به گزارش اکوایران، مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش خود از عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های کشور اعلام کرد عرضه گوشت قرمز در کشور در بهمن ۱۴۰۲ به سطح ۳۳ هزار و ۱۰۰ تن رسیده است. بر اساس این آمار عرضه گوشت در این ماه به پایین‌ترین سطح از خرداد ۹۹ تاکنون رسیده است.

به بیان دیگر، عرضه گوشت قرمز در بهمن‌ماه از زمان پاندمی کرونا نیز پایین‌تر آمده است. این کاهش باعث شده مازاد تقاضای گوشت در کشور به وجود بیاید به طوری‌که دولت مجبور است برای جبران این مازاد تقاضا، ماهانه حدود ۷ هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز به کشور وارد کند.

روند نگران‌کننده عرضه گوشت قرمز در زمستان ۱۴۰۲

بررسی عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های کشور نشان می‌دهد، در بهمن‌ماه امسال، حدود ۳۳ هزار و ۱۰۰ تن گوشت قرمز در کشتارگاه‌ها عرضه شده است. این در حالی است که عرضه گوشت قرمز در دی ماه، معادل ۳۳ هزار و ۵۰۰ تن بود. به عبارتی عرضه گوشت در بهمن‌ماه نسبت به ماه گذشته خود یک درصد کاهش داشته است.

021222

همچنین این آمار نشان می‌دهد عرضه گوشت قرمز در کشور نسبت به بهمن‌ماه سال گذشته، ۱۵ درصد کاهش یافته است.

بررسی تغییرات عرضه گوشت در بهمن‌ماه نسبت به دی‌ماه نشان می‌دهد که از شدت کاهش عرضه گوشت در این ماه کاسته شده است و کاهش تولید گوشت در کشور با شتاب کمتری نسبت به دی‌ماه کاهشی شده است.

در کنار بررسی مقطعی این آمار، بهتر است نگاهی هم به روند عرضه گوشت از سال ۹۹ تا اکنون داشته باشیم. بررسی این روند حاکی از آن است که از خردادماه سال ۱۳۹۹ تا اکنون عرضه گوشت قرمز هیچگاه به سطح بهمن‌ماه نرسیده است. به بیان دقیق‌تر عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های کشور در بهمن‌ماه امسال در پایین‌ترین سطح از خرداد ۹۹ بوده است.

برای درک بهتر و تحلیل این مسئله باید به این نکته توجه داشت که با کاهش شدید عرضه گوشت در سال‌های گذشته، مازاد تقاضا برای این محصول ایجاد شده است. به طوری‌که این مازاد تقاضا باید از محل واردات تأمین شود تا بازار گوشت کشور با افزایش قیمت مواجه نشود.

021222

واردات بیش از ۷ هزار تن گوشت قرمز در ماه

مسعود رسولی، دبیر انجمن صنعت بسته‌بندی گوشت در ۲۲ اسفندماه سال جاری به خبرگزاری ایسنا گفت: «روزانه حدود ۲۵۰ تن گوشت وارد کشور می‌شود.»

به عبارت دیگر، ماهانه حدود هفت هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز به کشور وارد شده که نشان‌دهنده میزان مازاد تقاضای گوشت در کشور است. به طور کلی می‌توان گفت کنترل قیمت گوشت قرمز، اولویت اصلی سیاستگذار در این مدت بود، به طوری‌که دولت برای کنترل قیمت در بازار گوشت اقدام به واردات گوشت قرمز و عرضه آن در بازار کرده است.