hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > فارس > تب آب در فارس/ کاهش حجم ذخیره آب سدها

تب آب در فارس/ کاهش حجم ذخیره آب سدها

سال 1402، در کنار همه اتفاقات خوب و بد، تکرار سال‌های بسیار خشک استان فارس بود؛ سالی که روزهای پایانی آن را سپری می‌کنیم و همچنان به نصف میانگین بارندگی بلند مدت هم نرسیده و بیم مواجهه با بحران آب را تشدید کرده است.

اگرچه چاره‌اندیشی دستگاه‌ها و مقامات مسئول برای تامین آب پایدار ساکنان استان فارس، از ماه‌های میانه فصل پائیز و پس از تحقق نیافتن پیش‌بینی‌های بسیار خوش‌بینانه هواشناسی مبنی بر داشتن سالی پُربارندگی، آغاز شده است و همچنان تداوم دارد، اما یک ضلع از مثلث اقدامات تاثیرگذار، مردم هستند که باید در مسیر بهینه‌سازی مصرف، تغییراتی اساسی در رفتار خود ایجاد و نهادینه کنند.

وضعیت نامساعد ذخیره آب در سدهای فارس

مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای فارس با اشاره به اینکه این استان 9 سد در حال بهره‌برداری دارد، حجم ذخیره آب قابل برداشت در این منابع آبی را اندک دانست.

محمدمهدی شریفی ضمن بیان اینکه حجم کل سدهای در حال بهره‌برداری در فارس، 2936 میلیون متر مکعب است، گفت: میزان آب موجود پشت سدهای فارس تا صبح امروز سیزدهم اسفند، 1213 میلیون متر مکعب است.

شریفی با بیان اینکه 489 میلیون مترمکعب از کل آب موجود، به عنوان حجم پایداری سدها محسوب می‌شود، گفت: اگر حجم پایداری را از حجم آب موجود کم کنیم، 745 میلیون متر مکعب آب قابل استفاده در حال حاضر پشت سدهای در حال بهره‌برداری فارس وجود دارد.

شریفی ضمن بیان اینکه هم‌اکنون ورودی آب در سد درودزن، 11 متر مکعب بر ثانیه است، افزود: حجم کل آب موجود در سد درودن، تا صبح یکشنبه سیزده اسفند ۵۹۱ میلیون است.

کاهش 65 درصدی بارندگی در فارس

به گفته این مقام مسئول، بیشترین بارش استان فارس در سال آبی جاری، در ایستگاه برغان مرودشت با 263 میلیمتر ثبت شده است.

مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای فارس خاطرنشان کرد که تحقق بارندگی سال آبی جاری نسبت به میانگین بلند مدت مشابه 35 درصد برآورد شده که نشان‌دهنده 65 درصد کاهش بارندگی است.

با توجه به اجماع موجود در خصوص تشدید خشکسالی و همچنین در پیش بودن تابستانی گرم، توجه به حفاظت از منابع آبی موجود در استان فارس و البته کشور، یک الزام است.

بخشی از مسئولیت حفاظت از منابع آب، به مسئولان و دستگاه‌های مسئول باز می‌گردد اما مردم، عنصر اصلی در این چرخه محسوب می‌شوند به طوریکه با کوچکترین تغییر در رفتارهای غلط که به عادت بدل و عادی شده است، می‌توان به میزان قابل توجهی بر روند تامین آب پایدار، کمک کرد.

انتهای پیام

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد