hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > اقتصاد > طلب سهامداران ایران خودرو از دولت مرز 117 همت را رد کرد!

بررسی معاملات و شرایط سهام ایران خودرو؛

طلب سهامداران ایران خودرو از دولت مرز 117 همت را رد کرد!

شرکت ایران خودرو در صورت‌های مالی حسابرسی شده نیم ساله 1402 خود از طلب 117 هزار و 397 میلیارد تومانی شرکت از سازمان برنامه بودجه پرده برداری کرد.

به گزارش اکوایران، شرکت ایران خودرو که بزرگترین خودروساز کشور به شمار می‌رود در سال‌های گذشته با بحران انباشت زیان مواجه است. زیان انباشته این خودروساز به واسطه قیمت‌گذاری دستوری محصولات این شرکت توسط مراجع قانونی ایجاد شده که با ایجاد حاشیه سود خالص و ناخالص منفی، ایران خودرو را به دومین شرکت با بیشترین زیان انباشته در بورس تهران پس از بانک آینده تبدیل کرده است.

مطابق مفاد ماده 90 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی، چناچه دولت به هر دلیل، قیمت فروش کالا یا خدمات بنگاه‌های مشمول واگذاری و یا سایر بنگاه‌های بخش غیر دولتی را به قیمتی کمتر از قیمت بازار تکلیف کند؛ دولت مکلف است ما به التفاوت قیمت تکلیفی و هزینه تمام شده را از محل اعتبارات و منابع دولت در سال اجرا پرداخت کند و یا از بدهی این بنگاه به سازمان امور مالیاتی کسر کند.

صورت‌های مالی شش ماهه منتهی به 31 شهریور 1402 شرکت ایران خودرو نیز نشان می‌دهند که ما به التفاوت قیمت تکلیفی و هزینه تمام شده محصولات این مجموعه از ابتدای سال 97 تا این مقطع زمانی نزدیک به 117 هزار و 400 میلیارد تومان شده است.

فرار 61 میلیارد تومانی سرمایه حقیقی از سهام ایران خودرو

سهام ایران خودرو در تاریخ 15 بهمن ماه در تابلوی اصلی بازار دوم بورس تهران متوقف شد و با توجه به تغییرات تابلوی معاملاتی این نماد در روز 25 بهمن ماه، سهام خودرو روز گذشته در تابلوی فرعی بازار دوم بورس تهران بازگشایی شد. در این میان صورت‌های مالی حسابرسی شده شش ماهه امسال، توضیحات در خصوص اطلاعات و صورت‌های مالی منتشر شده و آگهی ثبت تصمیمات مجمع عمومی فوق العاده و گزارش اصلاحی عملکرد شهریور ماه ایران خودرو منتشر شد.

با توجه به تشدید روند زیان‌دهی این شرکت و نزول نماد خودرو از تابلوی اصلی بازار دوم به تابلوی فرعی این بازار، پیش بینی می‌شد که در معاملات روز گذشته سهام ایران خوردو، بازگشایی نماد با خروج پول حقیقی و تشدید عرضه مواجه باشد. دیروز سهام ایران خودرو با خالص جریان پول حقیقی منفی 61 میلیارد تومانی بیشترین خروج پول حقیقی را در بین نماد‌های بازار سهام داشت و شاهد کاهش قیمت سهام خودرو در روز مثبت شاخص‌ها بودیم.

021129

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد