hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > صنایع دستی در وضعیت قرمز

صنایع دستی در وضعیت قرمز

رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان گفت: پرداخت وامی که دولت برای جبران خسارات به حوزه صنایع دستی طراحی کرده تنها بدهی‌ها را بیشتر می‌کند و اگر فکر و اقدام درستی نشود، صنایع دستی تا پایان اردیبهشت نابود می‌شود.

 روز گذشته معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام کرد که پرداخت وام با بهره ۱۲ درصدی و تنفس شش ماهه برای فعالان گردشگری و صنایع دستی نهایی شده است. بر این اساس فعالان حوزه صنایع دستی به ازای هر کارمند ۱۲ میلیون تومان وام خواهند گرفت. برای هنر صنعتی که حدود دو ماه تعطیلی و در حدود یکسال ضرر را پشت‌سر گذاشته کارایی این وام جای تامل دارد.

عباس شیردل، رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان درباره این وام به خبرنگار ایمنا گفت: از اسفندماه تا کنون بارها گفتند که وام می دهیم و یا این کارهای دیگر برایتان می‌کنیم، اما همه آنها در حد قول و روی کاغذ باقی مانده است. همان وام با بهره ۱۲ درصد که بارها در رسانه‌ها اعلام کردند هم هنوز ابلاغ و یا دستورالعملی برای چگونگی دریافت آن نداده‌اند. تا به حال به هیچ بخشی در صنایع دستی و گردشگری وام نداده‌اند.

وی ادامه داد: در سال گذشته وضعیت بسیار بدی به دلایل سیل، گرانی بنزین، شلوغی‌های آبان‌ماه، سقوط هواپیما اوکراینی و در نهایت کرونا را پشت سر گذاشته شد. برای عید بسیاری از فروشندگان صنایع دستی رو به خرید کالا آوردند و سرمایه در گردش خود را استفاده کردند؛ الان هم بدهکاری‌های بسیاری دارند.

شیردل با بیان اینکه "در بین حدود هزار فروشگاه صنایع دستی، حدود ۴۰ فروشگاه تعطیل و ورشکست شده‌اند" تصریح کرد: ۷۰ کارگاه تولیدی صنایع دستی تعطیل و کارکنان خود را اخراج کرده‌اند. دیگر کارگاه‌ها هم سرمایه‌ای برای تولید ندارند و کار نمی‌کنند. اگر دولت بموقع  وام معقولی برای حمایت حوزه‌های آسیب دیده از کرونا تصویب و پرداخت می‌کرد، هیچ کارگری برای دریافت حقوق بیمه بیکاری اقدام نمی‌کرد.

رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان با اشاره به درخواست این اتحادیه جهت دریافت وام در ماه‌های گذشته، خاطرنشان کرد: در ماه اسفند از سوی اتحادیه صنایع دستی اصفهان درخواست وام با بهره یک رقمی به استانداری، اداره‌کل میراث فرهنگی و اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان ارسال شد. اگر این وام تصویب و به سرعت پرداخت می‌شد هیچ فروشگاهی تعطیل و هیچ فعال صنایع دستی بیکار نمی‌شد. دولت اگر دیر بجنبد اکثر فروشگاه‌های صنایع دستی تعطیل می‌شود.

وی افزود: وام با بهره ۱۲ درصد و تنفس شش ماهه یعنی بدهی روی بدهی می‌آید. هرکسی این وام را دریافت کند در واقع بدهی خود را افزایش داده و هیچ کمکی هم به کسب و کارها نکرده است. صریح بگویم، فاتحه صنایع دستی در این شرایط خوانده شده است.

شیردل در پایان تاکید کرد: در حال حاضر هیچ شاغلی در حوزه صنایع دستی وجود ندارد. برخی فروشگاه‌ها هم که با رعایت پروتکل باز هستند، نیروی کار خود را تعدیل کرده‌اند. اگر تا آخر اردیبهشت فکر درستی برای ساماندهی صنایع دستی نشود اکثر در فروشگاه‌ها و کارگاه‌های اصفهان بسته خواهد شد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد