hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اجتماعی > سیستان و بلوچستان همچنان در محاصره سیل؛ امدادرسانى با قایق در مناطق سیل‌زده/ فیلم

سیستان و بلوچستان همچنان در محاصره سیل؛ امدادرسانى با قایق در مناطق سیل‌زده/ فیلم

بارش باران‌آسا و وقوع سیل در سیستان و بلوچستان مشکلات بسیاری را برای شهروندان به وجود آورده است؛ براساس اطلاعات اعلامی از سوی منابع رسمی، زندگی بیش از ۱۱۰ هزار نفر از مردم روستایی بلوچستان، در شرایط بحرانی قرار گرفته است.

به گزارش شبکه شرق، سیل سیستان و بلوچستان و آبگرفتگی در ۳۸۷ روستا در شهرستان‌های دشتیاری، چابهار و قصرقند سیستان و بلوچستان، زندگی بیش از ۱۱۰ هزار نفر از مردم روستایی بلوچستان را در شرایط بحرانی قرار داده است. 

راه‌های ارتباطی برای کمک‌رسانی به بیشتر روستا‌ها قطع شده است و به‌دلیل نبود راه و شکسته شدن پل و آبنما فقط امدادرسانی هوایی امکان‌پذیر است.

گفته می‌شود بیشتر خانه‌های روستا فرو ریخته‌اند و حتی برخی از روستا‌ها همچون سندبهرام و ستیارعمر از توابع دشتیاری کاملاً زیر آب رفته‌اند. بارندگی شدید از یکشنبه بعدازظهر هفته گذشته شروع شد و از نیمه شب و بامداد دوشنبه شدت گرفت.

دوشنبه بعدازظهر سیلاب شد و به مرحله تخریب رسید. بارش‌ها در شامگاه روز جمعه نیز ادامه داشته است و گفته می‌شود در برخی از مناطق همچون نگور و پل ریمدان بیش از ۱۰۰ میلی‌متر گزارش شده است. بااین وجود فعلاً بارش‌ها نسبت به چند روز گذشته کمتر شده است. تاکنون درباره آمار جان‌باختگان، افراد مفقودشده و مصدومان این سیل به صورت رسمی اخباری اعلام نشده و تنها فوت یک پیرمرد و مفقود شدن یک جوان در خبر‌ها منتشر شده است.

سیلاب سبب طغیان رودخانه‌های فصلی و بارش سنگین در قصرقند، بخش تلنگ، دشتیاری، بخش پلان، پیرسهراب و خسارت سنگینی به بخش کشاورزی، واحد‌های مسکونی خشتی و گلی، راه‌های روستایی و زیرساخت‌های شهری و روستایی شده، به‌طوری‌که راه تمام روستا‌ها بسته شده و هیچ ارتباطی به سایر شهرستان‌های همجوار و حتی یک روستا به روستای دیگری وجود ندارد.

یخ‌بندان در مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: امروز در اکثر نقاط استان وزش باد گاهی همراه با گردوخاک انتظار می‌رود؛ سرمای هوا در سطح استان و یخبندان شبانه در نیمه شمالی تداوم خواهد داشت و در ارتفاعات نیمه شمالی، پدیده مه انتظار می‌رود.

حیدری، مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان افزود: روی دریا تا ظهر امروز ۱۲ اسفند وزش بادهای شمالی تا حدود ۶۰ کیلومتر بر ساعت و مواج شدن دریا به ویژه در مناطق غربی و افزایش ارتفاع امواج در ساحل تا ۲متر و در مناطق دور از ساحل بیش از ۲.۵ متر پیش بینی می شود.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: یکشنبه در سطح استان جوی آرام همراه با وزش باد ملایم تا متوسط و افزایش نسبی دما در طول روز خواهیم داشت. از دوشنبه شب تا چهارشنبه هفته آینده با ورود سامانه جدید بارشی در اکثر نقاط استان بارش باران گاهی رگبارو رعدوبرق و وزش تند باد موقتی رخ خواهد داد.

قطعی برق و کمبود سوخت به دنبال سیل سیستان و بلوچستان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان با اشاره به بارندگی شدید و آبگرفتگی معابر در شهرهای جنوب استان، گفت: برق ۴۱ روستا قطع شده که در تلاش هستیم این مشکل را حل کنیم.

مجید محبی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان با اشاره به تامین سوخت اضطراری برای ماشین آلات امدادی، اظهار داشت: با توجه به کاهش دما و برودت هوا در شمال استان سهمیه سوخت ویژه برای شهرستان‌های خاش، تفتان، میرجاوه، زاهدان و شهرستان‌های حوزه سیستان اختصاص شده که این علاوه بر سهمیه قبلی افراد است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان در تشریح جزئیات بارندگی های اخیر در استان گفت: پیرو صدور هشدارهای سطح نارنجی و قرمز در شهرهای جنوب استان شاهد وقوع بارندگی‌هایی نسبتاً شدید بودیم که موجب وقوع خساراتی به زیرساخت‌های آب و برق و مخابرات شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان با اشاره به برگزاری ستاد مدیریت بحران در شهرستان‌های مختلف استان، ادامه داد: پست برق شماره 4 دچار آسیب شده بود که با تلاش دوستان این پست احیا شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان تصریح کرد: با توجه به پر شدن سد زیردان در شهرستان‌ دشتیاری در بخش‌های پیر سهراب و پلان شاهد آبگرفتگی معابر بودیم. در اثر بارندگی‌ها 41 روستا دچار قطعی برق شده بود که اکیپ‌ها در تلاش هستند مشکل این روستاها را حل کنند.

محبی اذعان کرد: با توجه به شرایط بارندگی سهمیه ویژه آرد برای شهرستان‌ دشتیاری در نظر گرفته شد همچنین دستگاه‌های خدماتی و امدادی در تلاش اند تا به بهترین نحو ممکن بتوانند خدمات رسانی کنند. با توجه به آسیب دیدن برخی از منازل ناشی از سیل، بنیاد مسکن درحال برآورد خسارات است. همه دستگاه‌ها پای کار هستند تا مشکلات ناشی از بارش را در استان حل کنند تا شاهد بهاری پربار در این منطقه باشیم.

تقویت امدادرسانی در مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بر تقویت خدمت‌رسانی به مردم سیل‌زده سیستان و بلوچستان تأکید کرد.

سردار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از طریق تماس تلفنی پیگیر خدمت‌رسانی به مردم درگیر با سیل شده و در خصوص امتداد و تقویت خدمت‌رسانی به مردم سیل زده تأکید کرد.

سردار سرتیپ دوم پاسدار احمد شفایی فرمانده سپاه سلمان استان سیستان و بلوچستان با حضور در بخش سیل‌زده پلان در شهرستان دشتیاری از نزدیک پیگیر امدادرسانی به مناطق سیل‌زده شد.

او در جلسه‌ای که در بخشداری پلان برگزار شد ضمن پیگیری اقدامات صورت گرفته، در خصوص امتداد کمک‌رسانی و حضور گروه های جهادی پیگیری‌های لازم را انجام داد.

فرمانده سپاه سلمان استان سیستان و بلوچستان در این جلسه اظهار داشت: تا هر زمان که نیاز باشد سپاه و بسیج در منطقه حاضر است و امدادرسانی با قوت ادامه خواهد داشت.

امدادرسانى با قایق در مناطق سیل‌زده شهرستان دشتیاری سیستان‌وبلوچستان

منبع: sharghdaily-921226

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد