hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > 10 کتاب برتر جنایی و پلیسی؛ از دختر گمشده تا قتل در قطار اورینت

10 کتاب برتر جنایی و پلیسی؛ از دختر گمشده تا قتل در قطار اورینت

ادبیات داستانی جنایی و پلیسی یکی از سبک‌های ادبی جذاب و پرطرفدار است که فروش خوبی در دنیا دارد. 10 کتاب مطرح این ژانر در ادبیات جهان را به شما معرفی می‌کنیم.

خواندن کتاب‌های جنایی و پلیسی، هیجان و ترس را به جان شما می‌اندازد اما همچنان به خواندن ادامه می‌دهید تا از رازها و معماهای پرکشش و ترسناک داستان خبردار شوید. کتاب‌های ژانر جذاب پلیسی و جنایی زیادند اما تعدادی از این کتاب‌ها در دنیا بسیار شناخته شده هستند. خواندن 10 کتاب از بهترین‌های پلیسی و جنایی را به شما پیشنهاد می‌کنیم. 

 

تابوت‌های دست‌ساز

 

کتاب‌ تابوت‌های دست‌ساز، نوشته ترومن کاپوتی ماجرای چند قتل مرموز در روستایی کوچک در غرب آمریکا است. این قتل ها در ظاهر ارتباطی با هم ندارند، اما وجه اشتراک تمامی آنها یک تابوت دست‌ساز کوچک است که همه‌ مقتولین یک روز قبل از مرگ خود از قاتل هدیه گرفته‌اند.

در ادامه داستان از طرف دایره تحقیقاتی ایالت، کارآگاهی به نام جیک پیر به روستا فرستاده می‌شود تا به این پرونده پر رمز و راز رسیدگی کند. ترومن کاپوتی دوست نویسنده‌ جک پیر نیز همراه با او به دهکده می‌آید تا راز این قتل‌های زنجیره‌ای را کشف کنند. آن دو به دنبال قاتل و انگیزه‌‌ او برای این قتل‌های مخوف هستند. پس از تحقیقاتی مفصل کارآگاه جیک قاتل را پیدا می‌کند، اما هیچ ادله‌ قانونی برای ادعایش ندارد و به این ترتیب قاتل به قتل‌های بی‌رحمانه‌ خود ادامه می‌دهد.

 

دختری در قطار

 

این کتاب نوشته‌ پائولا هاپکینز داستانی رازآلود، روانشناختی و جنایی است و موضوعاتی نظیر خشونت خانگی، مصرف مواد مخدر، اعتیاد به الکل و خیانت را در روابط شخصیت‌های اصلی داستان که سه زن هستند را به تصویر می‌کشد.

ریچل، دختری است که هر روز صبح سوار قطار می‌شود. این مسیر تکراری و شخصیت ریزبین ریچل باعث می‌شود که تمام ساختمان‌ها و تمام آدم‌های روزمره را به خاطر بسپارد؛ در این میان به یکی از خانه‌های مسیرش علاقه‌ زیادی نشان می‌دهد و برای زن و مردی که هر روز در تراس می‌بیند، اسم انتخاب می‌کند و شخصیت و شغل‌ آنها را از روی رفتارهایشان حدس می‌زند. جس و جیسون شخصیت‌های روی بالکن هستند که به ظاهر یک زندگی آرام و خوشحال دارند، چیزی که خود ریچل از آن محروم است. در یکی از روزهایی که ریچل مثل همیشه به خانه‌ جس و جیسون نگاه می‌کند، صحنه‌ای عجیب می‌بیند. یک دقیقه تا حرکت قطار باقی مانده است و حالا ریچل فرصتی دارد تا به بخشی از زندگی کسانی که فقط از دور تماشا کرده است، تبدیل شود. ریچل حالا صرفا دختری در قطار نیست و ماجرای جدیدی در راه است.

 

پستچی همیشه دو بار زنگ می‌زند

 

این رمان کلاسیک نوشته جیمز ام. کین داستان دوره گردی به نام فرانک را روایت می کند که در یک رستوران، شغلی پیدا می‌کند و شیفته کورا، زن اغواگر صاحب رستوران می‌شود. رابطه بین فرانک و کورا، آنها را وارد مسیر خطرناکی می‌کند. کورا که از زندگی کنونی خسته شده و به دنبال شرایط بهتری می‌گردد، فرانک را متقاعد می‌کند که خلاص‌شدن از شر همسرش، تنها راه رسیدن آنها به آزادی و زندگی بهتر است.

 

دریاچه مه‌آلود

 

این رمان جنایی-روانشناختی نوشته ریچل کین روایتگر داستان زنی به نام جینا رویال است که متوجه می‌شود شوهرش یک قاتل زنجیره‌ای است. پس از دستگیری و محکومیت همسر، جینا نام خود را به گوئن پروکتور تغییر می‌دهد و با دو فرزندش به شهری دورافتاده در تنسی نقل مکان می‌کند تا زندگی جدیدی را آغاز کند اما کشف‌شدن جسدی در آن منطقه و از راه رسیدن نامه‌هایی تهدیدآمیز زندگی جدید او را تهدید به نابودی می‌کند.

 

جاسوسی که از سردسیر آمد

کتاب جاسوسی که از سردسیر آمد

جان لوکاره، نویسنده این رمان جاسوسی با بهره‌گیری از دانش و تجارب فراوان خود از سال‌های فعالیتش در سازمان جاسوسی انگلستان، پشت پرده اتفاقات و معادلات جاسوسی‌های بین‌المللی را با توصیفاتی جذاب و فراموش‌نشدنی به تصویر کشیده است. داستان کتاب به مأموری انگلیسی به نام الک لیماس می‌پردازد که بسیار تمایل دارد تا این حرفه را کنار بگذارد اما قبل از آن، باید آخرین و شاید سخت ترین مأموریت خود را به سرانجام برساند. زمانی که آخرین مأمور تحت فرمان لیماس کشته شده و او برای بازگشت به لندن فراخوانده می شود، امیدی به پایان این جاسوس بازی ها در دل او شکل می گیرد اما مقام ارشد لیماس، نقشه‌های دیگری در سر دارد. این مقام ارشد که تصمیم دارد رئیس سازمان جاسوسی آلمان شرقی را از پا درآورده و کل این سازمان را نابود کند بار دیگر لیماس را به دل این آشوب می فرستد. او این بار باید نقش جاسوسی خائن را ایفا کند و اعتماد دشمن را برای زدن ضربه نهایی به آنها به دست آورد.

 

سایه باد

 

این کتاب نوشته کارلوس روئیث ثافون داستان پرهیجان یک شهر با یک گورستان کتاب را روایت می‌کند. دانیل که همراه با پدرش به یک کتابخانه‌ مخفی به نام گورستان کتاب‌های فراموش‌شده می‌رود نسخه‌ یک کتاب فراموش‌شده را از روی کنجکاوی برمی‌دارد و سعی می‌کند هویت نویسنده‌ کتاب را کشف کند؛ غافل از اینکه چنین کاری سرنوشت او را برای همیشه تغییر می‌دهد. او دنبال نویسنده‌ کتاب، خولین کاراکس می‌گردد اما نمی‌داند که مردی دیگر کمر به نابودی شخصیت کاراکس بسته و همه‌ آثار او را از بین برده است؛ به‌جز کتاب سایه‌ باد. چرا این مرد چنین کاری انجام می‌دهد؟ دانیل در مقابله با این خطر چه کاری از دستش برمی‌آید؟ اصلاً خولین کاراکس چه کسی است؟ آیا زنده است یا مرده؟ کتاب سایه باد درباره‌ چیست؟ با خواند رمان جواب همه این پرسش‌ها را می‌گیرید.

 

دختر گمشده 

 

این کتاب، نوشته گیلین فلین درباره‌ یک نویسنده‌ سابق اهل منهتن به نام نیک است که به شهر میزوری برگشته است و با همسر زیبا و جذابش به اسم امی زندگی می‌کند. در یک صبح گرم تابستانی و در پنجمین سالگرد ازدواج نیک و امی، نیک متوجه ناپدید شدن همسرش می‌شود. با این ناپدید شدن داستان به سمتی معمایی پیش می‌رود و هر بار یک گره از زندگی این دو و ماجرای گم شدن زن باز می‌شود. دفتر خاطرات امی توسط پلیس پیدا می‌شود و با خواندن خاطرات این زن پرده از مشکلات زناشویی آنها برداشته می‌شود. دیوید فینچر در سال 2015 فیلمی براساس این رمان ساخت و به خوبی شخصیت‌های داستان را در قالب فیلم درآورد.

 

سنگ، کاغذ، قیچی

 

این رمان معمایی، نوشته آلیس فینی روزنامه‌نگار و نویسنده‌ بریتانیایی است. داستان زوج آملیا و آدام است که برای فاصله گرفتن از مشکلات زندگی مشترکشان و گرم شدن رابطه‌ سردشان راهی سفری می‌شوند که به عجیب‌ترین سفر زندگی‌شان تبدیل می‌شود. سفری که اسرار زیادی از زندگی مشترکشان را فاش می‌کند و پایانی غافل‌گیرکننده دارد. آنها همسایه ای مرموز و انزواطلب به نام «رابین» دارند که باعث وحشت «آملیا» می شود. داستان خیلی زود پیچ و خم هایی خطرناک به خود می گیرد و روایت هر کدام از این سه شخصیت، «جعبه پاندروایی» را می‌گشاید که سرشار از اسرار، دروغ‌ها و خیانت‌های ریز و درشت است.

 

آدم برفی

 

این رمان، نوشته یو نسبو، نویسنده مشهور اسکاندیناوی است. یک شب، پس از بارش اولین برف سال، پسری به نام یوناس از خواب بیدار می شود و درمی یابد که مادرش ناپدید شده است. تنها یک چیز از او باقی مانده است: شالی صورتی که هدیه یوناس به او بوده و اکنون دور گردن یک آدم برفی در حیاط خانه‌شان انداخته شده است. بازرس هری هول، احساس می‌کند که ارتباطی میان زن گمشده و نامه مشکوکی که خودش دریافت کرده وجود دارد اما وقتی الگویی تکرارشونده دیده می‌شود شرایط پیچیده‌تر می‌گردد. در طول ده سال گذشته، یازده زن ناپدید شده‌اند که همگی در روز بارش اولین برف سال بوده. اما هری این بار با قاتلی مواجه شده که قوانین مختص به خود را خلق می‌کند.

 

قتل در قطار اورینت 

 کتاب قتل در قطار اورینت 

این رمان نوشته آگا کریستی مشهور روایتی هیجان‌انگیز و جذاب از یک معمای قتل است که در شبی برفی و در قطار مسافربری اتفاق می‌افتد. پای هرکول پوآرو کارگاه زبردست بلژیکی هم که برای یک گردش یک هفته‌ای به استانبول می‌رود به داستان باز می‌شود. زمانی که پوآرو  به هتل محل اقامت خودش می‌رسد نامه و تلگراف‌هایی را دریافت می‌کند که مجبور به بازگشت سریع به لندن می‌شود. سرانجام با زحمت،‌ یک کوپه درجه دو در قطار سریع‌السیر پیدا می‌کند و به سمت لندن می‌رود. مسیر ریلی در نیمه‌های شب، توسط برف مسدود می‌شود و قطار از حرکت باز می‌ماند. در همین زمان پیکر یکی از مسافران که با 12 ضربه چاقو مورد حمله قرار گرفته است در کوپه‌اش پیدا می‌شود! پوآرو پرونده قتل را به دست می‌گیرد تا پیش از فرار قاتل، او را از میان ده‌ها مسافری که در قطار حضور دارند پیدا کند.


سخن آخر

سکوت بره‌ها نوشته توماس هریس/ درنده باسکرویل نوشته آرتورکانن دویل/ در کمال خونسردی نوشته ترومن کاپوتی/ قول نوشته فریدریش دورنمات/ فهرست مهمانان نوشته لوسی فولی/ دختر خوب، خون بد نوشته هالی جکسون/ باشگاه قتل پنجشنبه نوشته ریچارد آزمن/ فیل‌ها به خاطر می‌آورند نوشته آگاتا کریستی/ پیش از آنکه بخوابم نوشته اس جی واتسون و اژدهای سرخ نوشته هانیبال لکتر، 10 رمان جنایی و پلیسی برتر دیگر دنیا هستند که شما علاقمندان به ژانر جنایی می‌توانید در لیست مطالعه خود قرار دهید. 

امتیاز: 5 (از 1 رأی )
نویسنده
لیلا شهبازیان
لیلا شهبازیان

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد