hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اجتماعی > هشدار سازمان غذا و دارو نسبت به مخلوط کردن شوینده‌ها؛ هنگام نظافت و خانه‌تکانی مراقب مسمومیت با شوینده‌ها باشید

هشدار سازمان غذا و دارو نسبت به مخلوط کردن شوینده‌ها؛ هنگام نظافت و خانه‌تکانی مراقب مسمومیت با شوینده‌ها باشید

رئیس اداره نظارت بر فرآورده‌های بهداشتی سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه ۱۶ درصد از کل مسمومیت با مواد شیمیایی مربوط به شوینده‌های خانگی است، گفت: میزان مسمومیت با شوینده‌ها طی سال های اخیر روند افزایشی داشته است.

دکتر فرحناز حسینی، رییس اداره نظارت بر فرآورده‌های بهداشتی سازمان غذا و دارو، با تاکید بر لزوم رعایت مواردی هنگام استفاده از شوینده‌ها جهت جلوگیری از مسمومیت، گفت: پیش از شروع تعطیلات نوروز بر اساس سنتی قدیمی، نظافت و شستشوی خانه‌ها با انواع شوینده‌ها انجام می‌شود که باید توجه داشت استفاده نابجا و بدون آگاهی از این مواد شیمیایی می‌تواند خطرات جبران ناپذیری را ایجاد کند.

به گزارش ایسنا، وی افزود: هنگام نظافت و خانه تکانی منزل، با رعایت اصول پیشگیری، باید مراقب مسمومیت با فرآورده‌های شوینده و ضدعفونی کننده‌ها بود، مسمومیت با شوینده‌های خانگی در سال‌های اخیر روند رو به افزایشی داشته است و نزدیک به ۱۶ درصد از کل مسمومیت با مواد شیمیایی را شامل می‌شوند.

رئیس اداره نظارت بر فرآورده‌های بهداشتی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه هنگام استفاده از انواع فرآورده‌های شوینده و گندزدایی کننده‌های سطوح باید اصول ایمنی را در نظر گرفت، توضیح داد: همیشه در هنگام استفاده از فرآورده های شیمیایی و شوینده لازم است به برچسب روی بسته بندی توجه کرد، استفاده از مواد شیمیایی در تاریکی و بدون مطالعه و آگاهی از نحوه استفاده آنها می‌تواند خطرناک باشد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه بعضی از شوینده‌ها و پاک کننده‌های مورد کاربرد اعم از محصولات جرم گیر سطوح، سفید کننده‌ها و... دارای ماهیت اسیدی، قلیایی، ترکیبات کلره و سایر مواد شیمیایی بوده و بخارات آنها برای ریه، چشم و پوست مضر است، لذا نباید در فضای فاقد تهویه استفاده شوند و لازم است از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض بخارات این محصولات اجتناب شود و در زمان کاربرد محصولات فوق بایستی پنجره ها به طور کامل جهت ایجاد تهویه باز باشند.

حسینی نسبت به استفاده نابجا و بدون آگاهی از مواد شوینده و پاک کننده‌های شیمیایی که می‌تواند خطرات جبران‌ناپذیری بر سلامت وارد کند، هشدار داد و گفت: ‌از قرار دادن مواد شوینده، گندزدا و الکل در کمدهای زیر ظرف‌شویی اجتناب کنید، خطر مسمومیت در کودکان نوپا و ‌کنجکاو از ‌این طریق بسیار بالا است. لذا این محصولات باید دور از دسترس اطفال نگه داشته شود.

وی خاطرنشان کرد: محصولات شیمیایی و شوینده همیشه در ظرف اصلی آن نگهداری شود، هیچ گاه این مواد در ظرف مواد خوراکی (مانند بطری نوشابه) نگهداری نشود؛ چراکه ممکن است کودکان و سالمندان به اشتباه این مواد را خورده و دچار مسمومیت شدید شوند.

وی تاکید کرد: در صورتیکه فردی ماده‌ای غیرخوراکی و سمی را بلعید و یا بخارات آن را استنشاق کرد، با مرکز اورژانس ۱۱۵ و یا مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم ۱۹۰ تماس بگیرید.

 

منبع: etemadonline-653888

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد