hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > تکمیل 90 درصدی زنجیره تامین در گروه تولیدی صنعتی ظریف مصور

بزرگترین تولیدکننده موکت خاورمیانه به توسعه فکر می‌کند

تکمیل 90 درصدی زنجیره تامین در گروه تولیدی صنعتی ظریف مصور

راه‌اندازي صنعتي نوپا براي ايجاد اشتغال و توسعه در شرايط اقتصادي کشور که سال‌هاي جنگ و پس از آن تحريم را پشت سر گذاشته و مي‌گذارد بدون شک حرکتي سخت و دشوار محسوب مي‌شود و نيازمند تلاش مستمر با بهره‌گيري از علم و دانش روز است.
راه‌اندازي صنعتي نوپا براي ايجاد اشتغال و توسعه در شرايط اقتصادي کشور که سال‌هاي جنگ و پس از آن تحريم را پشت سر گذاشته و مي‌گذارد بدون شک حرکتي سخت و دشوار محسوب مي‌شود و نيازمند تلاش مستمر با بهره‌گيري از علم و دانش روز است.

 طي سال‌ها صنايع زيادي در مسير توليد ورود داشته‌اند؛ اما بسياري از آنها خيلي زودتر از آنچه تصور کنيد نتوانستند در شرايط پيش‌روي تاب‌آوري لازم را داشته باشند و نتيجه آن خروج از بازار توليد بوده است.

 اما دراين‌بين بوده‌اند برخي از صنايع که با وجود موانع توانسته‌اند براي جوانان کشور اشتغال‌زايي مطلوبي داشته باشند و به‌مرورزمان کار خود را گسترش دهند و به يکي از ابرقدرت‌ها در ميان رقباي خود تبديل شوند.

اما گروه توليدي صنعتي ظريف مصور يکي از صنايع سبزي است که در سال‌هاي جنگ استارت فعاليت خود را در بام ايران زد و امروز هم‌زمان با چهلمين سال تأسيس گروه توليدي صنعتي خود مديران اين مجموعه در جمع اصحاب رسانه از سال‌هايي که گذشت و مسيري که طي شد مي‌گويند.

ظريف مصور بزرگترين توليدکننده موکت خاورميانه

به گزارش اصفهان امروز، سيدمصطفي طباطبايي به‌عنوان يکي از مؤسسان گروه توليدي و صنعتي ظريف مصور قدم‌هاي کوچک امروز را نويدبخش موفقيت‌هاي بزرگ آينده دانست و گفت: بلندهمتي‌ها باعث شده مسيرها به وجود بيايد. عضو هيئت‌مديره اين مجموعه اظهار کرد: فعاليت اين مجموعه را با 32 کارگر شروع کرديم. به گفته طباطبايي، کار کردن در يک منطقه محروم بسيار سخت است در حاليکه براي تهيه کمترين مايحتاج براي ادامه کار مثل يک واشر بايد به اصفهان مي‌رفتيم اما اکنون به‌جايي رسيده‌ايم که تبديل به بزرگترين توليدکننده موکت خاورميانه شده ايم.

او با بيان اينکه به جز گرانول که از پتروشيمي ميايد در اين مجموعه مايحتاج ديگري نداريم و تماما توليد مجموعه است، تاکيد کرد: حتي پلاستيکي که روي موکت کشيده مي‌شود در همين مجموعه توليد مي‌شود.

طباطبايي اظهار کرد: آغاز و ادامه هر فعاليتي توليدي مشکلات خودش را دارد برخي از تصميمات سليقه‌اي و موانع باعث مي‌شود که چالش‌هاي زيادي براي توليدکننده ايجاد شود.

رئيس هيئت‌مديره ظريف مصور نيز گفت: زماني بروجن جز مناطق محروم محسوب مي‌شد و بنيان گروه توليدي و صنعتي ظريف مصور در همين مکان گذاشته شد.

محمدرضا رجالي انگيزه تأسيس اين توليدي را احساس نيازي دانست که در چهاردهه پيش کشور با آن روبرو بود و اظهار کرد: در ابتدا توليد موکت نمدي را آغاز کرديم و سپس توسعه‌هاي افقي و عمودي و توليد مواد اوليه در دستور کار قرار داده شد.

او با بيان اينکه در گام نخست ورود به حوزه نساجي داشتيم تأکيد کرد: در ادامه ورود به بعد شيميايي و پليمري پيدا کرديم در گامي روبه‌جلو به حوزه پتروشيمي براي توليد مواد اوليه در اين مجموعه استارت زده شد.

 

او افزود: نخستين واحد پتروشيمي بخش خصوصي کشور درمجموعه ظريف مصور طي سال 1379 فعاليت خود را آغاز کرد و سال 1385 به صورت رسمي افتتاح شد اين در حاليست که پيش از اين محدوديت هايي در قانون اساسي وجود داشت که بخش خصوصي در صنايع مهم اجازه ورود نداشتند.رجالي اظهار کرد: توسعه اين بخش خصوصي در حوزه اي با چنين اهميتي ظرفيت توليد را ارتقا داد و در ادامه شرکت پتروشيمي ديگري با ظرفيت بالاتري نيز ايجاد شد که تا سال‌آينده مي‌تواند ظرفيت پلي پروپيلن را 50درصد در کشور ارتقا دهد.

اوگفت: ادامه اين روند نه تنها مي‌تواند صادرات را افزايش دهد بلکه ارزآوري خوبي نيز به همراه داشته باشد.

رييس هيات مديره ظريف مصور، يکي از مزيت‌هاي مجموعه ظريف مصور را ساختمان آن عنوان کرد که ساختمان سبز محسوب مي‌شوند و تصريح کرد: ذخيره انرژي در ساختمان‌هاي عايق حرارتي اين مجموعه وجود دارد ازسوي ديگر در حوزه تحقيقاتي و تکنولوژي‌هاي نوين هم در اين مجموعه فعاليت‌هايي صورت گرفته است.

او ورود مجموعه ظريف مصور را در حوزه مسئوليت‌هاي اجتماعي را نيز پررنگ برشمرد و ادامه داد: هر واحدي که ايجاد کرده‌ايم بخشي را براي تحت تکفل و پوشش ايتام ايجاد شد همچنين انجمني تحت‌عنوان انجمن توسعه قطارهاي پرسرعت در ايران براي پيشگيري از تلفات جاده‌اي داشتيم و پيگيري‌هايي شد يکي از نتايج آن بعد از 20 سال با قطار پرسرعت تهران-اصفهان شاهد باشيم.

او خاطرنشان کرد: ايجاد گلخانه‌هاي تمام اتوماتيک و مصالح ساختماني سبز از طراحي و مهندسي تا اجرا در خود مجموعه انجام شده است.

مجموعه ظريف مصور همواره نياز محور پيش رفته است

مديرعامل گروه توليدي صنعتي ظريف مصور نيز گفت: با راهبردهايي که از ابتدا هيئت‌مديره تعيين کرده بود توليد موکت با خريد دو دستگاه از آلمان شروع شد و ظرفيت توليد اسمي 2 ميليون مترمربع شروع شد و امروز با ظرفيت 50 ميليون مترمربع انواع لايه هاي صنعتي و موکت را ادامه داده است.

مسعود هاشمي‌پور اضافه کرد: ظريف مصور از 7 شرکت حقوقي تشکيل شده که يکي از آنها خود ظريف مصور است؛ مبنا اين نامگذاري به اين دليل بوده که مجموعه با توليد شرکت ظريف شکل گرفت بعد از آن به سمت موکت‌هاي چاپي نيز گرايش پيدا کرد.

او با بيان اينکه توليد موکت عرض 4 متر نيز ديگر رويکردي بود که در دستور کار قرار داده شد و گفت: به انضمام قابليت چاپ بر روي موکت و افزايش عرض تا 4 متر بعد از مدتي سياست و نحوه کار براين اساس قرار گرفت که شرکت‌ها به صورت متمرکزتر و مديريت منسجم‌تري اعمال شود و شروع هلدينگ ظريف مصور را داشتيم.

 

به گفته هاشمي‌پور، مجموعه ظريف مصور همواره نياز محور پيش رفته است. نياز مجموعه به توليد الياف مصنوعي بود که خط توليد الياف از آلمان خريداري و راه‌اندازي شد و مجموعه توانست نياز خودش به الياف را حذف کند پس از آن نياز مجموعه به رنگ کردن الياف بود که از خارج وارد مي‌شد و مشکلات زيادي در زمان جنگ و پس از آن تحريم‌ها در مواجه با اين معضل داشتيم که خط توليد مستربچ براي رنگرزي اليافي که توليد مي شد استفاده شد و حتي نياز بازارر داخل را نيز تامين کرديم.

مديرعامل گروه توليدي صنعتي ظريف مصور گفت: در حوزه ساخت ماشين‌آلات و تجهيزات موردنياز مجموعه توانستيم بخشي با مهندسي معکوس و بخش ديگر با آخرين دانش فني روز و حتي نيروهاي متخصصي را تربيت کنيم و ارتقا مجموعه را در پي داشته باشد.

او ادامه داد: مجموعه ظريف مصور تلاش کرد از توليد موکت‌هاي نمدي به سمت موکت‌هاي تافتي حرکت کرده به همين منظور اقتضا اين بود که توليد نخ را داشته باشيم، مجموعه توليد نخ‌هاي پلي استر را در سطح کشور شروع کرد تثبيت نخ طبق تکنولوژي روز دنيا پيش رفته است.

او اظهار کرد: مجموعه ظريف در هربخش براي رسيدن به اين نقطه‌اي که در آن قرار داريم مشکلات زيادي را پشت سرگذاشته است.

هاشمي‌پور با بيان اينکه به موازات توسعه‌هاي گفته شده مجموعه به سمت نرم افزارها و سيستم‌هاي اطلاعاتي روز دنيا حرکت کرده است، گفت: رويکرد اساسي مجموعه توسعه پايدار بوده است؛ نيامده‌ايم توسعه به قيمت زيان به فرزندانمان داشته باشيم به همين منظور مسائل زيست‌محيطي را مدنظر داشته ايم و به‌عنوان صنعت سبز شناخته شده‌ايم.

او توضيح داد: با وجود اينکه هميشه در حال ساخت‌وساز بوده ايم توانستيم هيچ آلودگي به‌جهت فعاليت‌هاي گسترده خود به محيط زيست اعمال نکنيم، ازنظر دفع مواد زايد در کنار تصفيه‌خانه‌هاي خانگي موجود دو تصفيه‌خانه صنعتي داريم اين درحاليست که پسماند پلاستيکي برخي از صنايع را بازيافت مي‌کنيم و از اين راه ارزش‌افزوده ايجاد مي‌کنيم.

مديرعامل گروه توليدي صنعتي ظريف مصور گفت: در زمان رونق و رکود هميشه در حال اضافه کردن خطوط توليد بوده‌ايم از اولين شرکت‌هاي نساجي داراي ايزو هستيم و نخستين شرکت نساجي کشور ايزو TS داريم.

 

اشتغال 20 هزار نفر گروه توليدي و صنعتي ظريف مصور

مديرعامل شرکت توليدي ظريف مصور گفت: اين مجموعه به‌لحاظ کيفيت، تنوع، رهبري بازار و استانداردهاي مختلف داراي شاخصه‌هاي ويژه‌اي در صنعت است.

مهران ملک‌پور با بيان اينکه اخلاق محورترين سازماني که تابه‌حال شناخته‌ام ظريف مصور است اظهار کرد: اين مجموعه يک کلاس آموزشي اخلاق محور بوده است، نمونه بارز آن در دوران کرونا خود را نشان داد که اکثر صنايع با تعطيلي مواجه شده‌اند و بازار متوقف و مختل بود، دستور تاکيد که داشتيم که به‌هيچ‌عنوان کاهش نيرو نداشته باشيم و دوران گذار را گذرانديم تا به دوران ثبات پساکرونايي برسيم اين دوران بسيار سخت بود؛ اما برکات اين ديدگاه عايد سازمان شده است.

او تصريح کرد: حدود 2 هزار نفر در کارخانه ظريف‌مصور مشغول به فعاليت هستند اين در حاليست که با اشتغال بيش از 20 هزار نفر به‌صورت مستقيم و غيرمستقيم روبرو هستيم و همچنين اکنون به 20 کشور در 5 قاره صادرات داريم.

ملک‌پور با بيان اينکه با شنيدن نام ظريف مصور بيشتر موکت خانگي به ذهن متبادر مي‌شود توضيح داد: در مجموعه ظريف مصور توليدات اساسي همچون کف‌پوش خودروها را داريم که زماني تنها توليدکننده در اين حوزه بوديم از سوي ديگر توليدکننده لايه‌هاي صنعتي و تزييني ورود داشته‌ايم ازجمله محصولات ديگر صنعت کالاي خواب است. ملک‌پور اظهار کرد: در برخي از حوزه‌هاي توليدي اين شرکت توانسته است بازار را به‌صورت انحصاري در اختيار داشته باشد، براي مقاوم‌سازي جاده نيز قراردادهايي با وزارت راه و شهرسازي منعقد کرده‌ايم که مي‌توان به تأمين و نصب ژئوتکست‌ها در آزادراه اصفهان - شيراز اشاره کرد.

 

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد