hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > علمی > کشف جانوری دریایی که شبیه «قالیچۀ پرنده» است

کشف جانوری دریایی که شبیه «قالیچۀ پرنده» است

دانشمندان می‌گویند کرم‌های گلگون و چندپاره‌ای را مشاهده کرده‌اند که شبیه یک «فرش جادویی زنده» در اعماق آب شنا می‌کنند.

فرادید| دانشمندان گونه جدیدی از کرم‌های گلگون را در اعماق دریا در ۵۰ کیلومتری سواحل اقیانوس آرام کاستاریکا کشف کردند. 

به گزارش فرادید، این کرم که Pectinereis strickrotti نام دارد، نوعی کرم خراطین یا Nereididae است. محققان این کرم را نخستین بار سال ۲۰۰۹ حین کشف تراوش متان در عمق ۱۰۰۰ متری از طریق یک زیردریایی به نام آلوین مشاهده کردند. 

سال ۲۰۱۹، تیم تحقیق به همان منطقه بازگشت و شش جانور دیگر را شناسایی کرد و توانست تصاویر، فیلم‌ها و نمونه‌های موردنیاز برای طبقه‌بندی رسمی P. strickrotti را به عنوان یک گونه جدید تهیه کند. یافته‌های این تیم روز ۶ مارس در مقاله‌ای در مجله PLOS One منتشر شد. 

P. strickrotti دارای بدن کشیده و تکه‌تکه و حدود ۱۰ سانتی‌متر طول است. شکل این کرم مانند سایر کرم‌ها، ترکیبی از صدپا و کرم خاکی است. این کرم نیز مانند بسیاری از کرم‌ها در محیط‌های دریایی زندگی می‌کند، هرچند به جای آب‌های کم‌عمق در اعماق دریاها زندگی می‌کند. 

32

تصویری از یک کرم نر زنده Pectinereis strickrotti، زائده‌های پردار این کرم زردرنگ است

این کرم در هر طرف بدنش، ردیفی از برآمدگی‌های پرمانند به نام پاراپودیا دارد. این برآمدگی‌ها پوشیده از آبشش‌هایی هستند که به او اجازه می‌دهند اکسیژن آب را جذب کند. این کرم‌ها مجموعه‌ی پنهانی از آرواره‌های «گازانبر مانند» دارند که در صورت نیاز به شکار طعمه برای خوردن بیرون می‌آیند، هرچند دانشمندان هنوز نمی‌دانند رژیم غذایی آن‌ها چیست. 

P. strickrotti حین شنا کردن شبیه مار است و هنگام سر خوردن در آب، منحنی‌ها و دوایر زیادی ایجاد می‌کند. بروس استریکرات، سکاندار اصلی آلوین که این گونه به نام او نامگذاری شده گفته است: «طرز حرکت این موجود بسیار برازنده و زیبا بود؛ شبیه یک فرش جادویی زنده بود». 

به گفته این تیم، زیر نورهای زیردریایی آلوین، کرم‌ها «گلگون» به نظر می‌رسیدند که شاید به دلیل رنگ خون آن‌ها بود. P. strickrotti بر خلاف سایر کرم‌ها، کور است چون در تاریکی مطلق در چنین اعماق زیادی زندگی می‌کند. 

این تیم از سال ۲۰۰۹ حدود ۴۵۰ گونه را در تراوش متان در کاستاریکا پیدا کرده که ۴۸ گونه از آن‌ها تازه کشف شدند. تراوشات متان به مناطقی گفته می‌شود که حباب‌های متان (نوعی گاز گلخانه‌ای) از سنگ‌ها یا رسوبات کف دریا خارج می‌شوند. این تراوشات می‌توانند میزبان اکوسیستم متنوعی از حیوانات باشند که از غذای تولیدشده توسط باکتری‌های مصرف‌کننده متان تغذیه می‌کنند. 

گِرِگ راس، از نویسندگان این مطالعه و زیست‌شناس دریایی می‌گوید: «ما سال‌ها تلاش کردیم تنوع زیستی اعماق دریا را شناخته و توصیف کنیم. در این مرحله، به قدری گونه‌های جدید کشف کردیم که فرصت نامگذاری و توصیف آن‌ها را نداریم. این موضوع ثابت می‌کند تا چه حد تنوع زیستی کشف‌نشده وجود دارد. ما باید به کاوش در اعماق دریا و محافظت از آن ادامه خواهیم داد.» 

این تیم قصد دارد اواخر امسال به دریا بازگردد و امیدوارست اکتشافات بیشتری در اعماق دریا در تراوشات متان در سواحل آلاسکا و شیلی انجام دهد.

مترجم: زهرا ذوالقدر 

منبع: faradeed-180754

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد