hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اقتصادی > نیمه‌شب خبرساز

نیمه‌شب خبرساز

انفجاری مهیب در نیمه‌شب چهارشنبه ۲۵ بهمن در حوالی شهر بروجن چهارمحال‌و‌بختیاری و در سه‌راهی بلداجی بسیاری از ساکنان این منطقه را به وحشت انداخت. انفجاری که اگرچه در ساعات اولیه، فیلم‌هایی از آن به دست شهروند‌-خبرنگاران منطقه منتشر شد، اما رسانه‌های رسمی با تأخیر چند‌ساعته درباره آن اطلاع‌رسانی کردند.

شرق: انفجاری مهیب در نیمه‌شب چهارشنبه ۲۵ بهمن در حوالی شهر بروجن چهارمحال‌و‌بختیاری و در سه‌راهی بلداجی بسیاری از ساکنان این منطقه را به وحشت انداخت. انفجاری که اگرچه در ساعات اولیه، فیلم‌هایی از آن به دست شهروند‌-خبرنگاران منطقه منتشر شد، اما رسانه‌های رسمی با تأخیر چند‌ساعته درباره آن اطلاع‌رسانی کردند. در اخبار اولیه اعلام شد یکی از خطوط اصلی انتقال گاز از جنوب به شمال ایران منفجر شده است، اما علت آن معلوم نیست و اسماعیل یزدانی، فرمانده آتش‌نشانی بروجن گفت که این حادثه تلفاتی به همراه نداشته است. پس از آن، اهالی برخی مناطق از قطع گاز خود خبر دادند و در نهایت جواد اوجی، وزیر نفت، اعلام کرد این انفجار یک اقدام تروریستی و خرابکارانه بوده است و دولت تلاش می‌کند شبکه گاز را پایدار نگه دارد. با همین هدف، گاز ادارات و صنایع برخی استان‌ها قطع شد تا گاز خانگی قطع نشود و با اتمام عملیات ترمیم، گاز تمام مناطق وصل شود.

ماجرای انفجار شبانه چه بود؟

در نیمه‌های شب چهارشنبه، تصاویری در فضای مجازی منتشر شد که زبانه‌های آتش را از پس کوه‌های بلند نشان می‌داد و اهالی منطقه و شهروند-خبرنگاران گزارش دادند که صدای مهیب و شعله‌های آتش را در گندمان مشاهده کرده‌اند، اما نمی‌دانند علت ماجرا چه بوده است. تسنیم هم نوشت: «در ساعت ۱:۵۰ بامداد ۲۵ بهمن، دو خط از چهار خط لوله گاز سراسری که از شهرستان بروجن می‌گذرد دچار انفجار و آتش‌سوزی و موجب رعب و وحشت مردم شهر‌های بروجن، بلداجی و گندمان شد؛ به‌طوری که مردم منازل مسکونی خود را ترک کردند و به خیابان‌ها آمدند‌». حوالی ظهر دیروز اما پیگیری رسانه‌های رسمی و اطلاع‌رسانی در این زمینه شروع شد و ایرنا گزارش داد ‌ساعت ۱۲:50‌ بامداد روز چهارشنبه دو خط گاز سراسری و اصلی در محور بروجن‌-‌گندمان حوالی محدوده گردنه حلوایی دچار انفجاری مهیب شده‌ و در همان ساعات اولیه اطفای حریق و بررسی ماجرا شروع شده است. گزارش‌ها حاکی از آن بود که این انفجار در خط اصلی انتقال گاز از جنوب به شمال‌ افتاده است. خط لوله‌ای که گاز طبیعی را به شهرهای بزرگی مانند اصفهان، تهران و مشهد منتقل می‌کرد.

بسیاری از رسانه‌‌های نزدیک به دولت این اتفاق را «خرابکاری» و «حادثه تروریستی» توصیف کردند و ایرنا در این زمینه به نقل از سعید عقلی، مدیر مرکز راهبری گاز کشور، درباره انفجار خطوط لوله اصلی گاز کشور (خط لوله بروجن‌-‌شهرکرد) نوشت: «اقدام خرابکارانه تروریستی در چند منطقه خطوط اصلی گاز کشور ساعت یک بامداد چهارشنبه انجام شد و جلسه مدیریت بحران با حضور وزیر نفت و معاونان و تمامی دستگاه‌های امنیتی کشور در همان ساعات اولیه برگزار شد». او تأکید کرده بود که «با مدیریت مصرف و بخش مدیریت شبکه‌های گاز کشور، خوشبختانه موفق شدیم گاز را در کلیه نقاط شهر‌ها و روستاها پایدار نگه داریم. بخشی از روستاهای استان اصفهان که نزدیک این خط هستند، دچار افت فشار و قطعی گاز هستند که هماهنگی با مدیریت بحران استان اصفهان انجام شد که در حال تأمین سوخت مایع و LPG برای این عزیزان هستیم. همچنین عملیات مهار آتش در بروجن و ایمن‌سازی منطقه انجام شده‌ و عملیات اجرائی این تعمیرات آغاز شده است. در منطقه صفاشهر استان فارس هم انفجاری داشتیم که در آن محدوده در حال مهار آتش هستند».

همچنین این رسانه از قول فتاح کرمی، فرماندار بروجن، نوشت: «بر اثر این حادثه، برق و گاز شهرهای گندمان، بروجن و فرادُنبه دچار قطعی شد و بلافاصله نیروهای خدمات‌رسان در منطقه حضور یافتند و گاز به شبکه گازرسانی تزریق شد». او در ادامه توضیح داد: «با توجه به اینکه خط لوله اصلی گاز در محور بروجن‌-‌گندمان (محدوده گردنه حلوایی) در فاصله ۱۵۰‌متری محور مهم و ترانزیتی شمال به جنوب قرار دارد، به جهت حجم بالای آتش‌سوزی، بلافاصله به جهت ایمنی رانندگان محور ارتباطی بروجن‌-‌خوزستان در مجاورت این خط لوله دو ساعت پس از این اتفاق بسته شد و پس از اطمینان از ایمنی جاده محور بروجن‌-‌گندمان که به دلیل انفجار خط لوله گاز و جلوگیری از بروز خطرات احتمالی مسدود اعلام شده بود، به دلیل حجم بالای ترافیک با تلاش راهداران، نیروهای امدادی و عوامل اداره گاز بازگشایی شد. همچنین از ساعت شش صبح نیز نیروهای تعمیرات شرکت گاز خطوط منطقه دو در محل حادثه مستقر شدند تا تعمیرات انجام شود و برای انتقال گاز مشکلی به وجود نیاید».‌ او البته درباره علت اتفاق گفته بود: «علت وقوع حادثه آتش‌سوزی خط گازرسانی در محور بروجن‌–‌گندمان (گردنه حلوایی) در دست بررسی است و هم‌‌اکنون گروه‌های تعمیرات و مهندسی شرکت گاز ایران خطوط منطقه دو در محل حاضر هستند و امیدواریم در کمترین زمان ممکن تعمیر خطوط انجام شود و مشکلی در گازرسانی به هم‌وطنان‌مان ایجاد نشود».

اقدام تروریستی بود

با‌این‌حال، شانا، رسانه وزارت نفت، از قول سعید عقلی، مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران، نوشت ‌این اتفاق خرابکارانه و تروریستی بوده است. بنا بر گزارش شانا، عقلی با اشاره به انجام اقدام تروریستی در دو نقطه خط سراسری انتقال گاز، توضیح داد: «این اقدام خرابکارانه تروریستی بامداد چهارشنبه، ۲۵ بهمن‌ماه حوالی ساعت یک بامداد در چند منطقه خطوط اصلی سراسری گاز انجام شد که جلسه مدیریت بحران بلافاصله با حضور وزیر نفت، معاونان وزارتخانه و همه دستگاه‌های امنیتی در همان ساعت اولیه برگزار شد».‌علاوه بر این، جواد اوجی، وزیر نفت نیز به خرابکارانه‌بودن این اتفاق اشاره کرد. خبرگزاری دانشجو با انتشار ویدئویی از وزیر نفت در حاشیه جلسه هیئت دولت نوشت که اوجی می‌گوید «ساعت یک بامداد توسط شبکه عملیات‌های خرابکارانه تروریستی در دو، سه منطقه خطوط انتقال گاز انفجار صورت گرفت. در ساعت اولیه همکاران حضور پیدا کردند. ما از قبل آمادگی داشتیم و می‌دانستیم با توجه به اتفاقات منطقه و راهپیمایی باشکوه ۲۲ بهمن، احتمال خرابکاری وجود دارد. آرایش شبکه را سریعا تغییر دادیم و تیم‌های عملیاتی سریع در منطقه حضور پیدا کردند. حادثه خسارات جانی نداشته است. هدف دشمن، قطعی گاز‌های استان‌های بزرگ بود که اتفاق نخواهد افتاد. از قبل‌ همه تأسیسات نفتی و گازی در آماده‌باش بودیم».‌ آخرین اخبار حاکی از آن است که اقدامات برای وصل گاز تمامی نقاط کشور ادامه دارد.

 

منبع: sharghdaily-918964

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد