hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > قم > بی توجهی به منابع طبیعی، قم را به سمت بیابان شدن پیش می برد

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم؛

بی توجهی به منابع طبیعی، قم را به سمت بیابان شدن پیش می برد

مهندس شعاعی بیابانی شدن قم را جدی دانست و گفت: برای رفع این مشکل تولید نهال و طرح کاشت یک میلیارد نهال در حال انجام است.


به گزارش خبرنگار رویداد ایران از قم، مهندس شعاعی، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم در نشستی که با موضوع گرامیداشت هفته منابع طبیعی در قم برگزار شد، بر حفظ منابع طبیعی از سوی آحاد مردم تاکید کرد و گفت: استان قم به دلیل شرایط و خصوصیات آب و هوایی، نیازمند دقت و توجه بیشتری در حفظ منابع طبیعی است.

وی مقابله با گسترش بیابان را در قم مورد توجه قرار داد و افزود: قم دارای کانون گرد و غبار است. در طی ۲۰ سال کارهایی برای رفع این مشکل انجام شد. همه توجه مان در ارتباط با شرق استان است. گرد و غباری که از شرق وارد استان می شود، مردم را اذیت می کند و باید این مشکل را به جای خوبی برسانیم.

شعاعی ادامه داد: طرح دوم کاشت ۱میلیارد نهال است این طرح مردمی است. برای هر سال دو میلیون در نظر گرفته شده، الان دستگاه های مختلف وارد میدان شده و قرار است اتفاقات خوبی در این بخش بیافتد.

این مدیر کل ادامه داد: در هفته منابع طبیعی هستیم. برنامه ها و نشست هایی در نظر گرفته شده از جمله ارائه میز خدمت و خانواده، برگزاری پویش نهال کاری، برگزاری برنامه آموزش و پژوهش در حوزه منابع طبیعی، برنامه کاشت در نهال در جعفرآباد و دیدار با خانواده شهدا است.

در ادامه داودی، معاون فنی منابع طبیعی استان نیز گفت: در استان قم ۷۳۰ هکتار مراتع وجود دارد که بخشی به چرا حیوانات اختصاص داده شده است. در همین رابطه پروانه های چرا دامداران هم تمدید شده است.

وی افزود: یکی دیگر از کارهایی که انجام شده، تعداد قابل توجهی برداشت گیاهان دارویی است. در همین رابطه همه تلاش ما رفع بحران های غبارخیز است. برای این کار اعتبار قابل توجهی در نظر گرفته شده است. 

داودی ادامه داد: نهال کاری در حاشیه جاده قم گرمسار دیگر فعالیتی است که برای رفع غبار انجام شده است. طرح مردمی کاشت نهال از سال قبل شروع شده است. سالانه باید دو میلیون نهال تولید و کاشته شود. 

وی اظهار داشت: این کارها در موارد توسعه فضای سبز، کاشت بادام کوهی، تولید نهال بیابانی و جنگلی و دارویی در حال انجام است. تا کنون ۷۵۰ هزار نهال تولید شده است قرار است تا خرداد سال بعد این تولید به ۲ میلیون نهال برسد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد