hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > سیاسی > جدال هوش‌ مصنوعی با آدم‌های واقعی

جدال هوش‌ مصنوعی با آدم‌های واقعی

در پاکستان به‌دلیل آشفتگی سیاسی ناشی از انتخابات، اینترنت با اختلال بسیاری روبه‌روست. از آنجایی که بسیاری از طرفداران عمران‌خان از این طریق پیام‌های او را دریافت می‌کردند، به‌نظر می‌رسد دولت سعی دارد اعتراضات احتمالی حامیان او را در نطفه، خفه کند.

برگزاری انتخابات پاکستان روزهاست که به پایان رسیده اما ترکش‌های آن هنوز این کشور را رها نکرده است. دو حزب مهم پاکستان یعنی حزب مردم و مسلم لیگ بالاخره با یکدیگر به توافقی برای ائتلاف رسیدند.

رقابت انتخاباتی در پاکستان

رقابت در این انتخابات بر سر تصاحب ۲۶۵ کرسی شورای ملی و ۵۹۰ کرسی مجالس ایالتی بود. میزان مشارکت مردمی در این انتخابات ۴۸ درصد اعلام شد.

از مجموع ۲۶۴ کرسی شورای ملی که تا کنون وضعیت آنها مشخص شده، تعداد ۱۰۱ کرسی به کاندیداهای مستقل اختصاص پیدا کرده که گرایش ۹۳ نفر از آنان به تحریک انصاف عمران خان بود.

۷۵ کرسی به حزب مسلم لیگ نواز شریف تعلق گرفت و تعداد ۵۴ کرسی به حزب مردم رسید. 

انتخاباتی که دو پیروز داشت

رهبران دو حزب مهم پاکستان، مدعی پیروزی در انتخابات هستند. اما مساله در جایی پیچیده‌تر شد که بدانیم حزب تحریک انصاف به‌دلیل اینکه رهبر آن عمران‌خان به زندان افتاده بود، منحل شده و نامزدهایش مجبور بودند به‌طور مستقل در انتخابات شرکت کنند.

نزدیکان عمران خان هرچند در انتخابات دست بالا را داشتند اما چون عملا حزبی وجود ندارد که آنها را زیر بال و پر بگیرد، باید به یک حزب دیگر دارای کرسی در مجلس ملی می‌پیوستند. زیرا براساس قانون اساسی پاکستان نامزدهای مستقلی که موفق به کسب کرسی شده‌اند تا زمانی که به حزبی ملحق نشوند قادر به تشکیل دولت نخواهند بود.

پاکستانی‌ها نگران هرج‌ومرج هستند

فرمانده ارتش پاکستان در روزهای پس از انتخابات گفته بود ایجاد یک بحران یا هرج‌ومرج در افغانستان دور از ذهن نیست. ژنرال عاصم منیر، فرمانده کل ارتش پاکستان گفت این کشور باید از سیاست هرج و مرج دور بماند.

نگرانی ارتش پاکستان در این مورد است که ابهام در نتایج انتخابات، منجر به درگیری‌های خون‌بار در این کشور شود.

زمزمه‌هایی در مورد وقوع تقلب و بی‌نظمی در روز انتخابات وجود داشت که هرچند دولت پاکستان آن را رد می‌کرد اما مردم بابت آن عصبانی بودند.

دولت بعدی، ائتلافی است

عمران خان که خودش در زندان است، با استفاده  از هوش مصنوعی ویدیویی منتشر کرد که در آن پیروزی در انتخابات را به مردم پاکستان و هم حزبی‌هایش تبریک می‌گفت.

نوازشریف که پیش از این سه بار نخست‌وزیر پاکستان بوده و به‌دلیل فساد مالی و سیاسی زندان رفته و تا همین چندی پیش به‌دلیل فرار از کشور در لندن ساکن بود هم پیروزی خود را اعلام کرده است.

با وجود اعلام پیروزی‌ها دولت بعدی در پاکستان نمی‌توانست بدون ائتلاف تشکیل شود. نه حزب نواز‌شریف توانسته به میزان لازم رای بیاورد و نه حزب عمران خان قادر است بدون پیوستن به حزب دیگر، دولت تشکیل دهد.

در میان این وضعیت دشوار، حزب مردم و حزب مسلم لیگ به‌سرعت دست‌به‌کار شدند تا با ائتلاف مقابل ماجرا‌جویی‌های عمران خان را بگیرند.

عمران‌ خان در زندان است و گوهر خان جایگزین او در وضعیتی نیست که بتواند به‌عنوان رئیس‌دولت انتخاب شود. این حزب کماکان با دولت پاکستان درگیر است تا بتواند از بحرانی که درگیرش شده عبور کند. حزب عمران‌خان رقبایش را سارقان دستور کار نامیده است.

چهره اصلی حزب مردم بلاول زرداری، پسر بی‌نظیر بوتو است که سن‌وسالی ندارد و چهره اصلی مسلم لیگ، نوازشریف و برادرش به‌حساب می‌آیند.

بلاول بوتو زرداری رهبر حزب مردم، گفته هدف ائتلاف رسیدگی به بحران اقتصادی کشور است. شهباز شریف، نخست وزیر سابق و دبیرکل مسلم لیگ شاخه نواز، هم قول داد تا اقدام جمعی برای حل مشکلات اقتصادی و سایر چالش‌ها صورت گیرد.

بنا به توافقی که صورت گرفته، شهباز شریف برای دومین‌بار به کاخ نخست‌وزیری خواهد رفت و آصف‌علی‌ زرداری، پدر بلاول در نقش رئیس‌جمهور ایفای نقش خواهد کرد. البته همه اینها در شرایطی رخ می‌دهد که شهباز بتواند نظر پارلمان را جلب کند و زرداری از انتخابات ریاست‌جمهوری در هفته‌های آینده سربلند بیرون بیاید.

در پاکستان به‌دلیل آشفتگی سیاسی ناشی از انتخابات، اینترنت با اختلال بسیاری روبه‌روست. از آنجایی که بسیاری از طرفداران عمران‌خان از این طریق پیام‌های او را دریافت می‌کردند، به‌نظر می‌رسد دولت سعی دارد اعتراضات احتمالی حامیان او را در نطفه، خفه کند.

منبع: sharghdaily-920531

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد