به گزارش اکوایران؛ بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد این کشورها نه تنها بیشترین گندم را مصرف می کنند، بلکه «چین»، «اتحادیه اروپا» و «هند» نیز تولیدکنندگان پیشرو گندم در سراسر جهان در این مدت خواهند بود.

تولید و تجارت گندم

با توجه به پیش‌بینی صورت گرفته این سوال مطرح می‌شود که روند تولید گندم در سال‌های قبل چگونه بوده است؟ داده‌های اعلام شده نشان می‌دهد اتحادیه اروپا با تولید حدود ۱۳۹ میلیون تن گندم در سال های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ رهبری تولید جهانی را بر عهده داشت. از سوی دیگر چین علیرغم اینکه یکی از تولید کنندگان برتر گندم است، اما در جمع واردکنندگان بزرگ این کالای اساسی هم قرار دارد، براساس داده‌ها در سال ۲۰۲۰، چین حدود ۳/۲ میلیارد دلار گندم وارد کرده است. با وجود وارد کردن حجم بالای گندم از سوی چین، با این حال داده‌های اعلام شده نشان می‌دهد مصر در چند سال گذشته بزرگترین واردکننده گندم در سراسر جهان بوده است.

قیمت گندم

با توجه به وجود تقاضا برای این کالای استراتژیک این سوال مطرح می‌شود که قیمت آن در سال ۲۰۲۲ چگونه رقم خورده است، بررسی‌ها از افزایش قیمت گندم در این سال حکایت دارد. بسیاری بر این باورند که حمله روسیه به اوکراین مقصر افزایش قیمت گندم است و برخی دیگر معتقدند این گمانه‌زنی در مورد یک بحران قریب الوقوع غذایی است که تقاضا را افزایش می دهد. قیمت رایج‌ترین نوع گندم کشت شده در ایالات متحده، گندم زمستانه قرمز، در ماه می ۲۰۲۲ به بالاترین حد خود رسید و به بیش از ۵۲۲ دلار در هر تن رسید. در سطح جهانی، انتظار می‌رود که درآمد واقعی خانوار به دلیل افزایش هزینه گندم و ذرت، حدود ۵۷/۱ درصد کاهش یابد. برخی از کشورها کاهش بیش از پنج درصدی را تجربه خواهند کرد که نشان دهنده تأثیر واقعی افزایش قیمت ها بر مصرف کنندگان در سراسر جهان است.