hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > (تصاویر) شگفت‌انگیزترین خانۀ اسپانیا که یک «کارخانۀ سیمان» بود

(تصاویر) شگفت‌انگیزترین خانۀ اسپانیا که یک «کارخانۀ سیمان» بود

یکی از شناخته‌شده‌ترین آثار معمار مشهور اسپانیایی، ریکاردو بوفیل، خانۀ موسوم به «لا فابریکا» است؛ یک کارخانه‌ی سیمان متروکه‌ی خارج از بارسلون که ریکاردو آن را به یک خانۀ شگفت‌انگیز تبدیل کرد.

فرادید| در معماری هیچ هدف تحقق‌نیافتنی وجود ندارد. این باوری بود که شرکت معماری ریکاردو بوفیل برای یک کارخانه سیمان متروک خارج از بارسلون در سال ۱۹۷۳ تعریف کرد. این پروژه عظیم با نام لا فابریکا، شاهد تبدیل یک کارخانۀ عظیم به یک استودیوی پیشگام و فضای زندگی بوفیل و خانواده‌اش در داخل محوطه بود.

به گزارش فرادید،  این سازه زمانی که بوفیل برای نخستین بار با آن روبرو شد، یک بنای غیرقابل استفاده به جا مانده از گذشته صنعتی کاتالونیا بود. ماموریت زندگی این معمار، بازسازی، تغییر کاربری و ارزش‌ دادن مجدد به این سازه بود که به حال خود رها شده بود و کسی به آن اعتنایی نداشت. 

0

بوفیل نخستین بار حین رانندگی در حومه کاتالونیا با این کارخانه‌ی ۳۱۰۰۰ متر مربعی برخورد کرد. او در آن زمان به دنبال ملکی بود که به او اجازه دهد در آن، هم دفتری بزرگ برای کارگاه بسازد و هم خانه‌ای وسیع برای خود و خانواده‌اش. بوفیل کارخانه را از جاده دید و به سمت آن رفت تا با مدیر آن صحبت کند؛ مدیر کارخانه گفت آن‌ها یک ماه دیگر از آنجا می‌روند. او ملک و تمام زمین‌های اطراف آن را خرید تا رویایش را به واقعیت تبدیل کند. 

36_ricardo-bofill-and-la-fabrica-studio-in-a-former-cement-factory_full

کارخانه هنوز پر از کارگر و گرد و غبار و دود بود، اما برای معماری که شیفته‌ی ویرانه‌ها بود، جذابیت داشت.

کارخانه‌ای که او پیدا کرد مجموعه‌ای از بخش‌های معماری متفاوت و در نتیجه سلیقه‌های سبکی بی‌شمار بود، واقعیتی که برای بوفیل و تیم او بسیار الهام‌بخش بود. کارخانه انگار یک شاهکار سورئالیستی بود، با پله‌هایی که به جاهای دوردست منتهی می‌شدند و فضاهای مختلفی که همزمان از نظر بصری قدرتمند و در عمل بی‌فایده بودند. همچنین این سازه با ساختار بتنی‌اش بدوی و وحشیانه به نظر می‌رسید. کارخانه، به طور متناقضی، انتزاعی هم بود، از حجم‌های خالص و اشکال اساسی تشکیل شده بود که هر یک وجود مجازی مستقل خودشان را داشتند.

ricardobofill_fabrica_db_02

خانۀ لافابریکا به خودی خودش یک تضاد چشمگیر و شگفت‌انگیز است. در فضاهای مختلف این خانه، ظرافت اسباب و اثاثیۀ یک زندگی عادی در کنار عظمت مبهوت‌کنندۀ دیوارها و سازه‌های بتنی، نوعی قاب غیرمنتظره را در برابر چشم بیننده ایجاد می‌کنند. این یک خانۀ سوررئال است؛ اثری متفاوت که ایدۀ ذهنی ما دربارۀ «خانه» را به چالش می‌کشد.

00

11

10

9

8

7

5

4

ricardo-bofill-la-fabrica-studio-1642180717

مترجم: زهرا ذوالقدر

منبع: faradeed-177583

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد