hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > علمی > راه‌اندازی کسب‌وکار با گوشی هوشمند

راه‌اندازی کسب‌وکار با گوشی هوشمند

این روزها وقتی آدم‌ها را در کوچه و خیابان یا در مغازه‌ها می‌بینیم که در حال گرفتن‌ ویدئو و صحبت‌کردن هستند، دیگر تعجب نمی‌کنیم، چون احتمالا آنها در حال تولید محتوا برای صفحه‌های شخصی یا کاری خود در شبکه‌های اجتماعی هستند.

این روزها وقتی آدم‌ها را در کوچه و خیابان  یا در مغازه‌ها می‌بینیم که در حال گرفتن‌ ویدئو و صحبت‌کردن هستند، دیگر تعجب نمی‌کنیم، چون احتمالا آنها در حال تولید محتوا برای صفحه‌های شخصی یا کاری خود در شبکه‌های اجتماعی هستند.

انگار در دنیای امروزی نه تنها زندگی ما بلکه کسب‌وکارمان هم در گوشی‌های هوشمند خلاصه شده است. حتی پس از شیوع ویروس کرونا و تغییر سبک زندگی در دنیا، راه‌اندازی کسب‌وکار آنلاین بیش از بیش گسترش پیدا کرده است. به همین خاطر کیفیت بالای محتوا می‌تواند باعث جذب مخاطبان بیشتر شود. برای این‌ کار در سال‌های اخیر ابزارهای دیجیتال بسیاری راه‌اندازی شده است. یکی از این ابزارها، اپلیکشن‌ها «لایت‌روم» ساخته شرکت ادوبی است. با این اپلیکیشن می‌توان به راحتی و به صورت حرفه‌ای عکس‌ها را از نظر نور و رنگ ویرایش کرد.

البته امکان دارد در مسیر کسب‌وکاری که راه‌اندازی کردید، با مشکلاتی روبرو شوید، پادکست «کارکست» در این راه می‌تواند به شما کمک کند، چون این پادکست مفاهیم و ابزارهای مورد نیاز برای شروع یک کسب‌وکار را برای شما توضیح می‌دهد.

وقتی از فناوری و شبکه‌های اجتماعی صحبت می‌کنیم، باید جنبه‌های منفی آن را هم در نظر داشت و سریال «آینه سیاه» به خوبی در ۶ فصل این جنبه‌ها را به نمایش درآورده است.

در فن‌ویک این هفته علاوه بر معرفی سریال‌ «آینه سیاه»، اپلکیشن «لایت‌روم» و پادکست «کارکست» برای نخستین بار برای معرفی کتاب به سراغ فناوری‌های حوزه مالی رفتم و به بررسی کتاب «بلاکچین و قانون» پرداختم.

اپلیکیشن لایت‌روم/ ویرایش ساده عکس‌ها

واژه «تولیدمحتوا» این روزها بسیار باب شده است. به خصوص از زمانیکه راه‌اندازی کسب‌وکارهای آنلاین متداول شده و حتی کسب‌وکارهای خانگی و سنتی برای معرفی محصول خود در شبکه‌های اجتماعی صفحه‌ای راه‌اندازی کردند. همه این کسب‌وکارها باید محتواهای باکیفیت تولید کنند تا محصول از سوی مخاطب دیده و خریداری شود.

لازمه تولید یک محتوای باکیفیت، داشتن ابزارهای خوب و حرفه‌ای است. شاید فکر کنید می‌توان ویدیو و عکس را در فتوشاپ به حرفه‌ای‌ترین شکل ممکن ویرایش و تدوین کرد، اما در این روزها که سرعت حرف اول را می‌زند، باید در گوشی خود نیز این ابزارها را داشته باشیم؛ منظور از ابزارها یعنی اپلیکشن‌های مناسب ویرایش عکس و ساخت ویدیو است. یکی از این اپلیکیشن‌ها «لایت‌روم» است. شرکت ادوبی را همه می‌شناسیم. فتوشاپ یکی از قدرتمندترین ابزار ویرایش عکس، محصول این شرکت است. در سال ۲۰۱۶ این شرکت، اپلیکیشن اندروید «لایت‌روم» را به جهان عرضه کرد. همانطور که از اسم این اپلکیشن پیداست، می‌توانید عکس خود را از نظر رنگ و نور در هرزمان و مکان ویرایش کنید. یکی از مشکلات برنامه‌های ویرایش، پیچیده ‌بودن آنها برای کاربران مبتدی ا‌ست. در صورتیکه لایت‌روم رابط کاربری آسانی دارد و هرکاربر با هر نوع توانایی می‌تواند عکس خود را ویرایش کند.

برای استفاده از لایت‌روم، در ابتدا از گالری، عکس موردنظر خود را انتخاب کنید. سپس با ابزارهایی که این اپلیکیشن در اختیار شما قرار می‌دهد، می‌توانید میزان روشنایی، نور، رنگ و شفافیت را تنظیم کنید. شما همچنین قادر خواهید بود افکت‌هایی روی عکس خود اعمال کنید. باید این موضوع را توجه کنید که با نسخه رایگان می‌توانید عکس خود را از نظر نور و رنگ ویرایش کنید. در صورتی که نسخه پریمیوم را تهیه کنید، امکانات بیشتری در اختیار شما قرار می‌گیرد؛ مانند حذف اشیای اضافی از عکس، ویرایش ویدیو، افکت‌های بیشتر، ویرایش با هوش مصنوعی و ذخیره عکستان روی حافظه ابری و ... . پس از ویرایش عکس هم می‌توانید آن را ذخیره و با دیگران به اشتراک بگذارید. شما می‌توانید این اپلکیشن را از کافه‌بازار، مایکت و گوگل‌استور دریافت و نصب کنید.

پادکست کارکست/ مرحله به مرحله شروع یک کسب‌وکار

تاکنون در فن‌ویک پادکست‌هایی را معرفی کردم که افراد با مدیران کسب‌وکار درمورد مسیر شغلی و تجارب آنها صحبت می‌کنند. استفاده از تجارب دیگران می‌تواند برای کسانی که قصد راه‌اندازی استارتاپ خود را دارند، مفید باشد، اما امکان دارد افراد در مسیر شغلی خود با اصطلاحات و واژه‌هایی روبرو ‌شوند و نیاز به راهنما داشته باشند.

پادکست «کارکست» می‌تواند برای آنها یک راهنما باشد. در این پادکست محمدهادی شیرانی، در هرقسمت یک مفهوم یا ابزار را در حوزه‌ی نوآوری و کارآفرینی را به نقل از منابع علمی بررسی می‌کند؛ مفاهیمی مانند دیزاین ‌تینکینگ، ساختن تیم به سبک تیم‌های بزرگ مانند گوگل، تئوری ناج و نوآوری برهم‌زننده و غیره. معمولا در پادکست‌هایی که گوینده به تنهایی صحبت می‌کند، امکان دارد تن صدا و فن‌بیان باعث خستگی شنونده شود، اما در مورد پادکست «کارکست» اینطور نیست و زمان کم پادکست و فن‌بیان خوب شیرانی پادکست را شنیدنی کرده است.

تاکنون ۶۱ اپیزود از این پادکست منتشر شده است و آخرین اپیزود در ۱۲ فوریه امسال منتشر شد. پادکست کارکست در کست‌باکس ۱۵.۹ هزار دنبال‌کننده دارد و ۲۶۰.۹ هزار بار هم شنیده شده است. ۷۲۲ نظر هم برای «کارکست» ثبت شده است.

شیرانی همچنین پادکست دیگری به نام «مدرسه کارکست» تهیه می‌کند که تکمیل‌کننده پادکست «کارکست» است. در این پادکست او به همراه تیم خود به سراغ محتواهای آموزشی موجود برای راه‌اندازی استارتاپ می‌رود و مرحله‌ به مرحله به مخاطب آموزش می‌دهد چطور به صورت موفقیت‌آمیز استارتاپ خود را راه‌اندازی کند. شما می‌توانید این پادکست‌ها را از کست‌باکس، اپل‌پادکست، ناملیک و شنوتو گوش کنید.

سریال black mirror/  چند اپیزود شکلات تلخ

«وقتی یک جعبه شکلات دارید، نمی‌دانید چه‌چیزی نصیب شما می‌شود، اما همیشه یک شکلات تلخ در این جعبه وجود دارد.»

چارلی بروکر، خالق سریال آینه سیاه، این سریال را شبیه یک جعبه شکلات می‌بیند. وقتی الان غرق در خوشی‌ها و راحتی‌های تکنولوژی هستیم ،زمانی هم فرا می‌رسد که بخش تاریک آن ما را فرا می‌گیرد. سریال «آینه سیاه» این بخش تاریک را به ما نشان داده است. سریال انگلیسی و علمی-تخیلی «آینه سیاه»  در هرقسمت به تاثیرات منفی تکنولوژی در زندگی بشر می‌پردازد و اکثر قسمت‌ها هم با ناخوشایندی به پایان می‌رسد.

 از ابتدا بگویم اگر با تماشای این سریال دچار دلهره و ترس می‌شوید، حق دارید. چون هم بروکر در مقام نویسنده و هم بازیگران با بازی‌های قوی خود، در ۶ فصل ۳ تا ۶ اپیزودی حقایقی که هم‌ا کنون با آن روبرو هستیم و در آینده خیلی خیلی نزدیک هم با آن روبرو می‌شویم را برای ما روایت می‌کنند.

۲ فصل اول سریال از دسامبر ۲۰۱۱ تا فوریه ۲۰۱۳ توسط کانال ۴ بریتانیا ساخته و پخش شد. در سپتامبر ۲۰۱۵، نت‌فلیکس حق ساخت سریال را خرید و فصل سوم و چهارم توسط این کمپانی ساخته و پخش شدند. در سال ۲۰۱۹ فصل پنجم آن و در سال ۲۰۲۳ فصل ششم این سریال ساخته و پخش شدند. علاوه براین اپیزودها، یک اپیزود ویژه کریسمس با عنوان «کریسمس سفید» نیز از این سریال منتشر شد.

هر اپیزود داستان مستقلی را روایت می‌کند و این یعنی شما می‌توانید بدون ترتیب اپیزودها را تماشا کنید. البته بروکر اعتقاد دارد هدف او از ساخت سریال، تولید اپیزودهایی بود که واقعاً متفاوت هستند، اما از نظر روانی به هم مرتبط هستند. در حقیقت این سریال، تلاقی بخش تاریک طبیعت انسان با زندگی مدرن را به ما نمایش می‌دهد و پس از تمام شدن هر اپیزود باعث می‌شود که ما درمورد تاثیر تکنولوژی بر روابط انسانی در جامعه و زندگی خود به فکر فرو رویم.

 روایت‌های بروکر نوآورانه و تامل‌برانگیز است و به همین‌خاطر در این سال‌ها از سوی منتقدان و مردم تحسین شده است، با رتبه ۷۰ جزو ۲۵۰ سریال برتر IMDB است و برنده ۳۳ جایزه و نامزد ۱۰۹ جایزه دیگر هم شده است.

کتاب بلاکچین و قانون/ فناوری قانون‌گریز

آذرماه امسال کمیسیون اقتصادی مجلس پیش‌نویسی با عنوان «ساماندهی و توسعه رمز دارایی‌ها» منتشر کرد. پیش از این هم مجلس برای قانونگذاری حوزه رمزارزها طرح‌های بی‌شماری را بررسی کرده بود، اما هیچ‌کدام به نتیجه نرسیدند و حتما سرنوشت این پیش‌نویس هم مانند طرح‌های دیگر بی‌نتیجه باقی‌ خواهد ماند. از زمانی که فناوری‌‌های جدید مالی مانند رمزارزها و بلاکچین به دنیا معرفی شدند، نه تنها در ایران که کشورهای دیگر هم به دنبال راه‌حلی هستند تا حوزه رمزارزها و بلاکچین را قانونمند کنند. برخی از کشورها هم استفاده از آن را محدود کردند.

البته این تکنولوژی را نمی‌توان محدود کرد و به نقل از کتاب «بلاکچین و قانون» «ارزهای رمزنگار و بلاکچین یک فناوری جدید هستند و باید بدانیم که بلاکچین چه مفاسد و مزایایی دارد تا بتوانیم قوانین مناسبی را در راستای مدیریت آن تدوین کنیم؛ اگر آن را نادیده انگاشتیم؛ ارزهای رمزنگار و بلاکچین به راه‌شان ادامه خواهند داد و اگر پس از رخ‌دادن آسیب‌ها تازه به فکر قانونگذاری باشیم، زیان کرده‌ایم.»

کتاب «بلاکچین و قانون» نوشته آرون رایت و پریماورا د.فیلیپی است. پریماورا د. فیلیپی، عضو هیات علمی مرکز اینترنت و جامعه برکمن کلاین در دانشکده حقوق هاروارد است و آرون رایت همکار فیلیپی، دانشیار رشته حقوق و مدیر پروژه بلاکچین در دانشکده حقوق بنجامین ان. کاردوزو در دانشگاه یشیو است.

آنها در این کتاب نشان می‌دهند که بلاکچین چه فوایدی در حوزه قراردادهای هوشمند، تسریع در پرداخت‌ها، ساخت ابزارهای مالی، سازماندهی و تبادل داده‌ها و تسهیل تعاملات بین انسان و ماشین دارد، اما براساس این کتاب نمی‌توان این حوزه را بدون‌قانون رها کرد و از سوی دیگر با توسعه فناوری بلاکچین، دولت‌ها و نهادهای قانونگذار چالش‌های بنیادین برای نظارت و کنترل خواهند داشت.

فرضیه نویسندگان این کتاب این است که مخاطبان دانش کافی در حوزه رمزارزها و بلاکچین ندارند و به همین خاطر در این کتاب به صورت مفصل در ۵ فصل ابتدا تاریخچه‌ای از نحوه شکل‌گیری پول و طلا و نحوه ظهور بلاکچین ارائه می‌شود و به صورت فنی و به زبان ساده این فناوری مورد بررسی قرار می‌گیرد، سپس به بررسی موانع حقوقی و قانونی گسترش استفاده از بلاکچین و لزوم تصویب مقررات نوین در این خصوص می‌پردازند.

با اینکه در این کتاب به لزوم قانونگذاری در این حوزه پرداخته شده است، اما از نظر نویسندگان آن، ترکیب بلاکچین و قانون ترکیب جالبی است چون بلاکچین برای دور زدن حاکمیت و تمرکزگرایی آمده است. این فناوری همچنین در زندگی روزمره ما هم تاثیر دارد که در این کتاب به آن پرداخته می‌شود. با اینحال در کنار فوایدش آسیب‌پذیری‌ها و مضراتی دارد که قوانین و مقررات می‌توانند این جنبه آسیب‌زننده بلاکچین را تعدیل کنند و حدود و ساختاری برای فعالیت آن مشخص سازند.

کتاب «بلاکچین و قانون»توسط انتشارات راه پرداخت منتشر شده و شما می‌توانید از طاقچه و انتشارات راه‌پرداخت آن را تهیه کنید.

 

منبع: sharghdaily-922171

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد