به گزارش اکوایران؛ بررسی روند تولید برنج آسیاب شده در بازه زمانی مورد بررسی 513.5 میلیون تن بوده است. هرچند برنج به عنوان یک نوع دانه مشخص می شود، اما در واقع بیش از ۴۰ هزار نوع برنج وجود دارد که بر اساس چندین ویژگی مانند اندازه، محتوای نشاسته و آسیاب طبقه بندی می شوند. برنج در بسیاری از فرهنگ‌ها و غذاهای مختلف یافت می‌شود، اما چین پیشرو و پس از آن هند و بنگلادش در مصرف برنج قرار دارند.

عمده کشورهای واردکننده برنج

با توجه به اهمیت برنج در برخی از کشورها این سوال مطرح می‌شود که عمده واردکننده این کالای مهم چه کشورهای بوده‌اند؟ براساس داده‌های انجمن غلات ایران واردات برنج به «فیلیپین» حدود ۳.۸ میلیون تن بوده است که این کشور را به کشوری پیشرو در واردات برنج در سراسر جهان تبدیل کرده است.

ارزیابی‌ها نشان می‌هد «چین» در بازه زمانی مورد بررسی حدود ۲.۸ میلیون تن واردات برنج داشته است و در جایگاه دوم کشورهای واردکننده این محصول اساسی قرار گرفته است که اختلاف قابل توجهی با «فیلیپین» دارد.

اما در جایگاه سوم کشورهای واردکننده برنج کشور «اندونزی» قرار دارد حجم واردت برنج از سوی این کشور برابر با 2.5 میلیون تن بوده و جایگاه چهارم واردکنندگان برنج هم به «اتحادیه اروپا» رسید و این اتحادیه در سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۴ برابر با 2.4 میلیون تن واردات برنج داشته است.

اما در جایگاه چهارم کشورهای واردکننده برنج «نیجریه» قرار دارد؛ براساس داده‌های اعلام شده در بازه زمانی مورد بررسی واردات برنج این کشور 2.1 میلیون تن بوده است. عراق هم در سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۴ با واردات 2 میلیون تن بوده و با این حجم واردات این کشور در جایگاه پنجم را از آن خود کرده است.

با توجه به داده‌های اعلام شده می‌توان گفت ایران در جایگاه سیزدهم قرار گرفته و در این مدت 1.150 میلیون تن واردات برنج داشته است.

بررررررنج