به گزارش اکوایران، رضا فیضی نژاد، معاون فنی و امور بیمه‌ای صندوق بازنشستگی کشوری اظهار کرده که به موجب تبصره پنج ماده واحده قانون تشکیل سازمان آموزش و پرورش استثنایی مصوب ۲۱ آذرماه سال ۱۳۶۹ مجلس شورای اسلامی، پنج سال خدمت دولتی رضایت‌بخش در سازمان از هر نظر از جمله بازنشستگی، ۶ سال محسوب می‌شود و سازمان مذکور مکلف است پس از صدور حکم احتساب یک سال سنوات ارفاقی مزبور، کسور بازنشستگی مقرر را براساس حقوق و فوق‌العاده‌های همان حکم محاسبه و به صندوق بازنشستگی کشوری واریز کند.

براساس اظهارات معاون فنی و امور بیمه‌ای صندوق بازنشستگی کشوری، به دلیل عدم واریز وجوه مزبور توسط سازمان آموزش و پرورش استثنایی امکان صدور حکم بازنشستگی برای کارکنان مشمول از سوی این صندوق میسر نبوده است.

آنطور که فیضی نژاد به ایسنا گفته، با پیگیری‌های متعدد صندوق بازنشستگی کشوری و واریز کسور مربوطه از سوی سازمان آموزش و پرورش استثنایی، حکم بازنشستگی بیش از هزار نفر از بازنشستگان مشمول صادر شده است و در پایان ماه بهمن‌، حقوق بازنشستگی، معوقات و عیدی پایان سال این افراد به صورت یک‌جا به حساب‌شان واریز می‌شود.

شهریور امسال بود که رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور از در آستانه بازنشستگی قرار گرفتن نیروهای توانبخشی در مدارس استثنایی خبر داده بود. 

طبق اظهارات حمید طریفی حسینی، حدود ۶۵۰ نفر نیروی توانبخشی مدارس استثنایی در حال خدمت هستند که اکثر این تعداد در مرز بازنشستگی هستند و سال‌های خیلی دور جذب شده‌اند.

بر این اساس امسال وزارت آموزش و پرورش برای اولین بار در ۲۰ سال گذشته اقدام به جذب نیروی توانبخشی متخصص یعنی شغل مربی امور آموزش معلولان یا همان کاردرمانگر و گفتاردرمانگر برای مدارس و مراکز زیر مجموعه سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور کرد.

طبق این برنامه استخدامی، مجوز هزار ردیف استخدامی توسط سازمان اداری و استخدامی برای سازمان آموزش و پرورش استثنایی و مدارس استثنایی و مراکز مشکلات ویژه یادگیری و مراکز جامع سنجش، آموزش، توانبخشی و مداخله به‌هنگام، گرفته شد و آزمون استخدامی در نیمه دوم مهر 1402 برگزار شد.