به گزارش اکوایران، یکی از اقلام و خدماتی که به طور مکرر توسط خانوارها استفاده می‌شود، «ارتباطات» است. تورم ماهانه این گروه در دی سال جاری، بالاترین نرخ نسبت به سایر کالاها و خدمات بوده است. همین مسئله باعث شده تا ارتباطات که در آذر ماه سهمی از تورم ماهانه دهک‌ها نداشت، در دی ماه رویه معکوسی در پیش گرفته و تورم دهک‌ها را بالا ببرد.

مشاهدات صورت گرفته حاکی از آن است که ارتباطات در دهک ششم بالاترین و در دهک دهم پایین‌ترین سهم از تورم را به خود اختصاص داده است. همچنین، این کالا و خدمت در همه دهک‌ها حداقل 3.8 درصد از تورم ماهانه آن‌ها را ایجاد کرده است. این در حالی است که در آذر ماه ارتباطات هیچ سهمی از تورم 5 دهک نداشته است. بنظر می‌رسد گران‌کردن بسته‌های اینترنت همراه در اوایل زمستان امسال دلیل این رخداد باشد.

دنده معکوس تورم بین دهک‌های هزینه‌ای در دی 1402

داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که در آذر ماه امسال، تورم ماهانه در دهک اول 3.81 درصد و در دهک دهم 2.43 درصد بوده است. به بیان دیگر، در آخرین ماه از پاییز امسال هر چه از دهک‌های فقیرتر به سمت دهک‌های ثروتمند‌تر حرکت می‌کردیم، نرخ تورم ماهانه نیز افزایش می‌یافت. همچنین، تورم هیچ دهکی کمتر از 2.4 درصد نبود.

با شروع زمستان تب‌وتاب تورمی قیمت‌ها ادامه‌دار نشد و در دی ماه تورم ماهانه اغلب دهک‌ها کاهش یافت. همچنین، روندی که در انتهای آذر با آن روبرو بودیم معکوس شد به طوری که در دی ماه بالاترین تورم ماهانه برای دهک دهم و پایین‌ترین سطح این نرخ برای دهک اول به ثبت رسید. برای مثال، تورم دهک اول در این ماه 1.99 درصد و تورم دهک دهم 2.88 درصد برآورد شده است.

021115

رفتار تورم‌ساز «ارتباطات» در اولین ماه زمستانی امسال

سبد متنوعی از کالاها و خدمات منجر به ایجاد این نرخ‌های تورم شده است. در این سبد، گروهی از کالاهای خوراکی و غیرخوراکی و خدمات وجود دارد. «ارتباطات» نیز یکی از این گروه‌ها است که شامل طیف گسترده‌ای از تجهیزات و خدمات ارتباطی می‌شود. از جمله تجهیزات می‌توان به تلفن‌های ثابت، گوشی‌های موبایل و مودم‌های اینترنت اشاره کرد. خدمات نیز مواردی مثل تعرفه پست و بسته‌های اینترنت را شامل می‌شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در انتهای پاییز و طبق آمارهای آذر ماه، ارتباطات سهم قابل‌توجهی از تورم ماهانه دهک‌ها نداشته و حتی در 5 دهک سهم آن صفر بوده است. به بیان دقیق‌تر، هیچ بخشی از تورم ماهانه دهک‌های اول، دوم، سوم، پنجم و دهم به واسطه تغییر قیمت ارتباطات نبوده است. این کالا در سایر دهک‌ها نیز سهمی کمتر از 0.5 درصد داشته، یعنی اگر تورم این دهک‌ها را یک دایره 1000 قسمتی تصور کنیم، کمتر از 5 قسمت آن را افزایش قیمت ارتباطات حاصل کرده است.

با این حال بنظر می‌رسد این رویه در دی ماه تغییر کرده و ارتباطات در تورم ماهانه دهک‌ها خودی نشان داده است. سهم این کالا از تورم دهک‌ها در دی ماه حداقل 3.8 درصد بوده که در دهک دهم دیده شده است. به بیان دقیق‌تر، اگر قیمت کالا و خدمات گروه ارتباطات افزایش نمی‌یافت، تورم ماهانه دهک دهم به جای 2.88 درصد، 2.77 درصد می‌شد.

این سهم در دهک ششم به اوج خود رسیده به طوری که 6.1 درصد از تورم ماهانه این دهک متاثر از تورم ارتباطات بوده است. به بیان دیگر، اگر این افزایش قیمت رخ نمی‌داد تورم دهک ششم به جای 2.46 درصد، 2.31 درصد برآورد می‌شد. سایر دهک‌ها نیز با وضعیت مشابهی مواجه شده‌اند و سهم ارتباطات از تورم ماهانه آن‌ها کمتر از 4 درصد نبوده است.

بنظر می‌رسد علت این اتفاق، افزایش 31 درصدی قیمت بسته‌های اینترنتی تلفن همراه در ابتدای زمستان امسال بوده است. البته در گروه ارتباطات به‌جز قیمت بسته اینترنت مواردی مثل قیمت گوشی موبایل نیز اثرگذار است و باید به صورت دقیق‌تر بررسی شود که هر یک چقدر مسبب این افزایش تورم بوده‌اند.