hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اقتصادی > اصلاح زمانی شاخص کل به پایان می‌رسد؟/ پیش‌بینی بازار سهام امروز 26 اسفند+ اینفوگرافیک

اصلاح زمانی شاخص کل به پایان می‌رسد؟/ پیش‌بینی بازار سهام امروز 26 اسفند+ اینفوگرافیک

اقتصادنیوز: بورس تهران در روز انتهایی معاملات هفته سوم اسفند ماه با کاهش تراز شاخص کل و افت تراز شاخص هم‌وزن مواجه شد. در آخرین روز معاملاتی هفته قبل ارزش معاملات خرد در کانال 4 همتی قرار داشت و بار دیگر شاهد ورود جریان پول حقیقی به صندوق‌های درآمدثابت بودیم.

به گزارش اقتصادنیوز ، بازار سهام در روند روز معاملاتی گذشته شاهد کاهش تراز شاخص کل هم‌وزن و افت تراز شاخص کل بود. شاخص‌های سهامی نیمه اول معاملات سهام روز چهارشنبه را با افزایش تراز اندکی به سر بردند و در نیمه دوم معاملات نقشه بازار سهام رفته رفته قرمز تر شد و شاخص‌های سهامی دچار افت تراز شدند. بازار سهام روز چهارشنبه نشان از تداوم فرار سرمایه حقیقی و افزایش عرضه سهام داشت.

روز چهارشنبه، شاخص‌های سهامی فرابورس ایران عملکرد مشابه نسبت به شاخص‌های اصلی بازار بورس به ثبت رساندند و کاملا قرمز پوش بودند. شکاف بازدهی شاخص کل و هم‌وزن در بازار بورس تهران 9 صدم درصد بود و کاهش تراز بیشتر شاخص کل را نشان می‌داد. این معیار برای فرابورس ایران با 10 صدم درصد بیانگر عملکرد ضعیف‌تر شاخص کل بود. کمترین بازدهی را در میان شاخص‌های اصلی فرابورس، شاخص بازار اول فرابورس با 60 صدم درصد کاهش تراز به ثبت رساند و بیشترین بازدهی نیز به شاخص هم‌وزن فرابورس با 40 صدم درصد افت تراز تعلق گرفت.

در بین شاخص صنایع نیز صنعت شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی با 83.5 میلیارد تومان ورود پول حقیقی بالاترین میزان ورود پول حقیقی را در بین صنایع به ثبت رساند. صنعت رایانه با 52.3 میلیارد تومان و صنعت بیمه با 18.8 میلیارد تومان در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند. از سوی دیگر صنعت خودرو و ساخت قطعات با 74.9 میلیارد تومان خروج پول حقیقی بیشترین میزان کاهش مالکیت حقیقی را به ثبت رساند و صنعت انبوه‌سازی با 38.2 میلیارد تومان و صنعت فلزات اساسی با 24.5 میلیارد تومان دیگر صنایعی بودند که میزان بیشتری از مالکیت حقیقی خود را از دست دادند.

روند معاملات سهامی 30 روز اخیر

بورس تهران در روز ابتدای هفته گذشته شاهد خروج 48 میلیارد تومانی پول حقیقی از سهام و خروج 251 میلیارد تومانی سرمایه حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت بود. ارزش معاملات خرد نیز که در انتهای هفته دوم اسفند در تراز 4 همتی قرار داشت؛ در روز ابتدایی هفته قبل کاهش 29 درصدی داشت و روز یکشنبه تراز 2 هزار و 998 میلیارد تومانی را تجربه کرد. روز دوشنبه هفته گذشته سطح ارزش معاملات خرد سهام تا 6 هزار و 148 میلیارد تومان افزایش یافت و بیشترین سطح هفته را به ثبت رساند. در هفته‌ای که گذشت متوسط ارزش معاملات خرد روزانه با 27 درصد کاهش به نسبت هفته دوم اسفند تا سطح 4 هزار و 437 میلیارد تومانی پایین آمد.

021222

برآیند جریان پول حقیقی در هفته چهارم بهمن ماه با تشدید خروج جریان پول حقیقی همراه بود و شاهد خروج 773 میلیارد تومان پول حقیقی از سهام بودیم. در آخرین هفته بهمن شدت خروج جریان پول حقیقی به سطح هزار و 202 میلیارد تومان رسید. در هفته اول اسفند نیز بازار سهام با خروج 875 میلیارد تومانی جریان پول حقیقی از سهام مواجه بود اما در هفته دوم اسفند با تغییر روند معاملات سهامی و ورود هزار و 99 میلیارد تومان پول حقیقی همراه شد. در هفته گذشته نیز شاهد خروج 427 میلیارد تومان پول حقیقی از سهام بودیم.

روز چهارشنبه ارزش صف‌های خرید سهام کاهش 69 درصدی داشت و ارزش صف‌های فروش 20 درصد رشد کرد. با این تفاسیر، ارزش صف‌های فروش به 203 میلیارد تومان صعود کرد و ارزش صف‌های خرید تا 54 میلیارد تومان کاهش یافت.

روز معاملاتی گذشته سرانه خرید هر کد حقیقی از 22.7 میلیون تومان روز سه‌‌شنبه تا 22.1 میلیون تومان کاهش داشت. سرانه فروش هر کد حقیقی نیز افزایش داشت و از 26.1 میلیون تومان روز سه‌شنبه به 26.4 میلیون تومان رسید. با این اوصاف شکاف سرانه خرید و فروش همچنان به سمت فروشندگان حقیقی سنگینی می‌کند.

پیش بینی بورس شنبه

بورس تهران هفته دوم اسفند ماه را با سطح مقاومتی 2 میلیون و 200 هزار واحدی شاخص کل و سطح مقاومتی 750 هزار واحدی شاخص هم‌وزن آغاز خواهد کرد. بازار سهام در هفته گذشته شاهد توقف معاملات سهام فرابورس در روز شنبه و یکشنبه بود که روند صعودی شاخص‌های سهامی را دچار اخلال کرد. بازار سهام در سومین هفته اسفند با کاهش تقاضای سهام و خروج جریان پول حقیقی مواجه شد؛ در حالی که هفته دوم اسفند روندی صعودی را آغاز کرده بود. برخی از کارشناسان بازار سهام معتقدند روند شاخص‌های سهامی در سومین هفته اسفند ماه ناشی از اصلاح زمانی صعود شاخص‌ها در هفته دوم این ماه بوده است.

با این منوال پیش بینی می‌شود که بازار سهام امروز ارزش معاملات خردی در سطح 4 تا 8 همتی داشته باشد. بورس تهران احتمالاً معاملات امروز را با کاهش تراز اندک شاخص‌های اصلی آغاز کند. احتمال بازدهی مثبت اندک شاخص‌های اصلی بازار سهام و عملکرد ضعیف‌تر شاخص کل به نسبت شاخص کل هم‌وزن در انتهای معاملات امروز بالا است. جریان پول حقیقی در سهام برای معاملات امروز مثبت پیش بینی می‌شود و احتمالا با خروج پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت مواجه خواهیم بود. صفوف خرید سهام احتمالاً افزایش می‌یابد و در سمت صفوف فروش سهام نیز احتمال افزایش وجود دارد. احتمالاً در انتهای معاملات امروز سرانه خرید هر کد حقیقی در سطح 25 میلیون تومانی قرار گیرد و سرانه فروش نیز در بالای 23 میلیون تومان قرار گیرد. فرابورس تهران احتمالاً رشد تراز بیشتری در شاخص‌های اصلی خود به نسبت بورس داشته باشد؛ اما احتمال شکاف بازدهی در بین شاخص کل و هم‌وزن فرابورس افزایش یابد.

منبع: eghtesadnews-634579

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد