hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > بودجه سال 99 شهرداری قم تشریح شد / تکمیل تقاطع کیوانفر

بودجه سال 99 شهرداری قم تشریح شد / تکمیل تقاطع کیوانفر

معاون شهردار قم با تبیین بودجه سال 99 گفت: 3 هزار و 85 میلیارد تومان بودجه برای برنامه های عمرانی، فرهنگی، زیر بنایی و جاری شهرداری قم به تصویب شورای شهر رسید.

به گزارش رویداد ایران _قم، محسن رنجبر ظهر امروز در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به حجم ریالی پروژه هایی که برای رسیدن به اهداف مورد نظر نیاز است، اظهار کرد: برای این مهم دو سناریو در نظر گرفته شده است که در سناریوی اول برای اینکه بتوانیم تمامی شکاف ها را پرکنیم لازم است باید برای اجرای پروژه های عمرانی شهرداری مبلغ 9 هزار میلیارد تومان بودجه اختصاص یابد.


وی با اشاره به تخصیص بودجه 9 هزار میلیارد تومانی شهرداری برای صرف پروژه های عمرانی گفت: این رقم بودجه برای اجرای پروژه های عمرانی یک ایده آل است و این رقم بودجه دست یافتنی نیست.


معاون برنامه ریزی و سرمایه انسانی شهردار قم با اشاره به نام گذاری سال جاری با عنوان جهش تولید از سوی رهبر معظم انقلاب گفت: شهرداری قم به دنبال ایجاد زمینه ای برای جهش در تولید است که این موضوع را از پیش پی گیری می کرد و اکنون با منویات رهبری این مسئله را با جدیت بیشتری دنبال می کند تا بتواند این شعار را محقق کند.


وی با اشاره به دومین سناریو برای اجرای پروژه های شهرداری قم گفت: مبلغ این سناریو 2هزار و 200 میلیارد تومان بودجه عمرانی است که منابع شهرداری را پوشش می داد و منابع دیگری نیز مانند 650 میلیارد تومان از طریق اوراق مشارکت از دولت در نظر بگیریم که به این بودجه اضافه کردیم و بودجه شهرداری نزدیک 3 هزار و 150 میلیارد تومان به شورای شهر پیشنهاد شد که فرایند طولانی و سنگینی را برای دقیق سازی اطلاعات و کسری بودجه سپری شد.


رنجبر ادامه داد: این بودجه شامل 657 میلیارد تومان در قسمت جاری و 2 هزار و 492 میلیارد تومان بودجه  نیز به بحث عمرانی در 965 ردیف اختصاص یافت.

وی با بیان اینکه  45 درصد بودجه مذکور به روان سازی متعادل و سالم سازی عبور و مرور شهری اختصاص دارد، عنوان کرد: تخصیص این میزان بودجه به موضوع ترافیک نشان دهنده این است که شهرداری قم به حمل و نقل عمومی توجه شایانی دارد.


معاون برنامه ریزی و سرمایه انسانی شهردار قم گفت: شهرداری قم به مباحثی مانند مترو، اتوبوس رانی، گسترش فضاهای عبور و مرور برای  مردم توجه بسیاری دارد و در این راستا نسبت به بازگشایی معابر عمومی اقدام می کند.


وی با بیان اینکه 16 درصد از بودجه شهرداری قم در سال جاری به قطار شهری اختصاص دارد، عنوان کرد: شهردار قم بر ضرورت استفاده از تمام ظرفیت ها برای راه اندازی مترو در سال 99 تاکید دارد که امیدواریم بتوانیم این هدف را محقق کنیم.


رنجبر ادامه داد: از خصوصیات بودجه سال 99 شهرداری قم می توان به قرار گرفتن در مسیر دقیق بودجه راهبردی و چشم انداز قم در سال 1400 و 1404 است که براساس بودجه برنامه ها تنظیم شده است.


وی با بیان اینکه میانگین رشد 5 سال شهرداری قم در تدوین بودجه در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: هرچند به دنبال بودجه های ایده آلی برای برنامه های شهرداری بودیم اما اگر قرار بود به ایده آل نزدیک باشیم باید حدود 9 هزار میلیارد بودجه عمرانی تخصیص می یافت که در این راستا نرخ رشد 5 سال در نظر گرفته شد و عدد 3 هزار و 150 میلیارد تومان پیشنهاد شد و و در بررسی هایی که شورای شهر انجام داد این رقم به 3 هزار و 85 میلیارد تومان کاهش یافت.


وی افزود: پیشنهاد شد مبلغ 800 میلیارد تومان بابت عوارض و خدمات اخذ شود و 160 میلیارد تومان از بودجه کشور دریافت شود و تا 400 میلیارد تومان از محل دارایی های شهرداری و 580 میلیارد تومان از محل فروش اموال غیرمنقول و 1 هزار 160 میلیارد تومان از محل انتشار اوراق، تصفیه بدهی های دولت و تسهیلات مبلغ 3 هزار و 85 میلیارد تومان بدست می آید.

معاون برنامه ریزی و سرمایه انسانی شهردار قم ادامه داد: 20.3 درصد به بودجه جاری شهر اختصاص یافته است و از این بودجه 188 میلیارد تومان شامل نگهداری شهر در بخش خدمات شهری که شامل رُفت و روب، جمع آوری پسماند، تخلفات شهری و مبلغ 103 میلیارد تومان نیز به عنوان کمک سازمان های آتش نشانی، اتوبوس رانی، قطار شهری و پسماند و فرهنگی اختصاص دارد.

وی با اشاره به بودجه ای که صرف ساختار شهرداری می شود، گفت: با توجه به رویکرد ضد تورم زایی که در نظر گرفته شد کمتر از 10 درصد رشد داشتیم ودر این زمینه سعی کردیم که اداره شهر را به شکل بسیار ارزانی دنبال کنیم.


تکمیل پروژه های نیمه تمام در سال 99 


رنجبر با ذکر این مطلب که سرانه درآمد حاصل از محل عوارض و خدمات، 630هزار تومان از هر نفر است، گفت: در این میان220 هزار تومان هزینه هر فرد در زمینه نظافت و نگهداری شهر می شود. در زمینه پروژه های عمرانی نیز بیش از 2 میلیون تومان به ازای هر فرد در قم هزینه می شود.

وی افزود: پروژه تقاطع کیوانفر و میدان ولی عصر(عج)، تکمیل تونل جمهوری و تقاطع امینی بیات از سال گذشته به سال جدید رسیده و به اتمام می‌رسد.

رنجبر ادامه داد: در سال جاری نیز تکمیل رینگ ترافیکی فردوسی و اتصال آن به بلوار امام رضا(ع) در دست اقدام خواهد بود تا تردد بین مناطق دو و شش و سه با مناطق 5، یک و چهار از طریق این رینگ به صورت روان انجام شود. گسترش پارکینگ سازی در قم، از جمله برنامه های دیگر شهرداری است که به شرط تحقق بودجه برنامه های خوبی در این زمینه داریم.

وی افزود: توسعه ناوگان عمومی، دنبال کردن پروژه ها تقاطع جاده جعفریه و آغاز احداث فاز 5 بلوار عمار یاسر و توسعه حمل و نقل ریلی (412 میلیارد تومان برای توسعه مترو) از جمله برنامه های امسال است.


موفقیت شهرداری در مقابله با کرونا 


معاون شهردار قم با اشاره به شیوع ویروس کرونا  بیان کرد: این ویروس در زمان کنونی به نحوی بزرگترین اقتصادهای جهان را زمین گیرکرده است ولی سیاست گذاری های ابلاغی رهبر انقلاب مشخص است و عدم وابستگی به نفت که از سیاست های ابلاغی جدی ایشان بود نشان داد که اگر این وابستگی در سالهای اخیر به نفت کمتر نشده بود امروز وضعیت بسیار بدتری داشتیم.


وی افزود: شهرداری قم در زمینه مقابله با کرونا بسیار موفق عمل کرده است ولی متاسفانه مظلوم نیز واقع شد. امروزه بسترهایی آماده شد که مردم در بستر شهر حضور پیدا نکنند. مردم باید از پورتال شهرداری استفاده کنند. هر درخواستی که برای ساخت و ساز لازم است در این پورتال جانمایی شده است. 


رنجبر بیان کرد: در این زمینه اپلیکیشین قم یار در اختیار مردم قرارداده شده است که بسیاری از خدمات شهرداری و حتی مراکز دیگر در اپلیکیشن جانمایی شده است.


وی ادامه داد: بحث منابع انسانی از مسائل بسیار مهم است که باید ساماندهی شود. از سال 81 تا کنون دستورالعملی برای استخدام پرسنل شهرداری ها داریم که توسط هیئت وزیران وقت تصویب و ابلاغ می شود. در این دستورالعمل، مستخدمین شهرداری در 4 رده شناسایی می شود که شامل رسمی، پیمانی، موقت و کارگری است. در این زمینه دستگاه های دولتی باید تکلیف استخدام ها و نیازهای جدید را مشخص می کردند.

معاون شهردار قم تصریح کرد: از همان سالها شاهد آن هستیم که در خصوص رویه نیروی انسانی شهرداری به شکل مشخص نبود. شهرداری ها چندین سال با یک خلا مواجه شدند که از طرفی باید خدمات گسترده به مردم ارایه دهند ولی از نظر نیروی انسانی متخصص دچار مشکل می شوند که در این زمینه قراردادهای موقت بسته شد. در اینجا یک دوگانگی یا چندگانگی رخ داد که به همین میزان شهرداری ها با چند دسته نیروی مختلف مواجه شده است. یعنی 8 مدل قرارداد برای پرسنل شهرداری ایجاد شد. تنظیم این قراردادها بسیار سخت است.


وی گفت: تلاش های شهرداران مختلف تا سال های پیش به جایی نرسید تا اینکه 4 سال پیش یک ظرفیت استخدامی به تعداد 50 هزار نفر اخذ شد که با این تعداد هم تکلیف نیروهای داخل شهرداری مشخص شود. در این زمینه باید احکام فعالان شهرداری نیز سامان دهی می شد. در این مدت این مصوبه 50 هزار نفر پیگیری نشد.

رنجبر خاطر نشان کرد: پس از آن یک ابلاغیه دیگر ارائه شد که نیروهای شهرداری با قراردادهای مشخص تبدیل وضعیت شوند. این امر در سال گذشته انجام شد که منتظر ابلاغ هستیم. در بودجه امسال این مساله در نظر گرفته شده که نیروهای شرکتی به نیروهای کارمند موقت مبدل شوند. تا امروز چنین ابلاغیه ای صادر نشده است. به نظر می رسد که وزارت کشور می تواند از ظرفیت‌های قانونی استفاده کند و این مشکل را رفع کند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد