hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > ۲۵ درصد دانش‌آموزان اصفهان از آموزش مجازی محروم هستند

۲۵ درصد دانش‌آموزان اصفهان از آموزش مجازی محروم هستند

معاون آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: حدود ۲۵ درصد دانش‌آموزان استان از آموزش مجازی محروم هستند. فکر می‌کنم عدالت این باشد که آموزش مجازی را به ۷۵ درصد دانش‌آموزان ارائه دهیم و برای این ۲۵ درصد فکر و برنامه‌ریزی کنیم.

محمدرضا ناظم‌زاده ظهر امروز در نشست خبری اظهار داشت: امتحانات پایه دوازدهم از 17 خرداد تا 15 تیرماه به صورت حضوری برگزار می‌شود.

وی در پاسخ به سوال تسنیم درباره تعداد حوزه‌های امتحانی پایه دوازدهم و چگونگی رعایت پروتکل‌‌های بهداشتی در آنها افزود: هر جا لازم باشد تعداد حوزه‌ها را افزایش می‌دهیم و شاید برخی حوزه‌ها را به ورزشگاه‌ها منتقل کنیم که بستگی به شرایط ناحیه و منطقه دارد. تمام پروتکل‌های بهداشتی را رعایت خواهیم کرد تا دانش‌آموزان در نهایت سلامت در امتحانات شرکت کنند و والدین نگرانی نداشته باشند.

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش استان اصفهان ادامه داد: برای پایه‌های هفتم تا دوازدهم هنوز چیزی به صورت رسمی به استان‌ها اعلام نشده اما پیشنهاد غالب این است که دانش‌آموزان نمرات خود را از معلمان هر کلاس و با توجه به شناخت معلم در طول آموزش حضوری و مجازی و آزمون‌های آنلاین دریافت کنند.

وی گفت: تنها درباره پایه نهم که امتحانات آن هماهنگ بود اعلام شد که امسال امتحانات هماهنگ برگزار نمی‌شود.

از 80 درصد محتوای آموزش سئوال طرح می‌شود

ناظم‌زاده تصریح کرد: تا اسفندماه سال گذشته 80 درصد محتوای آموزشی تدریس شده بود و آموزش 20 درصد محتوای باقیمانده به صورت مجازی ادامه دارد، بنابراین از همان 80 درصد محتوا امتحان گرفته می‌شود و از 20 درصد باقیمانده، سوالات اختیاری طرح خواهد شد.

وی بیان داشت: برای دبیرانی که یا برای آموزش مجازی تجهیزات ندارند و یا نمی‌خواهند از تجهیزات شخصی خود استفاده کنند، امکانات مدارس در اختیار آنها قرار می‌گیرد و در این امر هیچ تهدیدی در کار نبوده است و این موضوع را به عنوان وظیفه قانونی معلمان مطرح کردیم.

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش استان اصفهان اضافه کرد: حدود 20 تا 25 درصد دانش‌آموزان استان از وسایل ارتباطی و آموزش مجازی محروم هستند و 75 درصد بقیه تجهیزات مورد نیاز را در اختیار دارند که نمی‌توان گفت همه از خانواده‌های متمول هستند. فکر می‌کنم عدالت این باشد که آموزش مجازی را به آن 75 درصد ارائه دهیم و برای 25 درصد باقیمانده نیز فکر و برنامه‌ریزی کنیم. اسامی این دانش‌آموزان را احصا و راهکارهای جایگزین را ارائه دادیم تا از آموزش بهره‌مند شوند.

وی در پاسخ به سوالی درباره هزینه اینترنت تحمیل شده به معلمان گفت: اگر همکاری مشکل اینترنت دارد می‌تواند از امکانات مدارس استفاده کند و اگر این هزینه به دبیران تحمیل شده، از طرف دیگر با تعطیل شدن مدارس هزینه رفت و آمد آنها از خانه به مدرسه حذف شده است.  

ناظم‌زاده با بیان اینکه نظارت بر آموزش مجازی بیشتر از آموزش حقیقی صورت می‌گیرد، افزود: قطعاً سامانه شاد دائمی است و استمرار خواهد داشت و می‌توان از آن به عنوان آموزش مکمل استفاده کرد. اگر خدای نکرده دوباره با تعطیلی مدارس مواجه شدیم نیز این زیرساخت به کمک ما می‌آید.

ارزشیابی دانش‌آموزان دوره ابتدایی کیفی و توصیفی است

معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش استان اصفهان نیز در این نشست خبری اظهار داشت: معلمی در ذات خود دارای سه ویژگی انسان‌‌پروری، امانت‌داری و آینده‌نگری است.

شهین جوانی درباره شیوه ارزشیابی در دوره ابتدایی افزود: امسال این شیوه در دوره ابتدایی به صورت کیفی و توصیفی است و معلمان متناسب با آموزش خود، این ارزشیابی را انجام می‌دهند که در دوره ابتدایی بر عهده معلمان و مدیران است چون مدیر به عنوان معلم شایستگی‌های تربیتی دانش‌آموزان شناخته می‌شود.

معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش استان اصفهان ادامه داد: گزارش نتایج پیشرفت تحصیلی متناسب با روند و شیوه آموزش و شواهد و مستنداتی که معلم در طول سال تحصیلی جمع‌آوری کرده ارائه می‌شود و پوشه کار، مشاهدات، فعالیت‌های یادگیری داخل و خارج از مدرسه، فعالیت‌های پروژه‌محور دانش‌آموز و بازخوردهای آموزش مجازی، گزارشهای کتبی و شفاهی، ارزشیابی عملکردی و نتایج نوبت اول، ملاک‌های ارزشیابی در نوبت دوم دانش‌آموزان مقطع ابتدایی است.

وی درباره تعداد راهبران آموزشی در استان اصفهان بیان کرد: در کل استان 55 راهبر آموزشی داریم که به همراه اعضای گروه‌های آموزشی به صورت آنلاین در کلاس‌ها حضور پیدا کرده و آموزش را ارزیابی می‌کنند و معلمان را آموزش می‌دهند. در جاهایی که دانش‌آموزان به هر دلیل به اینترنت و تلویزیون دسترسی ندارند، این راهبران به درب منازل مراجعه کرده، بازخورد آموزشی را نیز دریافت می‌کنند و بسته‌های آموزشی را در مناطق محروم توزیع می‌کنند.

جوانی تصریح کرد: در مناطق عشایری دانش‌آموزان در تعداد محدود، ساعات کم و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در فضای باز تحت آموزش قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه هیچ چیز جای حضور حقیقی دانش‌آموزان در فضای فیزیکی مدرسه را نمی‌گیرد، اضافه کرد: اما بهترین اقدام در این شرایط همین آموزش آنلاین بود. مدیران و مسئولان اداره‌کل آموزش و پرورش استان با برقراری تماس تلفنی با مدیران مدارس و اولیا روند این آموزش را رصد می‌کنند و هر جا لازم بود ورود پیدا کردیم.

معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش استان اصفهان خاطرنشان کرد: خوشبختانه در مقطع ابتدایی روند آموزش به خوبی اجرا شد و تلاش کردیم نقاط ضعف را پوشش دهیم. به مدیران اعلام کرده‌ایم که وظیفه آنها از نظر راهبر آموزشی، مسئولیت آموزشی در قبال دانش‌آموزان و به اتمام رساندن کتب است.

وی گفت: 50 گیگابایت اینترنت در اختیار معلمان خریدخدمت قرار گرفت. همچنین به وزارت آموزش و پرورش برای افزایش سرعت اینترنت و ایجاد بستر اینترنت رایگان در سامانه شاد پیشنهاداتی دادیم که امیدوارم محقق شود.

دستورالعمل ثبت‌نام مقطع ابتدایی 15 اردیبهشت ابلاغ می‌شود

جوانی در پاسخ به اینکه فکر می‌کند آموزش مجازی چه تأثیری در سطح سواد دانش‌آموزان داشته باشد، افزود: همان‌طور که گفتم هیچ چیز جای فضای مدرسه را نمی‌گیرد اما افت نکردن سواد دانش‌آموزان بستگی به همکاری اولیا، نوع تدریس و میزان تسلط معلمان به فضای مجازی دارد. زمانی که مجبور شدیم از بستر فضای مجازی برای استمرار یادگیری دانش‌آموزان استفاده کنیم، ناخواسته چند سال به جلو پرتاب شدیم و در ابتدا پیچیدگی‌ها و اشکالاتی به وجود آمد که کم‌کم برطرف می‌شود. از طرف دیگر، ارتقای سواد رسانه‌ای برای ذی‌نفعان شامل اولیا و دانش‌آموزان را در دستور کار داریم.

به گفته وی، دستورالعمل ثبت‌نام دانش‌آموزان مقطع ابتدایی 15 اردیبهشت ماه از سوی وزارت آموزش و پرورش به استان‌ها ابلاغ می‌شود.

همچنین علیرضا محمودی، رئیس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات اداره‌کل آموزش و پرورش استان اصفهان با گرامیداشت مقام شهید مطهری و تبریک هفته معلم اظهار داشت: در مدارس غیردولتی علاوه بر شهریه مصوب، شهریه خدمات جانبی نیز اخذ می‌شود. طبق ابلاغ وزارت آموزش و پرورش و با توجه به اینکه امر آموزش تعطیل نشده است، بازگرداندن شهریه مصوب موضوعیتی ندارد، اما درباره شهریه خدمات جانبی مقرر شد پس از اعلام پایان سال تحصیلی از سوی وزارتخانه، کمیته‌ای تخصصی در سازمان مدارس و مراکز غیردولتی در این خصوص نظر دهد و این موضوع درباره پیش‌دبستانی‌ها نیز صدق می‌کند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد