hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اقتصادی > گرانی ادامه‌دار کاغذ و بی‌ثباتی هزینه‌های صنعت نشر

گرانی ادامه‌دار کاغذ و بی‌ثباتی هزینه‌های صنعت نشر

افزایش قیمت کاغذ شرایط نشر را برای تعیین قیمت تمام شده کتاب بی‌ثبات کرده است.
کرونا مهمان ناخوانده‌ای است که این روزها در ایران و جهان همه مشاغل را دستخوش تغییر کرده است. کاغذ هم که یکی از ارکان اصلی فعالیت ناشران است، تحت تأثیر این اوضاع با قیمت های نجومی قرار گرفته که در صورت حمایت نکردن مسئولان، فعالیت برای ناشران را سخت می‌کند.  

افزایش قیمت کاغذ بیش از پیش روی قیمت تمام شده کتاب تاثیر می گذارد

رضا حاجی آبادی مدیر مسئول انتشارات هزاره ققنوس، ، در خصوص تأثیر قیمت کنونی کاغذ بر کار ناشران گفت: شیوع بیماری کرونا و قرنطینه‌های ناشی از آن، چاپخانه‌ها را تعطیل کرد و ناشران هم در این مدت کتابی منتشر نکردند. این اتفاق باعث شد تا حدودی قیمت کاغذ به ثبات برسد؛ اما در حال حاضر تعدادی از چاپخانه‌ها باز شده اند و میزان مصرف کاغذ در کشور افزایش یافته است و تأثیر افزایش قیمت کاغذ روی قیمت تمام شده کتاب، بیشتر از قبل از شیوع کرونا خواهد بود.
او افزود: هزینه‌ها، پرداخت حقوق پرسنل و ضرر‌های برگزار نشدن نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از مشکلاتی بود که در دوران شیوع بیماری کرونا به ناشران تحمیل شد. قطعاً در این شرایط ۱۵ درصد افزایش قیمت کاغذ روی کار ناشران تاثیر می‌گذارد. ما در انتشارات هزاره ققنوس میزان انتشار کتاب هایمان را کاهش دادیم و ناشران دیگر هم مانند ما کتاب‌های کمتری منتشر می‌کنند؛ طبیعتاً در این میان ناشرانی که ضعیف‌تر هستند، کتاب منتشر نخواهند کرد و در نتیجه تعطیل می‌شوند.
مدیر مسئول انتشارات هزاره ققنوس بیان کرد: بعید می‌دانم با این وضعیت ارزی و دلار که دولت دارد، بتواند به ناشران کمک کند. در چند دهه اخیر فرهنگ در اولویت دولت ها نبوده است. البته بی‌توجهی دولت‌ها به فرهنگ، به دولت خاصی اختصاص ندارد؛ همه دولت‌ها یاد گرفتند فرهنگ را در اولویت آخر قرار دهند و این مسئله در بخش تخصیص بودجه‌هایشان به فرهنگ مشخص می‌شود.

افزایش قیمت کاغذ بر بازار نشر بی تأثیر نیست

احمد دولت آبادی مدیر مسئول انتشارات نگارتابان هم ، در خصوص تأثیر افزایش قیمت کاغذ بر انتشار کتاب گفت: قطعاً افزایش قیمت کاغذ تأثیرش را در بازار نشر می‌گذارد. همه چیز زنجیروار به هم وصل است و به دنبال افزایش قیمت کاغذ، هزینه انتشار کتاب در چاپخانه‌ها افزایش می‌یابد. در پی آن منِ سفارش دهنده کتاب، قیمتی را که پشت جلد آن می‌زنم بالا می‌برم.

افزایش قیمت کاغذ بیش از پیش روی قیمت تمام شده کتاب تاثیر می گذارد

او افزود: اگر از ابتدای سال بخواهیم با افزایش قیمت کاغذ و کتاب با مردم رفتار کنیم، درست نیست. امکان ندارد ناشرانی که فعالیت می‌کنند تنها با افزایش قیمت کاغذ، انتشار کتابشان را متوقف کنند. این ناشران با هر سختی نشرشان را نگه می‌دارند. تعدادی ناشر هم که از ابتدا فعالیت نمی‌کردند و هیچ وقت یک کتاب منتشر نکردند. بیش از ۲ هزار ناشری که از میان ۱۵ هزار ناشر ثبت شده در وزارت ارشاد به دلیل شرایط بد اقتصادی انتشاراتی شان را تعطیل نمی‌کنند،  تنها میزان فعالیتشان را کاهش می‌دهند.
مدیر مسئول انتشارات نگارتابان ادامه داد: هر ناشری در هر مسیری که فعالیت کند میزان تولیدش را کاهش می‌دهد، اما نمی‌خواهد زیاد پولش را انبار کند. برای همین به چاپ دیجیتال روی می‌آورد. اکثر ناشران کتاب هایشان را به صورت دیجیتال منتشر می‌کنند ولی این ناشران هیچ گاه تولید کتاب کاغذی را متوقف نمی‌کنند و هیچ گاه اینگونه نمی‌شود که صد در صد آثارشان را به صورت الکترونیک چاپ کنند.
دولت آبادی تصریح کرد: ناشرانی هستند که آثارشان را در اپلیکیشن‌ها منتشر می‌کنند و من با این شیوه زیاد موافق نیستم. باید کتاب به صورت فیزیکی به دست مخاطب برسد و او کاغذ را لمس کند. ناشرانی هستند که علاوه بر انتشار به صورت ایبوک و اپلیکیشن، تولید کتاب کاغذی را هم دارند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد