hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

گزارش نویسنده مجموعه 40 جلدی سروقامتان از کتاب سال دفاع مقدس

دیابت فرهنگی

مجموعه چهل جلدی سروقامتان نوشته فرانک انصاری در حوزه مستند داستانی نوجوان توانست جایزه بخش تقدیری جشنواره کتاب سال دفاع مقدس را کسب کند

 


گزارش فرانک انصاری نویسنده مجموعه چهل جلدی سروقامتان از جایزه کتاب سال دفاع مقدس


 دیابت فرهنگی

 

 فرانک انصاری، نویسنده 

 

 

جایزه سال دفاع مقدس یکی از بزرگترین جشنواره ‌های فرهنگی کشور است که هر ساله برگزار می‌شود و امسال هم بیست و یکمین دوره آن روز سه شنبه در تالار خلیج فارس در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد. این جشنواره با قرائت قرآن و نواخته شدن سرود پرچم ایران اسلامی توسط گروه ارکستر ارتش نواخته شد. در این مراسم پیام رئیس محترم ستاد کل نیروهای مسلح توسط سرتیپ دوم مهدی امیریان قرائت شد که قسمتی از آن به شرح زیر است: «کتاب یکی از زیباترین و مهم‌ترین جلوه‌های فرهنگ بشری و وسیله انتقال علوم و معارف به جامعه انسانی است. شکوه این ارزش در تابش آیات نورانی قران کریم متجلّی شده است که خداوند متعال به قلم و حرمتش سوگند یاد کرده و معجزه جاوید آخرین سفیر سعادت بشری را کتاب قرار داده است». مراسم  با سخنرانی یکی از برگزیدگان یعنی نویسنده کتاب جلال آباد که خانم فاطمه ولی نژاد بودند پی گرفته شد و ایشان درباره سختی‌ها و شیرینی‌های نگارش کتاب شهید جلال ملک محمدی سخن گفتند. در ادامه سخنرانی معاون پارلمانی رئیس جمهور آقای محمد حسینی را شنیدیم. ایشان با اشاره به اینکه امروز باید سراغ اقشار مختلف سربازان و فرماندهان رفت، گفت: باید خاطرات آن‌ها را گرفت و با تکیه بر مدارک به چاپ رساند. باید خاطرات جنگ به خوبی تبیین شود. در ادامه جناب آقای کارگر رئیس بنیاد حفظ ارزش‌های دفاع مقدس را شنیدیم. رئیس بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس در سخنرانی‌شان تاکید کردند: در زمینه کتاب باید توجه خاص شود چون کتاب بدیل ندارد و فیلم و آهنگ و دیگر موضوعات به جای خود، اما برای کتاب نمی‌توان بدیلی قرار داد. ما در بنیاد حفظ نشر آثار در نباشیم خاطرات پدران و مادران شهدا ثبت شود که متاسفانه تعداد زیادی از آنها در قید حیات نیستند.

و برنامه با اجرای دو سرود حماسی از آقای هامونی خواننده کشورمان ادامه یافت. خواهر شهید حسینی شعری در وصف شهید قرائت کردند. سپس جناب آقای حداد عادل درباره اهمیت کار نویسندگان دفاع مقدس سخنرانی ایراد کردند. ایشان در بخشی از بیانات خود افزودند: هر چه درباره دفاع مقدس و واقعیات آن کار شود، کم است و امروز کتاب‌های دفاع مقدس یه گونه خاصی از ادبیات فارسی تبدیل شده است و هر کس بخواهد تاریخ ادبیات این دوره را بنویسد ده‌ها کتاب به نثر و نظم درباره دفاع مقدس نوشته شده است که این آثار می‌تواند منبع وسیعی برای ادبیات شود.  بعد نوبت به امیر دریادار سیاری کشورمان رسید. ایشان بیان کردند: ما باید خاطرات جنگ را بنویسیم که این کار ارزشمندی است و به فرموده رهبری باید آثار باید صدبرابری شود و البته با حفظ کیفیت.

 در نهایت آقای نصرالله صمدزاده دبیر علمی جشنواره بیانیه هیئت داوران را قرائت کردند و بخشی از صحبت‌هایشان به دیابت فرهنگی اشاره کردند و افزودند:آرزوی هر نهادی رسیدن به کیفیت است. مسلماً متولیان کتاب و نهادهای رسمی کتاب هم چنین خواسته‌ای در سر دارند، اما تلخی دشواری‌ها و خون دل خوردن‌های فراوان در مسیر کیفیت‌بخشی، و در مقابل شیرینی سهولت رسیدن به عدد و رقم در تعدد و فراوانی عناوین، از عارضه‌های مدیریت فرهنگی است. در حالی که قطعاً این شیرین‌کامی به دیابت فرهنگی منجر خواهد شد و فرهنگ نشر کتاب و کتاب‌خوانی را از پا خواهد انداخت که نشانه‌های جدی آن را سالهاست به‌خوبی می‌بینیم. در انتها از نفرات برگزیده جشنواره در هر گروه تفکیک شده اعم از پژوهش، هنر، ادبیات، زندگی نامه نویسی، مستندنگاری، رمان، داستان کوتاه، مروجان کتاب و... توسط بزرگان مجلس تقدیر به عمل آمد.

کتاب اینجانب با نام سروقامتان مجموعه چهل جلدی زندگی‌نامه داستانی شهدای نوجوان استان اردبیل بود که در سال ۱۴۰۲ در انتشارات خط هشت بنیاد حفظ آثار اردبیل چاپ شده بود. این کتاب در حوزه مستند داستانی نوجوان جزو نامزدین این بخش بود که نهایتا با لطف خداوند توانست  جایزه بخش تقدیری جشنواره کتاب سال دفاع مقدس را کسب کند.

 

 

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد