hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اجتماعی > چیزی نداشتیم که آب ببرد

چیزی نداشتیم که آب ببرد

ده روزی است که برخی از شهرها و روستاهای استان سیستان و بلوچستان درگیر سیل شده‌اند، تصاویر و ویدیوهای منتشر شده از مناطق سیل‌زده نشان می دهد که وضعیت مردم منطقه همچنان بحرانی‌ست.

این تصاویر در حالی در شبکه های اجتماعی منتشر می‌شود که مسئولان دولتی‌ اعلام کردند، شرایط در استان به حالت عادی برگشته، اما مردم محلی روایت دیگری از حال و روزشان دارند. آنها در گفت و گو با خبرنگار «شبکه شرق» می‌گویند:« در گل و آب زندگی می‌کنند، خانه هایشان ویران شده، جاده ها، دام ها و پل ها را آب برد.شرایط زندگی‌شان سخت‌تر از قبل شده‌است و حالا بعد از ده روز مسئولان وارد استان شدند.»

سیل خانه ‌ها را ویران کرد 

سیل زندگی مردم سیستان و بلوچستان را نابود کرد. آب آمد و دار و ندار مردم محروم منطقه را با خود برد، حالا بعد از گذشت ۱۰ روز از سیل، کماکان راه چندین جاده مسدود است و برخی از روستا‌ها هم هیچ راه ارتباطی ندارند. مردم در بعضی از روستاها مشکل آب آشامیدنی و سرپناه را دارند. آنطور که فعالان اجتماعی به خبرنگار «شبکه شرق» گفته‌اند، مردم مناطق سیل زده بسیار محرومند و خانه‌های‌شان هم اکثرا خشتی و گلی بوده و همین خانه خشتی را سیل با خود برد.

این حرف های عبید ملک رئیسی، فعال اجتماعی در منطقه است. او در این باره بیشتر توضیح می دهد:«سیل به خانه مردم خسارت زد و برخی ها چون خانه خشتی و گلی داشتند، آب خانه را خراب کرد. البته مردم مناطق سیل‌زده بسیار محروم هستند، با آنها که صحبت می‌کردم، می‌گفتند، ما چیزی نداشتیم که از دست بدهیم. همان اندک داشته هایشان هم رفت. مردم سالهاست که با هیچی چی زندگی می کنند.»

مردم خودشان به هم کمک می‌کردند

عبید ملک رئیسی، می گوید:« بیشترین بارش در منطقه دشتیاری بوده است. روستاهای اطراف نیک شهر هم خسارت بالایی دیده‌اند. متاسفانه در چند روز  اول هیچ مسئولی به داد مردم نرسید. وضعیت امداد رسانی مردمی بود. مردم خودشان به کمک هم می رفتند. حتی در یک منطقه هلال احمر مشکل سوخت پیدا کرد و همین سوختبرها به کمک هلال احمر رفتند. اگر سوختبرها نبودند امدادرسانی به مردم خیلی سخت می‌شد.»

مسئولان فقط وعده دادند

اولویت مسئولان، مشکلات مردم استان سیستان و بلوچستان نیست. مسئولان تا دیروز کجا بودند؟ این صحبت های ملک رییسی است:« منطقه درگیر آب و گل است. اگر خیرین نبودند در منطقه فاجعه پیش می‌آمد. مسئولان چرا توجهی به شرایط ما نمی کنند. از سال 98 قول دادند که مشکل سدها و پل ها و برق را حل می‌کنند، اما شما نگاه کنید آنها چه کاری تا حالا انجام دادند.ما از خیرین ممنون هستیم اما مشکل ما فقط خوراکی و یا دادن کنسرو لوبیا و عدس نیست. ما می‌خواهیم زیرساخت‌ها درست شود. برق، آب، جاده و پل داشته باشیم. مسئولان وعده می دهند، وقتی از استان می روند، یادشان نمی آید که چه گفتند.»

سدها بلای جان مردم

یونس جدگال فعال اجتماعی در منطقه از شرایط بحرانی این روزهای مردم می‌گوید:«هم اکنون آب فروکش کرده، و شرایط بهتر شده است.همه خانه های گلی ریزش کرده و حالا مردم مشکل سرپناه دارند. کشاورزان آسیب جدی  دیدند، دام ها تلف شدند. بعضی از مسیرها تا نیم‌متر گِل دارند،در بعضی روستاها لاشه‌های احشام تلف‌شده با حرکت آب زیر گل دفن شده‌اند. مسئولان سد زیردان را درست کردند تا باعث آسایش مردم منطقه شود همین سد حالا بلای جان مردم شده است. اگر همان روز باران، دریچه‌های سد را باز میکردند، این مشکل پیش نمی آمد و یا حداقل خسارت کمتر میشد.»

سرریز شدن آب سدها

بخش‌های جنوبی سیستان و بلوچستان همچنان وضعیت بحرانی دارند. این وضعیت هم به خاطر بارندگی های شدید ۱۰ روز گذشته در استان بوجود آمد. شدت بارش آنقدر بود که  ۲ سد بزرگ «زیردان» با ظرفیت ۲۰۷ میلیون مترمکعب ذخیره آب در بخش ساربوک و سد «شی‌کلگ» با حجم ۱۰ میلیون مترمکعب ذخیره آب در بخش تلنگ سرریز شد‌. سیل شرایط را برای مردم سیستان و بلوچستان بحرانی تر کرد و راه ۱۳ روستای محدوده بالا و پایین‌دست سد «زیردان» ساربوک و ۲۳ روستای حاشیه رودخانه کاجو و ۷۴ روستای بخش تلنگ را قطع کرد. طبق آمارهای اولیه بالغ بر ۲۴ هزار نفر در بخش تلنگ قصرقند و بیش از ۶ هزار نفر در محدوده حاشیه رودخانه کاجو و ۱۳ هزار نفر در محدوده بخش ساربوک در محاصره سیل قرار گرفتند.

 

منبع: sharghdaily-922198

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد