hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > علمی > ​سبک زندگی بشر در گرو فناوری

​سبک زندگی بشر در گرو فناوری

در «فن‌ویک» این هفته با کتابی در مورد اینستاگرام آشنا می‌شوید و پادکستی به شما معرفی می‌شود که در زمینه تولید محتوا و مارکتینگ آموزش‌های خوبی را در اختیار شنوندگانش می‌گذارد. همچنین اپلیکیشن tiklis و فیلم گزارش اقلیت از دیگر بخش‌های معرفی «فن‌ویک» این هفته است.

به تازگی در کتابی به نام «بدون فیلتر؛ داستان اینستاگرام» جمله‌ای جالبی خواندم: «اینستاگرام یکی از نخستین برنامه‌های کاربردی‌ای بود که از رابطه‌ی ما با تلفن‌های همراه‌مان نهایت بهره را برد و وادارمان کرد تا زندگی‌کردن در مقابل دوربین برای تایید ‌شدن در دنیای دیجیتال را حس کنیم.»

واقعیت این است که این شبکه اجتماعی در تار و پود زندگی ما رسوخ کرده و روی سبک زندگی همه ما تاثیر گذاشته است. حالا این کتاب قصد دارد به ما نشان دهد که چطور اینستاگرام به یک شبکه اجتماعی محبوب تبدیل شده است. از نظر سارا فرایر، نویسنده کتاب، ماجرای اینستاگرام درسی بزرگ درباره‌ی این است که چطور تصمیماتی که در یک شرکت فعال در عرصه رسانه‌ی اجتماعی گرفته می‌شوند، می‌توانند به ‌شدت برسبک زندگی ما تاثیر بگذارند. پس اگر طرفدار اینستاگرام هستید، معرفی این کتاب را در این هفته پیشنهاد‌های «فن‌ویک» از دست ندهید.

در زندگی که در دنیای مجازی برای خود ساخته‌ایم، بهتر است کارهای روزانه خود را مدیریت کنیم تا ذهن آشفته‌مان کمی آرام بگیرد. در این راه اپلیکیشن‌های مختلف می‌توانند به ما کمک کنند؛ برنامه‌هایی مانند تیک‌لیست یکی از همین برنامه‌هاست که در «فن‌ویک» این هفته با آن آشنا می‌شوید.

صحبت از آموزش در فضای مجازی شد، در فن‌ویک این هفته همچنین پادکست دیتیلزکست (details cast) را معرفی می‌کنیم که به شما کمک می‌کند تا در حوزه برنامه‌نویسی، محتوا نویسی، سئو و طراحی سایت هم آموزش ببینید و هم از تجربه متخصصان بهره ببرید.

این هفته باردیگر به سراغ فیلم دیگری از استیون اسپیلبرگ رفتیم که شاید نام آن را برخی از شما شنیده باشید، یعنی «گزارش اقلیت». در این فیلم اسپیلبرگ با جلوه‌های ویژه دیدنی آینده‌ای را پیش‌بینی کرده است که جبر و اراده بشر را به چالش می‌کشد.

کتاب بدون فیلتر؛ نگاهی به پشت‌صحنه اینستاگرام

کمتر کسی پیدا می‌شود که امروزه اسم «اینستاگرام» را نشنیده باشد؛ شبکه اجتماعی که مردم عکس و ویدیوی غذایی که می‌خورند، جایی که رفته‌اند، لباسی که پوشیده‌اند، کتابی که خوانده‌اند و به طور کلی این که چه طور شخصیتی دارند یا چه آدمی می‌خواهند باشند را با افراد بسیاری به اشتراک می‌گذارند. اینستاگرام هم‌اکنون بیش از یک‌ میلیارد نفر کاربر دارد و به تنهایی به یک دنیای جدید تبدیل شده است. دنیایی که مردمش سبک‌زندگی مخصوص به خود را دارند. حالا این سوال پیش می‌آید موفقیت چشمگیر اینستاگرام تصادفی بود؟ چه عاملی باعث این توسعه عظیم شد؟ خرید آن توسط فیس‌بوک چه تاثیری براینستاگرام گذاشت؟

پاسخ این سوالات را می‌توان در کتاب «بدون فیلتر؛داستان اینستاگرام» پیدا کرد. نویسنده کتاب سارا فرایر، خبرنگار فناوری بلومبرگ نیوز است و در این کتاب تلاش می‌کند تا سیر تکامل اینستاگرام را برای ما شرح دهد.

فرایر برای نوشتن این کتاب از صدها نفر از کارمندان کنونی و سابق اینستاگرام، مدیران اجرایی و افراد دیگری که کسب‌وکارشان را بر پایه‌ی این برنامه شکل دادند و رقبای آن کمک گرفته است. البته چون هرکسی که وارد شرکت فیس‌بوک و زیرمجموعه‌های آن می‌شود، باید توافق‌نامه‌ی عدم افشا را امضا کند، هویت و نام این افراد پنهان است. روایت این کتاب هم از زبان سوم شخص و دانای کل به شیوه‌ای روان و ساده بیان شده است.

 سارا فرایر همچنین قصد داشت برای این کتاب با مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس‌بوک هم درمورد دلیش برای خرید اینستاگرام سوال کند، اما روابط‌عمومی فیس‌بوک پاسخ او را از نقل زاکربرگ اینطور بیان کرد:«خیلی ساده‌ست. یه سرویس عالی بود و می‌خواستیم کمکش کنیم بهتر بشه.»

به همین دلیل فرایر در این کتاب به مطالب و نقل‌قول‌های دیگران و دست‌اندرکاران فیس‌بوک درمورد زاکربرگ اتکا کرده است.

آنطور که در متن کتاب آمده است سارا فرایر ما را با پشت ‌صحنه اینستاگرام و مسیری که بنیانگذاران اصلی آن یعنی کوین سیستروم و مایک کریگر رفتند، آشنا می‌کند؛ از زندگی کوین و مایک و راه‌اندازی اینستاگرام تا فروختن آن به فیس‌بوک.

سارا فرایر در متن کتاب آورده است که «وقتی بنیان‌گذاران اینستاگرام از دیدن فرهنگ فایده‌گرای فیس‌بوک که رشد کردن به هرقیمتی را مجاز می‌دانست، سرخورده شدند، در برابر آن ایستادند. درعوض روی ساختن محصولی تمرکز کردند که فکر پشتش است و در آن، چیزهای پرطرفدار از طریق داستان‌هایی شکل می‌گیرند که خود اینستاگرام درباره‌ی برترین کاربرانش تعریف می‌کند. برنامه‌شان آن‌قدر خوب نتیجه داد که موفقیت اینستاگرام در نهایت فیس‌بوک و مدیرعاملش، مارک زاکربرگ را تهدید کرد.»

البته بنیانگذاران اینستاگرام پس از کش‌و قوس‌های بسیار به شکل ناراحت‌کننده‌ای در سال ۲۰۱۸ این شرکت را ترک کردند و داستان آنها با این برنامه کاربردی به پایان رسید، اما به نظر می‌رسد داستان ما با این برنامه کاربردی نه تنها به پایان نرسیده است، بلکه اینستاگرام در تار و پود زندگی ما نفوذ کرده است.همانطور که سارا فرایر در این کتاب نوشته است به عنوان مثال دانشجویی در لندن می‌گوید هرچه تعداد دنبال‌کنندگان‌تان در اینستاگرام بیشتر باشد، بیشتر احتمال دارد شما را برای رهبری در محیط دانشگاه انتخاب کنند یا یک همبرگریِ زنجیره‌ای به نام «بلک‌تپ» که در محله‌ی منهتن تاسیس شد، میلک‌شیک‌های پرملاتی درست کرد که روی سرشان تکه‌های کامل کیک گذاشته شده بود. تا چند ماه مردم آنجا صف می‌کشیدند تا این میلک‌شیک‌ها را بخرند. با اینکه دسرهای حجیم را به ندرت تا آخر می‌خورند، اما احساس می‌کردند باید از آن عکس بگیرند.

این کتاب اولین کتاب فرایر است که در سال ۲۰۲۰ برنده جایزه فایننشال تایمز شد و توسط تایمز، فرچون، اکونومیست و NPR به عنوان بهترین کتاب سال معرفی شده است. نیویورک تایمز درباره آن نوشته است: «ما نیاز به چنین کتابی داریم تا توضیح دهد چیزی که در تمام روز از آن استفاده می‌کنیم و ساعت‌ها به آن خیره می‌شویم در واقع چه پیشینه‌ای دارد.» شما می‌توانید این کتاب را از پلتفرم طاقچه ، فیدیبو،کتابراه و انتشارات راه‌پرداخت تهیه و مطالعه کنید.

اپلیکیشنtiklis؛ کارهای روزانه‌ات را مدیریت کن

همه ما روزهایی را تجربه کردیم که ذهن شلوغی داریم و نمی‌توانیم به کارهای خود رسیدگی کنیم، درنهایت یا نمی‌توانیم به همه کارهایمان برسیم یا بخشی از آنها را فراموش می‌کنیم. متخصصان توصیه می‌کنند در این مواقع شروع به نوشتن کنیم و کارهای روزانه خود را روی کاغذ بیاوریم. پیشنهاد فن‌ویک این است که امور روزانه خود را روی اپلیکیشن‌ها خاص این کار مدیریت کنید. این‌روزها اپلیکیشن‌های انگلیسی بسیاری برای مدیریت امور روزانه به وجود آمده‌اند، اما می‌توان میان اپلیکیشن‌های فارسی هم برنامه‌های خوب پیدا کرد؛ برنامه‌هایی مانند تیک‌لیست.

برای استفاده از این برنامه در ابتدا پس از ثبت‌نام، شما باید زبان برنامه را بین زبان‌های فارسی، انگلیسی، ترکی و عربی و تقویم‌ برنامه را بین شمسی، میلادی و قمری انتخاب کنید.

در صفحه اصلی شما سه گزینه «روزنگار»، «لیست‌ها» و «تنظیمات» را مشاهده می‌کنید. اگر روزنگار را انتخاب کنید وارد تقویم می‌شوید. در این بخش شما می‌توانید کارهای روزانه خود را وارد کنید. کافی‌ است آیتم جدید را انتخاب کنید، عنوان آیتم را بنویسید مانند «نوشتن گزارش»، سپس علامت «+» را بزنید و وارد صفحه‌ای ‌شوید که می‌توانید روز و ساعت، یادآوری، رنگ آیتم و اولویت را انتخاب کنید. علاوه برآن شما قادر خواهید بود با این اپلیکیشن فایل صوتی و تصویری و موقعیت مکانی را نیز به کار روزانه خود اضافه کنید. پس از تکمیل موارد فوق، اطلاعات را ذخیره کنید. وقتی زمان انجام کار به پایان برسد، هشدار یادآوری روی گوشی شما ظاهر می‌شود.

شما همچنین می‌توانید کارهای روزانه خود را دسته‌بندی کنید. البته یک لیست شخصی به صورت پیش‌فرض در بخش «لیست‌ها» وجود دارد، اما برای ایجاد لیست‌های بیشتر باید هزینه‌ای پرداخت کنید، به این صورت می‌توانید به نسخه بدون محدودیت تیک‌لیست دست پیدا کنید.

تیک‌لیست برای نسخه‌های اندروید است و شما می‌توانید این برنامه را از کافه بازار، مایکت و گوگل‌استور دریافت کنید.

پادکست details cast؛ آموزش با پادکست

امروزه نمی‌توان برای یادگیری موضوعی تنها به کلاس ‌رفتن یا کتاب‌خواندن اکتفا کرد، بلکه در این راه استفاده از تجربه دیگران می‌تواند نگرش و دید ما را نسبت به آن حوزه عمیق‌تر کند. این تجارب را می‌توان با شرکت در سیمنارها و کارگاه‌های مختلف یا حتی گوش‌کردن به پادکست به دست آورد.

پیشنهاد این هفته فن‌ویک هم پادکست «دیتیلزکست» است که در هرقسمت در زمینه محتوا، سئو، دیجیتال مارکتینگ، برنامه‌نویسی وطراحی سایت با مهمان متخصص صحبت می‌کند.

این پادکست را «نوشین بهشتی» تهیه می‌کند که در رشته نرم‌افزار تحصیل کرده است. این پادکست سال ۹۸ با اسم «طراحی سایت» آغاز شد و حالا  به «detailscast» تغییر نام داده است.

بهشتی در هرقسمت از این پادکست با متخصصان درمورد بازاریابی محتوایی، استراتژی محتوایی، اشتباهات رایج درتولید محتوا، نحوه کسب درآمد از محتوا، سئو داخلی، بهترین ابزارهای سئو، دیجیتال مارکتر، پروژه‌های دلاری، تبلیغات در گوگل، هوش مصنوعی، درآمدزایی از یوتیوب، نحوه افزایش سرعت سایت و تجربه کاربری در سئو و ... صحبت می‌کند.

این پادکست در کست‌باکس و سایت «طراح سایت» منتشر می‌شود. در سایت «طراح سایت» علاوه بر فایل صوتی، شما می‌توانید محتواهایی درمورد نحوه تولید پادکست، حوزه کسب‌وکار، سئو سایت، طراحی سایت و نحوه تولیدمحتوا هم مشاهده کنید.

پادکست «دیتلزکست» در کست‌باکس ۱۳هزار دنبال‌کننده دارد و پادکست‌ها ۲۶۸ هزار بار شنیده شده است. تاکنون ۱۰۴ اپیزود از این پادکست منتشر شده است و در آخرین اپیزود بهشتی در گفت‌وگو با لقمان آوند درمورد لزوم یادگیری مهارت‌های نرم صحبت کرده است.

۶۶۸ نظر نیز برای این پادکست ثبت شده است و بیشتر افرادی از این پادکست استقبال کردند که به تازگی در حوزه سئو و طراحی سایت و تولید محتوا فعالیت خود را آغاز کردند و به دنبال پادکست آموزشی بودند.

فیلم گزارش اقلیت؛پیش‌بینی آینده‌ای دیگر از اسپیلبرگ

این دومین فیلمی است که در فن‌ویک از استیون اسپیلبرگ معرفی می‌کنیم. انگار خیال‌پردازی‌های این کارگردان سرشناس برای پیش‌بینی آینده پایانی ندارد. او در فیلم گزارش اقلیت (minority report) آینده‌ای را نشان می‌دهد که پلیس با کمک فناوری می‌تواند قاتلان را پیش از ارتکاب جرم شناسایی و دستگیر کند.

داستان فیلم در سال ۲۰۵۴ در واشنگتن اتفاق می‌افتد. دراین‌ زمان وزارت دادگستری روشی برای جلوگیری از وقوع جرم و جنایت در ایالت واشنگتن پیدا کرده است. در این روش با استفاده از سه ذهن جهش ‌یافته‌ معروف به «پیش‌آگاه» که به یک کامپیوتر وصل شده‌اند، مأموران واحد پیشگیری از جنایت، می‌توانند قتل‌ها را پیش از وقوع، ببینند و قاتلان را دستگیر کنند. به این صورت آمار جنایت در این ایالت به صفر رسیده است. ماجرای اصلی از زمانی آغاز می‌شود که جان اندرتون (تام کروز) که یکی ازماموران اصلی واحد پیشگیری از جنایت است به قتلی متهم می‌شود که هنوز اتفاق نیفتاده است و او هم مقتول را نمی‌شناسد. حالا او برای اثبات بی‌گناهی خود و تغییر آینده باید دست به کار شود.

اسپیلبرگ این فیلم را براساس داستان کوتاهی به به همین نام، نوشته فیلیپ کی.دیک ساخته است. پیشتر هم ریدلی اسکات فیلم بلیدرانر را براساس کتابی به نوشته این نویسنده ساخته بود. اسپیلبرگ همچنین برای به تصویرکشیدن چنین آینده‌ای تنها نبوده و کوین کلی، سردبیر اجرایی پیشین مجله وایرد به عنوان مشاور آینده‌نگری درکنار این کارگردان بوده است. وایرْد ماهنامه‌ای آمریکایی با موضوع چگونگی تاثیر فناوری‌های جدید بر فرهنگ، اقتصاد و سیاست است.

با آینده‌ای که اسپیلبرگ به همراه کوین کلی برای بشر در سال ۲۰۰۲ پیش‌بینی کرده است، اینطور تصور می‌شود که دیگر نمی‌توانیم از دست تکنولوژی خلاص شویم. حتی وقتی در خیابان قدم می‌زنیم بیلبوردهای تبلیغاتی با اسکن شبکیه چشم، ما را شناسایی می‌کنند و برای تبلیغ محصول خود اسم مان را بلند صدا می‌زنند. درمورد موضوع اصلی فیلم که پیشگویی جرم قبل از وقوع آن است، بسیاری از منتقدان براین باور هستند که اسپیلبرگ به بحث فلسفی اراده در برابر جبر می‌پردازد و یکی از سوالات اصلی فیلم این است که آیا آینده برای همه ما مشخص است یا با اراده خود می‌توانیم آینده را تغییر دهیم.

این فیلم در ژانر اکشن علمی-تخیلی سال ۲۰۰۲ در سینمای سراسر دنیا اکران شد. در آن‌ زمان توانست عنوان دهمین فیلم موفق سال ۲۰۰۲ در سراسر جهان را به نام خود کند. فیلم گزارش اقلیت همچنین توانست ۲۰ جایزه از جمله ۴ جایزه ساترن برای بهترین کارگردانی، بهترین فیلم علمی تخیلی، بهترین گروه نویسنده و بهترین بازیگر نقش مکمل زن با بازی سامانتا مورتون را دریافت کند و نامزد اسکار بهترین ویرایش صدا و نامزد جایزه بفتا برای بهترین جلوه‌های ویژه شد.

 

 

 

منبع: sharghdaily-918127

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد