hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > علمی > اولین تصاویر از «گرما در یک ابر سیال»

اولین تصاویر از «گرما در یک ابر سیال»

این اولین باری است که دانشمندان توانستند مستقیماً صدای دوم و حرکت خالص گرما را در یک گاز کوانتومی فوق سیال تصویر کنند.

گرما معمولاً به‌عنوان چیزی درنظر گرفته می‌شود که پخش می‌شود و از بین می‌رود. اما در برخی از حالت‌های عجیب و غریب ماده، می‌تواند مانند یک موج رفتار کند و مانند صدا به جلو و عقب بازتابد.

تجسم امواج گرما در یک ابر سیال

به گزارش دیجیاتو، پدیده معروف به «صدای دوم» تنها در چند ماده مشاهده شده است. اکنون، برای اولین بار، فیزیکدانان مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) تصاویر مستقیمی از صدای دوم درحال حرکت گرفته‌اند.

تصاویر نشان می‌دهند که چگونه گرما می‌تواند مانند یک موج، مستقل از ماده فیزیکی حرکت کند. محققان از یک ابر سیال، حالتی از ماده که در آن اتم‌ها بدون اصطکاک در جریان هستند، به‌عنوان وسیله‌ای برای تجسم صدای دوم استفاده کردند. آن‌ها دریافتند که گرما و ماده می‌توانند در مقابل یکدیگر «آرام شوند» و نوساناتی شبیه امواج صوتی ایجاد کنند.

اولین تصاویر از گرما که در یک ابر سیال گرفته شده است

آن‌ها دریافتند که فرمیون‌های لیتیوم-۶ بسته به دمایشان در فرکانس‌های رادیویی مختلف طنین‌انداز می‌شوند. محققان فرکانس رادیویی با رزونانس بالاتری را به کار بردند، که باعث می‌شود هر فرمیون معمولی و «گرم» در مایع، در پاسخ به صدا درآید.

بدین ترتیب آن‌ها توانستند «فیلم‌هایی» بسازند که حرکت خالص گرما را نشان می‌دهد؛ حرکتی به جلو و عقب، شبیه به امواج صوتی.

زیرولین می‌گوید اکنون ما برای اولین‌بار، می‌توانیم از این ماده درحالی‌که آن را در دمای بحرانی ابرسیال سرد می‌کنیم عکس بگیریم. همچنین مستقیماً ببینیم که چگونه از یک سیال معمولی، که در آن گرما به‌طور خسته‌کننده‌ای متعادل می‌شود، به ابرسیالی که در آن گرما به جلو و عقب بازمی‌تابد، تغییر می‌کند.

منبع: fararu-708406

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد