hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > علمی > این گیاهان از «خوردن گوشت» لذت می‌برند

این گیاهان از «خوردن گوشت» لذت می‌برند

ما معمولاً گیاهان را در انتهای زنجیره غذایی تصور می‌کنیم. اما گیاهان گوشتخوار که قادر به جذب، گرفتن و هضم طعمه هستند، با توانایی شگفت‌انگیزشان در تغذیه از حیوانات، قوانین طبیعت را زیر و رو کرده‌اند.

گیاهان گوشتخوار مدت‌هاست تخیل عمومی را به خود جلب کرده‌اند و در آثار کلاسیک مانند «خانواده آدامز» و «فروشگاه کوچک وحشت» به عنوان هیولا‌های گوشتخوار به تصویر کشیده شده‌اند. هرچند همتایان واقعی آن‌ها، کمتر به خون تشنه‌اند، اما به همان اندازه جذاب هستند.

به گزارش فرادید، ما معمولاً گیاهان را در انتهای زنجیره غذایی تصور می‌کنیم. اما گیاهان گوشتخوار که قادر به جذب، گرفتن و هضم طعمه هستند، با توانایی شگفت‌انگیزشان در تغذیه از حیوانات، قوانین طبیعت را زیر و رو کرده‌اند.

از این مجموعه متنوع، گیاهان کوزه‌دار یکی از بزرگترین گروه‌ها را شکل می‌دهند. آن‌ها به راحتی با تله‌هایشان از خویشاوندان گوشتخوارشان مانند ونوس مگس‌خوار، ژاله‌پوش و انبانی (پشه‌گیر) قابل تشخیص هستند: برگ‌های اصلاح‌شده‌ای که با هم تا می‌شوند تا حفره عمیقی را شکل دهند که پر از مایعی است که به هضم حیوانات کوچک (عمدتا حشرات) کمک می‌کند.

تکامل یافتن برای بهره‌مندی از طعم گوشت

بَری رایس، اختر زیست‌شناس و گیاه‌شناس کالج سیرا در کالیفرنیا که بیش از ۸۰۰ گیاه از خانواده Sarraceniaceae را پرورش داده، می‌گوید: پرورش این برگ‌های پیچیده برای گیاهان کوزه‌دار هزینه‌ی منابع متابولیک زیادی دارد. با این حال، گیاهان کوزه‌دار سماجت می‌کنند، چون وجود این برگ‌ها به آن‌ها امکان می‌دهد در محیط‌های نامساعد مانند قله‌های کوه‌های بارانی و زمین‌های باتلاقی رشد کنند. در این خاک‌های تهی از مواد مغذی، جیره‌های حیوانی گیاهان، نیتروژنی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد که در نبود این رژیم، دچار کمبود آن می‌شدند.

(تصویر) این گیاهان از «خوردن گوشت» لذت می‌برند

منبع: fararu-711442

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد