hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اقتصادی > چه شد که قیمت مسکن در دی‌ماه 2 درصد گران شد؟+ جدول

چه شد که قیمت مسکن در دی‌ماه 2 درصد گران شد؟+ جدول

اقتصادنیوز: حجم خرید آپارتمان در تهران در ماه دی نسبت به آذر ۱۰‌‌‌درصد افزایش پیدا کرد و از حدود ۴۰۰۰ واحد به نزدیک ۴۵۰۰ واحد رسید.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از دنیای اقتصاد این رشد معاملات خرید مسکن باعث افزایش خفیف قیمت‌ها شد به‌‌‌طوری که شاخص قیمت مسکن که به شکل هدانیک محاسبه می‌شود، در ماه دی ۲.۲‌‌‌درصد نسبت به آذر افزایش پیدا کرده است.

رشد چشمگیر نرخ دلار در ماه دی، اگرچه توانست باعث افزایش تقاضای خرید غیرمصرفی (سرمایه‌‌‌ای) در بازار مسکن شود اما روی قیمت فروش، اثر تورمی آنچنانی نداشت بلکه «تخفیف‌‌‌ها» را از قیمت پیشنهادی حذف کرد. اکنون افزایش ۲درصدی قیمت مسکن در فاصله دی تا بهمن، مشخص می‌‌‌کند «عواملی در درون بازار مسکن از جمله سطح بالای قیمت دلاری هر مترمربع آپارتمان و همچنین قدرت پایین حتی تقاضای سرمایه‌‌‌ای ملک» سرعت اثرگذاری رشد قیمت دلار بر قیمت مسکن را گرفته است.

البته، قیمت مسکن دی در شرایطی افزایشی شده که طی دو فصل تابستان و پاییز، قیمت‌ها ماه به ماه کاهش خفیف را تجربه کرده بود و این، خود یک هشدار برای سیاستگذار از بابت «ضرورت تنظیم بازار ارز» برای جلوگیری از «اثر روانی آن روی بازار مسکن» باید محسوب شود.

براساس گزارش مرکز آمار ایران از تغییرات شاخص قیمت آپارتمان‌‌‌های مسکونی پایتخت، در دی ماه امسال متوسط حسابی قیمت هر مترمربع آپارتمان مسکونی در شهر تهران به ۷۷‌میلیون تومان افزایش یافت. تورم نقطه به نقطه شاخص قیمت مسکن شهر تهران نیز در این گزارش ۴۶.۵‌‌‌درصد اعلام شده است.

در جدول ، میانگین وزنی قیمت هر مترمربع مسکن در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران که در گزارش روز گذشته مرکز آمار درج شده بود، آمده است.

میانگین وزنی قیمت هر مترمربع مسکن، مربوط به بازه زمانی دی ماه، که در این جدول به تفکیک مناطق ۲۲ گانه پایتخت منتشر شده است از حاصل تقسیم مجموع ارزش آپارتمان‌‌‌های معامله شده در ماه اول زمستان امسال بر مجموع مساحت این آپارتمان‌‌‌ها محاسبه شده است.

 

منبع: eghtesadnews-628017

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد