hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اجتماعی > جزئیات شیوع کرونای جدید در ایران

جزئیات شیوع کرونای جدید در ایران

حدود یک ماه است که سویه جدید کرونا موسوم به »JN1« در کشور شناسایی شده است.

به گزارش شبکه شرق، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان این‌که حدود دو تا سه درصد موارد دارای علایم سرماخوردگی، مبتلایان کرونا هستند، گفت: موج آنفلوانزا رو به کاهش است.

شهنام عرشی، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره وضعیت شیوع بیماری‌های تنفسی در کشور اظهار کرد: حدود یک ماه است که زیرسویه اومیکرون موسوم به JN1 در کشور شناسایی شده اما غالب موارد ابتلا را تشکیل نمی‌دهد. این سویه 6 ماه در اروپا شیوع داشته و 60 درصد موارد ابتلا به کرونا را در کشورهای اروپایی تشکیل می‌دهد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت افزود: وقتی این سویه در کشورهای اروپایی شیوع پیدا می‌کند یقیناً به فاصله چند هفته به کشور ما نیز می‌رسد؛ به همین دلیل رصد سویه‌های جدید به طور مداوم در کشورمان انجام می‌شود.

عرشی ادامه داد: از سوی دیگر، تجربه سایر کشورها که این زیرسویه در آن‌ها چندماه است شایع شده، نشان می‌دهد که شیوع این زیرسویه، افزایش آن‌چنانی موارد ابتلا و بستری را در پی نداشته است؛ سرایت بسیار بالایی دارد اما شدت بیماری کم است و وقتی افراد به ویروس مبتلا می‌شوند، ایمنی نسبی نیز در بدن آن‌ها ایجاد می‌شود.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر تست کرونا معمولاً از موارد مشکوک به کرونای بستری یا موارد ابتلای شدید به علائم سرماخوردگی گرفته می‌شود، گفت: از کل تعداد موارد دارای علائم سرماخوردگی در کشور، حدود دو تا سه درصد موارد را مبتلایان کرونا تشکیل می‌دهند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت همچنین درباره وضعیت بروز آنفلوانزا نیز بیان کرد: در آذرماه و بهمن ماه دو پیک آنفلوانزا را تجربه کردیم که در گروه‌های حساس که واکسن آنفلوانزا تزریق نکرده بودند ممکن بود تظاهرات بالینی شدیدی نشان دهد.

عرشی افزود: در آذر ماه، نوع «A» و در بهمن ماه نوع «B» آنفلوانزا بیشتر شایع شده بود؛ در آنفلوانزای نوع B ممکن است علاوه بر علایم مشابه سرماخوردگی، علایم گوارشی مانند تهوع و دل درد و اسهال و... نیز بروز پیدا کند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تصریح کرد: موج آنفلوانزا رو به کاهش و در حال طی کردن روند نزولی است. البته باتوجه به سرمای هوا، ممکن است افراد به سایر ویروس‌های سرماخوردگی نیز مبتلا شوند؛ بنابراین، مردم باید اصول بهداشتی را رعایت کنند.

منبع: sharghdaily-920308

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد