به گزارش اکو ایران، سازمان گمرک ایران جدیدترین آمار کلی ارزش کالای مهم صادراتی و وارداتی را کشور را منتشر کرده است. متانول یکی از مهم‌ترین محصولات پتروشیمی است که در سال‌های اخیر از مهم‌ترین کالاهای صادراتی ایران به شمار رفته و ارزآوری زیادی برای کشور داشته است. بنا به گزارش‌ها ظرفیت تولید متانول در کشور سالانه 16 میلیون تن است، در حالی که مصرف داخلی آن کمتر از یک میلیون تن در سال است. بنابراین بخش اعظم متانول تولیدشده در کشور صادر می‌شود.

 مطابق آمار گمرک در ده ماهه نخست سال 1402 درآمد حاصل از صادرات متانول به 2 میلیارد دلار رسیده که بیشترین مقدار آن از سال 1392 بوده است. همچنین ارزآوری هر کیلوگرم صادرات متانول نیز به بیشترین حد از سال 1398 رسیده است.

 در این گزارش تغییرات درآمد حاصل از صادرات متانول برای کشور مورد بررسی قرار گرفته است.

درآمد دلاری حاصل از صادرات متانول رکورد در 10 سال اخیر رکورد زد

 متانول یا متیل الکل نوعی الکل بدون رنگ و بو است که در پتروشیمی‌ها تولید می‌شود. این ماده از محصولات بسیار مهم صنعت پتروشیمی است که کاربرد گسترده‌ای در صنعت دارد. کاربرد در صنعت سوخت، ماده اولیه صنایع شیمیایی از جمله تولید لاستیک و پلاستیک و کاربرد در صنعت الکترونیک بخشی از کاربردهای این محصول است.

 مطابق گزارش‌ها در سال‌های اخیر حدود 90 درصد متانول تولید شده صادر شده است. بنابراین کشور مزیت زیادی برای صادرات این ماده شیمیایی دارد. به گزارش گمرک این محصول سومین کالای صادراتی ایران در ده ماهه نخست 1402 بوده است.

 بررسی روند ده ساله ارزش دلاری صادرات متانول نشان می‌دهد از سال 1400 ارزآوری این محصول برای کشور افزایش قابل توجهی یافته است. به طوری که از 896 میلیون دلار در ده ماهه نخست سال 1399 به یک میلیارد و 769 میلیون دلار در مدت مشابه سال 1400 رسیده و در ده ماهه ابتدایی سال 1402 نیز رکورد 2 میلیارد دلار فروش را ثبت کرده که در ده سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

 از سوی دیگر بررسی ارزش صادرات هر کیلوگرم متانول نیز حاکی از این است که ارزآوری حاصل از هر کیلوگرم متانول به بیشترین حد خود از سال 1398 رسیده است.

021110

رکورد قیمت هر تن متانول صادراتی در چهار سال اخیر

 شاخص دیگری برای بررسی تغییرات ارزش صادراتی متانول بررسی متوسط قیمت صادرات آن به ازای هر تن است. به عبارتی این بررسی می‌تواند نشان دهد متانول تولید شده در ایران در بازار جهانی با چه قیمتی به فروش رفته است.

 این بررسی نشان می‌دهد که در سال 1393 قیمت صادرات هر تن متانول در بیشترین حد خود در ده سال اخیر برابر با 368 دلار بوده است. با این حال این قیمت در سال‌های پس از آن کاهش یافته به طوری که در سال 1399 به کمترین قیمت در این مدت برابر با 137 دلار رسید. کاهشی که بخشی از آن به دلیل شیوع کرونا و رکود در بازارهای جهانی بود. متوسط ارزش هر تن صادرات متانول ایران در سال 1401 نیز به 273 دلار رسیده که بیشترین مقدار آن از سال 1398 بوده است.

 تغییر قیمت صادرات متانول ایران تا حد زیادی وابسته به عرضه و تقاضا و تغییر قیمت جهانی است. همچنین جهش‌های ارزی در سال‌های اخیر نیز بر این قیمت متانول صادراتی ایران می‌تواند موثر بوده باشد.  

 مطابق جداول گمرک کشورهای چین، عراق، پاکستان، هند و ارمنستان و گرجستان مقاصد اصلی صادرات متانول ایران بوده‌اند.

021110