به گزارش اکوایران، گروه ویژه اقدام مالی در بیانیه‌ای اعلام کرد که از فوریه ۲۰۲۰، با توجه به همه‌گیری کووید، روند بررسی وضعیت ایران و کره شمالی را متوقف کرده است و این دو کشور همچنان در فهرست سیاه قرار دارند. در ادامه این گزارش آمده است که ایران در ژانویه ۲۰۲۴ در گزارش خود هیچ تغییر اساسی در «برنامه اقدام» ارائه نکرده است.

خبر مرتبط
امارات از فهرست خاکستری اف‌ای‌تی‌اف خارج می‌شود؟
امارات از فهرست خاکستری اف‌ای‌تی‌اف خارج می‌شود؟

اکوایران: بلومبرگ در این گزارش اعلام کرده که این احتمال وجود دارد امارات متحده عربی به دلیل اقدامات خود، در ماه جاری میلادی از فهرست خاکستری اف‌‌ای‌تی‌اف خارج شود.

این نهاد همچنین اعلام کرد که امارات متحده عربی را از فهرست خاکستری خود خارج کرده است.

در تاریخ 1 بهمن ماه سال جاری، به دنبال ارسال نامه اعتراضی از طرف وزیر امور اقتصادی و دارایی به رییس گروه ویژه اقدام مالی (FATF) و پیگیری مرکز اطلاعات مالی جمهوری اسلامی ایران برای حذف نام ایران از ذیل توصیه شماره ۷ و استاندارد‌های این نهاد، سرانجام رییس گروه ویژه اقدام مالی طی نامه‌ای رسمی ضمن پذیرش درخواست جمهوری اسلامی ایران بیان کرد که اصلاحات و تغییرات در استاندارد‌های خود مرتبط با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد را به تمامی کشور‌های عضو و شبکه جهانی مبارزه با پولشویی خود اعلام کرده است.

خبر مرتبط
خروج ایران از شمول توصیه هفت FATF به چه معناست؟
خروج ایران از شمول توصیه هفت FATF به چه معناست؟

در 18 دی ماه امسال خبری منتشر شد مبنی بر اینکه رئیس شورای عالی مقابله و پیشگیری از جرائم پولشویی و تامین مالی تروریسم در نامه ای به گروه ویژه اقدام مالی (FATF) خواستار آن شده تا نام ایران از ذیل توصیه 7 این گروه و سایر اسناد مرتبط این نهاد با قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد حذف شود. در این نوشتار قصد داریم این موضوع را بررسی کرده تا ببینیم این اتفاق به چه معناست.

محل تلاقی ایران و اف ای تی اف کجا بود؟

نام ایران از سال 2007 در فهرست کشورهایی که باید علیه آنها اقدامات مضاعف و از سال 2009 در فهرست کشورهایی که باید علیه آنها اقدامات تقابلی انجام شود قرار داشته است.