان هفته در نیمه کانال قرار گرفت. به نظر می‌رسد بازار در روزهای پایانی سال نوسان کمی داشته باشد و در حوالی محدوده فعلی ماندگار باشد. طرفه آنکه ممکن است بسیاری از سهامداران ترجیح دهند پیش از تعطیلات بخشی از سرمایه خود را از بازار خارج کنند تا از سرمایه خود در برابر ریسک اخبار و رخدادهای احتمالی سیاسی و اقتصادی در روزهای تعطیلات نوروز محافظت کنند. 

انتظار از سیاست‌گذار این است که در روزهای پایانی سال و روزهای ابتدایی سال آینده سعی در ثبات بخشی و کاهش ریسک‌های کلان و سیستماتیک بازار داشته باشد. 

آنچه مورد اتفاق نظر کارشناسان است، این است که در دو سال اخیر نه تنها اعتماد سرمایه گذاران به بازار سرمایه شدیداً کاهش یافته، بلکه فعالان اقتصادی و سهامداران خرد نسبت به هرگونه سیاست گذاری دولت و سازمان بورس بدبین هستند. این باور عمومی در میان فعالان بازار سرمایه شکل گرفته که دولت نقش اصلی را در بازار ایفا می‌کند و اولویت اول او کسب درآمد و پوشش کسری بودجه خود است. فارغ از درستی یا نادرستی چنین باورهایی، مهم این است که سرمایه اجتماعی دولت کاهش یافته و سیاست گذار نیز در ترمیم سرمایه اجتماعی ناتوان و ناکام بوده است. سازمان بورس و شرکت بورس تهران حتی در فنی‌ترین حوزه‌های فعالیت خود مانند بهبود عملکرد هسته معاملات، کاربری وبسایت معاملات و افزایش شفافیت در گزارش‌دهی شرکت‌ها نیز ناکام بوده‌اند. در مجموع در پایان سال می‌توان گفت سازمان بورس نمره قبولی دریافت نمی‌کند.

021223