hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > پیچیدن بوی قرمه‌سبزی در ایستگاه فضایی بین‌المللی

حضور پررنگ ایرانی‌ها در ناسا با یاسمین مقبلی و کامک عابدی ادامه دارد

پیچیدن بوی قرمه‌سبزی در ایستگاه فضایی بین‌المللی

 ایرانی‌ها از دیرباز حضور پررنگ و با اهمیتی در ناسا داشته‌اند طبق آمارهای منتشر شده در نشریات معتبر بین‌المللی ۴۳ درصد از کادر پژوهشی ناسا را دانشمندان و متخصصان ایرانی تشکیل می‌دهند

 ایرانی‌ها از دیرباز حضور پررنگ و با اهمیتی در ناسا داشته‌اند طبق آمارهای منتشر شده در نشریات معتبر بین‌المللی ۴۳ درصد از کادر پژوهشی ناسا را دانشمندان و متخصصان ایرانی تشکیل می‌دهند و هم اکنون نیز دو ایرانی در دو مأموریت مهم ناسا حضور دارند. یاسمین مقبلی با مأموریت کرو-7 ناسا اوایل شهریورماه به ایستگاه فضایی بین‌المللی اعزام شده تا یکی از چهار فضانورد از چهار کشور جهان باشد که در این مأموریت ۶ماهه مهم حضور دارد. او این روزها با انتشار پستی در صفحه شخصی خود در ایکس در میان هم‌وطنانش بیشتر مشهور شده است. مقبلی با انتشار پستی در صفحه شخصی خود به اولین تجربه خوردن غذای قرمه‌سبزی در فضای این ایستگاه پرداخته است. یاسمین مقبلی در پست خود اعلام کرد که در طول آخر هفته جاری یکی از غذاهای ایرانی موردعلاقه خود را با همراهانش میل کرده است. او نوشت: «البته که این غذا را به شیوه سنتی، یعنی با برنج خوردیم. اما متأسفانه ته‌دیگ در کار نبود.»

مقبلی همچنین در پست خود معنای اصطلاح «نوش جان» را برای مخاطبان بین‌المللی‌اش توضیح داده است. او می‌گوید از اینکه با کمک این غذا بخشی از فرهنگ خود را با همکارانش به اشتراک گذاشته، خوشحال است. به‌نظر می‌رسد که سایر فضانوردان هم از قرمه‌سبزی خوششان آمده است.

این فضانورد ایرانی‌تبار توضیح داده: «عطر و مزه [قرمه‌سبزی] فوق‌العاده بود و من را به خانه برگرداند. فکر می‌کنم این اولین‌بار بود که کسی در فضا قرمه‌سبزی خورده است!»

یاسمین مقبلی متولد کشور آلمان است اما خانواده‌ای ایرانی دارد. او فارغ‌التحصیل دانشگاه ام آی تی است.

 

دیگر ایرانی که این روزها در یکی از مأموریت‌های مهم ناسا مشارکت دارد کامک عابدی است، عابدی برخلاف یاسمن مقبلی هم متولد ایران است و هم خانواده‌ای ایرانی دارد و حتی در ایران فارغ‌التحصیل شده و در سال 2010 به آمریکا مهاجرت کرده است. طبق اعلام ناسا کامک عابدی یکی از اعضای چهارنفره مأموریت شبیه‌سازی‌شده مریخ است که اوایل بهمن‌ماه شده. این چهار نفر در زمینه‌های مربوطه خود متخصص هستند و 45 روز را در انزوا در یک زیستگاه ویژه می‌گذرانند که شرایط مریخ را شبیه‌سازی می‌کند. در این مأموریت دانشمند ایرانی «کامک عبادی»، به همراه «آبیشک باگات»، «سوزان هیلبیگ» و «آریانا لوتسیچ» حضور دارند. این مأموریت بدون ترک زمین، از این جهت  مهم است  که شرایط مریخ را به‌صورت کامل شبیه‌سازی می‌کند و به سفرهای آینده فضانوردان کمک بسیاری می‌کند. این مطالعات بین‌المللی با همکاری مرکز فضایی محمد بن راشد امارات متحده عربی و آژانس فضایی اروپا انجام می‌شود و کامک عابدی یکی از اعضای این مأموریت مهم است.

 

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نویسنده
راضیه چنگیز نائین
راضیه چنگیز نائین
حوالی فرهنگ و هنر
دانش و فناوری و محیط زیست

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد