به گزارش اکوایران، عبدالناصر همتی، رئیس پیشین بانک مرکزی در حساب شخصی خود در شبکه ایکس نوشت: «مسئولین دولتی مرتب تکرار می کنند که مجلس بیش از ۴۰۰ همت کسری بار بودجه کرده است. 

‌انگار خود لایحه دولت تراز بوده!

‌مگر نگفتید، یکدست و هماهنگ شده‌اید؟

‌اگر از این حرفها قصد توجیه تورم بالای سال آینده را ندارید، خوب بنشینید و با هم معضل را حل کنید. 

‌چرا مرتب به جامعه سیگنال انتظارات تورمی می‌دهید؟»

 

اظهارات همتی در حالی مطرح می‌شود که ابراهیم رئیسی 10 روز پیش در جلسه روز یکشنبه هیات دولت اظهار کرده بود که دولت سال اول و دوم فعالیت خود را با ایجاد درآمد و تنظیم منابع و مصارف بدون کسری بودجه به پایان برده و امسال نیز تمام تلاش خود را به مدیریت منابع و مصارف برای جلوگیری از کسری بودجه معطوف کرده، به همه دستگاه‌ها و نهادها نسبت به پرهیز از ناترازی و کسری بودجه هشدار داد.

درآمدهای دولت در بودجه 1403، 134 همت افزایش یافت

اما حمیدرضا حاجی بابایی، رییس کمیسیون تلفیق بودجه 1403، در جلسه نوبت صبح روز سه‌شنبه سوم بهمن ۱۴۰۲ مجلس گفته بود که مجلس کمترین افزایش را شاید در طول ۴۴ سال گذشته در بودجه داشته است و نه تنها افزایشی در سقف بودجه نداشته‌ایم بلکه با شفاف سازی ۱۳۴ همت درآمدهای دولت را افزایش داده‌ایم.

در این میان مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی به بررسی لایحه بودجه 1403 پرداخته است. براساس این گزارش مصارف اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها با کم برآوردی رو‌به‌رو است که حتی در صورت تحقق 100 درصدی منابع در نظر گرفته شده، احتمال کسری بودجه برای سال 1403 وجود دارد. 

طبق این گزارش، با توجه به افزایش مصرف بنزین، گازوئیل و به تبع آن عدم تحقق منابع حاصل از صادرات فرآورده های نفتی، به نظر می‌رسد حداقل 150 هزار میلیارد تومان از منابع محقق نشود.

براساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس منابع هدفمندسازی یارانه‌ها در لایحه 1403، 600 هزار میلیارد تومان است و مصارف این تبصره نیز رقمی حدود 871 هزار میلیارد تومان برآورد شده، ارقامی که از کسری منابع در این بخش از لایحه بودجه، به میزان بالغ بر 271 هزار میلیارد تومان حکایت دارد. 

با این حال پس از تصویب تبصره مربوط به هدفمندی یارانه ها در صحن علنی مجلس، 758 هزار میلیارد تومان به عنوان منابع تبصره 8 به تصویب رسید که نسبت به برآورد مرکز پژوهش های مجلس 158 هزار میلیارد تومان بیشتر پیش بینی شده است. 

داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز در روزهای گذشته کسری بودجه در تبصره هدفمندی یارانه‌ها را تایید کرده و در صفحه خود در فضای مجازی، نوشته است که مجلس در مجموع 103 هزار میلیارد تومان هزینه برای دولت ایجاد کرده است که باعث ناترازی منابع هدفمندسازی یارانه‌ها شده است.

مجلس؛ مقصر ناترازی بودجه 1403

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت دیروز در نشست خبری هفتگی خود اظهار کرد که طبق گزارش سازمان برنامه و بودجه،‌ ناترازی‌هایی که به واسطه تغییرات مجلس در بودجه رخ داده و منابع لازم پیش‌بینی نشده، بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

untitled