hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اقتصادی > فاجعه بزرگی که این منطقه تهران را تهدید می‌کند/ زنگ خطر به صدا درآمد؛ هوشیار باشید!

فاجعه بزرگی که این منطقه تهران را تهدید می‌کند/ زنگ خطر به صدا درآمد؛ هوشیار باشید!

اقتصادنیوز: این روزها با کمی پیاده‌روی در فضاهای مرکز شهر تهران، مثلا در خیابان‌های اطراف میدان‌های انقلاب، بهارستان و فردوسی، بیننده با صحنه‌های شگفتی مواجه می‌شود، تعداد زیاد ساختمان‌های رها شده و متروکه در حال تخریب.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از دنیای اقتصاد، کلان‌شهر تهران با «خرابی تازه» از محل «سال‌‌‌ها فروش مجوز تراکم‌‌‌ساختمانی» روبه‌رو شده، به‌طوری که مناطق مرکزی پایتخت به‌ویژه منطقه 6 و به صورت فراگیر، مناطق 6 تا 12 در حال حاضر شاهد «حجم قابل‌توجهی ساختمان متروک» و «بناهای در حال تخریب به‌واسطه سال‌ها عدم‌بهره‌‌‌‌‌‌برداری» است.

براساس اطلاعات تصویری و داده‌‌‌های تحلیلی که حسین ایمانی‌جاجرمی، صاحب‌نظر و جامعه‌‌‌شناس شهری در اختیارمان قرار داده، حاکی است، ‌‌‌ در یک‌سال اخیر تعداد ساختمان‌‌‌های متروکه در مرکز پایتخت به شکل چشمگیری افزایش پیدا کرده است. این ساختمان‌‌‌ها از «احتکار فضا» در تهران خبر می‌‌‌دهد که باعث شده «پایتخت عملا به دونات استان تهران» تبدیل شود؛ دوناتی شدن کلان‌شهر تهران به این معناست که محله‌‌‌های مرکزی در حال «خالی‌‌‌شدن از جمعیت ساکن» و شیوع «پدیده شب‌‌‌مردگی» است که خود، تبعات اقتصادی و اجتماعی خاص برای پایتخت به همراه دارد.

خبر مرتبط
تاریخ ورود چینی ها به بازار مسکن ایران اعلام شد
تاریخ ورود چینی ها به بازار مسکن ایران اعلام شد

اقتصادنیوز: محمدرضا رضایی‌کوچی رییس کمیسیون عمران مجلس از ورود چینی‌ها از اردیبهشت ماه سال آینده به بازار مسکن کشورمان خبر داد و گفت: فقط پول و تجهیزات چینی وارد بازار مسکن ایران می‌شود و نه نیروی کار و پیمانکار.

بررسی‌‌‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌‌‌دهد، برآیند دو روند «تامین مالی اداره شهر از محل فروش تراکم و اخذ عوارض ساخت و ساز» از یک‌‌‌سو و «افزایش عمر بنای ساختمان‌‌‌های مرکز شهر نسبت به سایر مناطق» از سوی دیگر طی سه دهه گذشته، پایتخت را به جایی رسانده که امروز وسط این کلان‌شهر خالی از «جمعیت و سرزندگی شهری» شده است.

در این مدت به دلیل «جذاب شدن ارزش زمین و ساختمان در مناطق بالاشهر و همچنین مناطقی مثل ۴ و ۵» که «فروش مجوز تراکم ساختمانی (افزایش طبقه)» عامل این رشد قیمت بوده است، هم سرمایه‌گذاران ساختمانی و هم متقاضیان خرید مسکن و ساختمان به سمت این مناطق کشیده شدند. در نتیجه، مرکز پایتخت طی این سه دهه به تدریج از سکه افتاد و تبدیل شده به «بافت فرسوده».

پیامد این وضعیت در این سال‌ها باعث شد «خانوارهای ساکن در مرکز» به محض بهبود توانایی مالی روانه بالاشهر شدند و کم‌‌‌درآمدها مجبور به سکونت.

مشروح این گزارش را در دنیای اقتصاد با تیتر «شهر دوناتی در تهران» بخوانید.

منبع: eghtesadnews-634648

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد