hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > «کوچه» جشنواره‌ای از جنس موسیقی و گردشگری

«کوچه» جشنواره‌ای از جنس موسیقی و گردشگری

 برگزاری جشنواره‌های فرهنگی و هنری یکی از روش‌های مرسوم در جذب گردشگر است سالانه جشنواره‌های مشهور بسیار زیادی در جهان برگزار می‌شوند که هدف اصلی آنها جذب گردشگر از سراسر جهان است. جشنواره‌ها معمولا نیم‌نگاهی به سنت‌ها و آداب و رسم‌های فرهنگی و هنری دارند


 برگزاری جشنواره‌های فرهنگی و هنری یکی از روش‌های مرسوم در جذب گردشگر است سالانه جشنواره‌های مشهور بسیار زیادی در جهان برگزار می‌شوند که هدف اصلی آنها جذب گردشگر از سراسر جهان است. جشنواره‌ها معمولا نیم‌نگاهی به سنت‌ها و آداب و رسم‌های فرهنگی و هنری دارند از جشنواره پرواز بالن‌ها در آمریکا گرفته تا جشن فانوس‌های چین و جشنواره چراغ‌ها در فرانسه و جشنواره هنر و موسیقی دره کواچلا همگی باهدف توسعه گردشگری و آشنایی مردم جهان با رسوم و فرهنگ‌ها برگزار می‌شود. در ایران جشنواره اندکی هستند که به‌صورت مردمی برگزار شده و توانسته باشند به شهرت دست‌یافته و به بهانه‌ای برای سفر به شهرها تبدیل شوند. اما جشنواره موسیقی «کوچه» یک استثنا است. امسال سومین دوره فستیوال موسیقی «کوچه» از دوم تا هشتم اسفند در بافت تاریخی بندر بوشهر و در کافه حاج رئیس برگزار شد. این جشنواره که اولین دوره‌اش در سال 96 در بوشهر آغاز شده بود توانسته بود به محبوبیت بسیار زیادی در میان علاقه‌مندان به موسیقی از سراسر ایران پیدا کند. جشنواره‌ای که به همت محسن شریفیان، احسان و ادریس عبدی‌پور برگزار شده و امسال توانست علاقه‌مندان بسیاری را به بوشهر بکشاند. سومین دوره جشنواره کوچه اگرچه با حواشی در پایان و لغو اختتامیه همراه بود اما 6 شب پر طرفدار و محبوب را سپری کرد و میزبان چهره‌هایی همچون محمد بحرانی، سروش صحت و گروهی‌های موسیقی نواحی از سراسر ایران بود. فستیوالی که علاوه بر برگزاری اجراهای موسیقی اقدام به برگزاری کارگاه‌ها و آشنایی با آداب و فرهنگ شهرهای مختلف ایران نیز بود. برگزارکنندگان از این جشنواره تنها به‌عنوان یک رویداد موسیقی یاد نمی‌کنند و عنوان کرده‌اند که  هدف آنها «گردهمایی هنرمندان از چهارگوشه کشور در این فستیوال، کمک به ریشه‌های مشترک فرهنگی ـ هنری در بین اقوام، تقویت جایگاه موسیقی و پیوند مردم با آهنگ‌های محلی نواحی، به‌تصویرکشیدن فرهنگ آداب و معاشرت مردم بوشهر و باز بودن در خانه‌ها به روی مهمان و تقویت گردشگری منطقه.» است هدفی که به نظر می‌رسد در سومین دوره توانسته از پسش بربیایند و به آن دست یابند. 
جشنواره‌هایی مثل جشنواره «کوچه» بوشهر کوچک و جمع‌وجور و تأثیرگذار می‌توانند الگویی باشند برای سایر شهرهای ایران برای استفاده از جشنواره و حضور گرم مردم در جهت آشنایی با فرهنگ‌ها و رونق گردشگری و امید است که جشنواره کوچه در سال‌های آینده قوی‌تر و ادامه‌دار حمایت شود و مسیری را که پیشروی رونق و توسعه گردشگری فرهنگی جنوب ایران قرار داده بهتر و باکیفیت‌تر سپری کند.  مسیری که تمام استان‌های ایران به آن نیاز دارند. 

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نویسنده
راضیه چنگیز نائین
راضیه چنگیز نائین
حوالی فرهنگ و هنر
دانش و فناوری و محیط زیست

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد