به گزارش اکوایران؛ پیش از این برخی خبرگزاری داخلی به نقل سازمان ملی استاندارد ایران از فشار آمریکا برای ابطال عضویت مرکز ملی تایید صلاحیت ایران خبر داد. ماجرا از این قراره که سازمان ملی استاندارد ایران، اعلام کرده که مجمع بین‌المللی نهادهای تایید صلاحیت از حدود 4 سال پیش یعنی سال ۱۳۹۸ تاکنون با وجود مکاتبات مکرر، از صدور حق عضویت ایران به بهونه تحریم‌ها امتناع می‌کند. این سازمان گزارش داده که با وجود پیگیری‌های مکرر جهت صدور صورت‌حساب حق عضویت، در نهایت رئیس مجمع اعلام کرده که «به دلیل تحریم‌های آمریکا قادر به صدور صورت‌ حساب نیست.  

مرکز ملی تایید صلاحیت ایران از سال 1391 زیر نظر سازمان ملی استاندارد فعالیت می‌کند که یک مرجع اعتبار دهی بوده و عضو انجمن بین‌المللی اعتباربخشی (IAF) نیز هست.

 انجمن اعتبار دهنده بین المللی (اعتبار بخشی بین المللی) یک انجمن بین المللی متشکل از 64 سازمان بین المللی استاندارد است که توافق کرده اند برای دستیابی به اهداف مشترک جهت تسهیل تجارت بین المللی، به طور جهانی همکاری کنند. IAF یک انجمن بزرگ جهانی برای توسعه اصول و شیوه هایی جهت انجام ارزیابی انطباق می باشد که اطمینان لازم را برای پذیرش بازار به ارمغان می آورد.

 لغو عضویت به دلیل عدم پرداخت حق عضویت

به گفته فرشید شکرخدایی، نایب‌رئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران عضویت این مرکز در IAF به دلیل پرداخت نکردن حق عضویت، لغو شده و در نتیجه کلیه گواهی‌های صادر شده از طرف این مرکز از اعتبار ساقط هستند.

به گزارش اتاق ایران او تصریح کرد: در حدود 12 سال پیگیری موفق شدیم امتیاز ایجاد نظام تأیید صلاحیت را در ایران با عنوان NACI ایجاد کنیم و بر اساس آن بسیاری از آزمایشگاه‌ها و سیستم‌های مدیریت، گواهی‌نامه معتبر دریافت کردند و دیگر نیازی نبود تا این گواهی‌ها را از موسسات خارجی دریافت کنیم.

او افزود: همان‌طور که می‌دانیم نهادهای تایید صلاحیت باید مورد تایید یک نهاد اعتباردهی باشند که چندین نهاد اعتباردهی شناخته شده در سطح دنیا فعال هستند، از جمله این نهاده‌ها می‌توان به UKAS انگلستان، ANAB آمریکا و DAKKS آلمان اشاره کرد.

نایب‌رئیس انجمن مدیریت کیفیت ایران افزود: از 25 بهمن امسال متوجه شدیم، سازمان ملی استاندارد ایران هزینه‌های حق عضویت را پرداخت نکرده و در پی آن گواهی‌نامه‌هایی که از طرف مرکز ملی تایید صلاحیت ایران صادر شدند از اعتبار ساقط هستند. بدون شک این ضایعه بزرگی است چون بسیاری از واحدهای فعال این گواهی‌نامه‌ها را دریافت کرند.

به اعتقاد شکرخدایی با توجه به تحریم‌ها این مرکز از معدود مراکزی بود که فعالیت خود را ادامه می‌داد و گواهی‌نامه‌های لازم را صادر می‌کرد.

او تاکید کرد: به نظر می‌رسد حتی اگر حق عضویت ایران هم پرداخت شود و دوباره عضویت ایران برگرد، گواهی‌نامه‌های صادر شده معتبر نبوده و باید دوباره توسط نهاد تأیید صلاحیت، ارزیابی شوند و اگر مورد تأیید قرار بگیرند، گواهی موردنظر را دریافت می‌کنند.