hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اجتماعی > دومینوی حوادث مترو پایان ندارد؛ ۶ حادثه در ۱۵ روز!

دومینوی حوادث مترو پایان ندارد؛ ۶ حادثه در ۱۵ روز!

از ابتدای اسفند تا به امروز که ۱۵ روز از آغاز ماه پایانی سال می‌گذرد قطارهای متروی تهران ۶ بار دچار حادثه یا نقص فنی شده‌اند؛ به عبارتی هر دو روز و نیم یک بار، یک حادثه ریلی در شهر زیرزمینی پایتخت اتفاق افتاده است!

زنگ خطر فرسودگی ناوگان متروی تهران مدت‌ها پیش به صدا درآمده اما به نظر می‌رسد صدای آن هنوز به گوش مدیریت شهری پایتخت نرسیده است. در ۱۵ روز گذشته حوادث ریلی و نقص فنی ۶ بار باعث اختلال در حرکت قطارهای متروی تهران شده است؛ یعنی هر دو و نیم رزو یک اختلال!

به گزارش ترابران، خرابی، نقص فنی، آتش‌سوزی و خروج قطار از ریل به داستان تکراری این روزهای متروی تهران تبدیل شده است. از ابتدای اسفند تا به امروز که ۱۵ روز از آغاز ماه پایانی سال می‌گذرد قطارهای متروی تهران ۶ بار دچار حادثه یا نقص فنی شده‌اند؛ به عبارتی هر دو روز و نیم یک بار، یک حادثه ریلی در شهر زیرزمینی پایتخت اتفاق افتاده است!

۳۰ بهمن؛ خروج ریل از قطار

یک روز قبل از آغاز اسفند ماه ۱۴۰۲ سانحه ریلی در خط ۲ متروی تهران باعث جراحت و آسیب‌دیدگی راهبر قطار شد. ساعت ۹ صبح در انتهای پایانه صادقیه قطاری که بدون مسافر در حال انجام تست و آزمون‌های حرکتی بود دچار حادثه شد. در این سانحه ریلی، راهبر قطار دچار آسیب‌دیدگی و توسط اورژانس به مرکز درمانی منتقل شد. مسعود درستی، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه گفته بود که علت وقوع حادثه توسط کمیسیون سوانح شرکت بهره‌برداری مترو بررسی و نتیجه آن اعلام خواهد شد اما تا به امروز که 16 روز از این سانحه می‌گذرد خبری از علت خروج قطار از ریل منتشر نشده است!

هفته قبل از این سانحه ریلی نیز در سه روز پشت سر هم، سه نقص فنی در ایستگاه‌های مختلف مترو باعث اختلال در حرکت قطارها و سرگردانی مسافران در خیابان‌ها شده بود.

1 اسفند؛ سرگردانی مسافران به دلیل نقص فنی در خط 2

هنوز یک روز از سانحه ریلی و خروج قطار از خط ۲ متروی تهران نگذشته بود که صبح روز اول اسفند ماه خبر رسید نقص فنی موجب اختلال در سرویس‌دهی خط یک مترو تهران شده است. این بار هم اختلال در پیک ترافیک اتفاق افتاده و حرکت قطار در مسیر کهریزک به سمت تجریش بین ایستگاه‌های شهید همت و حقانی از ساعت ۰۷:۱۹ دقیقه متوقف و سرویس‌دهی در خط یک مترو با اختلال همراه شد.

10 اسفند؛ آتش‌سوزی در واگن مترو

هنوز یک سوم ماه آخر سال به پایان نرسیده بود که در ظهر ۱۰ اسفند آتش‌سوزی در یکی از واگن‌های مترو در خط ۵ متروی تهران بار دیگر موجب به خطر افتادن جان مسافران و همچنین اختلال در خطوط مترو شد. پنجشنبه ساعت ۱۳:۱۶ دقیقه ظهر قطار اعزامی از پایانه در ایستگاه گلشهر به دلیل آتش‌سوزی در طبقه پایین واگن چهارم متوقف و مسافرانش تخلیه شدند. هرچند در این حادثه کسی آسیب ندید اما برای ساعتی خطوط متروی تهران دچار اختلال شدید شد.

13 اسفند؛ یک آتش‌سوزی و یک نقص فنی

سه روز پس از آن حادثه، آتش‌سوزی دیگری در یکی دیگر از خطوط مترو اتفاق افتاد. در اثر حریق در سیستم الکترونیکی RS در ایستگاه شوش، برق خط یک حدفاصل ایستگاه ۱۵ خرداد تا شهید بخارایی قطع و حرکت قطارها متوقف شد. این حادثه هم بدون تلفات جانی و مصدوم بود اما هنوز علت آتش‌سوزی اعلام نشده است.

در همین روز اختلال دیگر در خط یک مترو باعث کندی حرکت قطارها از سمت کهریزک به تجریش و باعث ازدحام مردم در خط دروازه دولت شده بود.

15 اسفند؛ داستان تکراری نقص فنی

به فاصله دو روز از حوادث قبلی، صبح امروز نیز ایستگاه منیریه در خط ۳ متروی تهران دچار اختلال شد و این موضوع باعث توقف در حرکت قطارها در سایر ایستگاه‌ها هم شد. به گفته یکی از مسافران مترو به خبرگزاری فارس مسافران به مدت نیم ساعت در ایستگاه شریعتی خط آزادگان به سمت قائم معطل شدند و ازدحام جمیعت ثانیه به ثانیه بیشتر می‌شد. همچنین قطار در ایستگاه‌های منیریه و تئاتر شهر هم توقف نکرد و همین مسئله موجب ازدحام و سرگردانی بیشتر متروسواران شد.

تهرانی‌های خسته از وعده و وعید

گرچه زنگ خطر فرسودگی ناوگان متروی تهران مدت‌ها پیش درآمده اما گویا هنوز صدای آن به گوش مدیریت شهری پایتخت نرسیده است. با وجود آنکه تیم علیرضا زاکانی در شهرداری تهران و همفکران او در شورای شهر هر روز از یک دستاورد ریلی در حوزه شهری رونمایی می‌کنند، آنچه شهروندان تهرانی در عمل می‌بینند ناوگان فرسوده‌ای است که نقص‌های فنی و حوادث خطرآفرین منجر به اختلال‌های مکرر شده در رفت‌وآمد قطارهای مترو شده است.

به تازگی سیدمحمد آقامیری، عضو کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران در واکنش به نقص‌های فنی مکرر قطارهای متروی تهران در ماه‌های اخیر به ترابران گفته بود مدیریت شهری از مشکل ناوگان ریلی درون‌شهری تهران آگاه و برای آن برنامه‌ریزی کرده است و با بیان این مطلب، تقصیرها را به گردن کم‌کاری اصلاح‌طلبان در شورای شهر قبلی انداخته بود.

موضوعی که با واکنش محمد علیخانی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر تهران مواجه شده و او نیز در گفت‌وگو با ترابران از کارشکنی و سنگ‌اندازی اصولگرایان در زمانی که اصلاح‌طلبان در «بهشت» حضور داشتند، گلایه کرده بود.

اصولگرایان و اصلاح‌طلبان در حالی توپ را به زمین یکدیگر می‌اندازاند که اختلال‌های مکرر و کمبود ناوگان متروی تهران امان شهروندان را بریده است. شهروندانی که دیگر وعده ساخت، واردات و نوسازی و افزایش واگن‌های مترو را باور نمی‌کنند مگر آنکه به چشم خود ببینند.

 

منبع: etemadonline-653719

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد