به گزارش اکوایران، در تازه‌ترین آمارهای منتشر شده از تورم در دی ماه سال جاری، تورم ماهانه کل کشور به ۲.۶ درصد رسیده است. این در حالی است که تورم ماهانه به تفکیک استان‌ها متفاوت بوده است.

برای مثال سه استان «اردبیل»، «خوزستان» و «خراسان جنوبی» بیشترین تورم ماهانه و سه استان «سیستان و بلوچستان»، «زنجان» و «آذربایجان غربی» کمترین تورم ماهانه را به ثبت رسانده‌اند.

همچنین تجربه بیشترین کاهش تورم ماهانه در دی ماه نسبت به آذرماه مربوط به استان‌های «آذربایجان غربی»، «گیلان» و «چهارمحال و بختیاری» و تجربه بیشترین افزایش تورم برای سه استان «خراسان جنوبی»، «اصفهان» و «خوزستان» به ثبت رسیده است.

تورم کاهشی دی ماه در کل کشور

طبق تازه‌ترین گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده که توسط مرکز آمار ایران منتشر می‌شود، تورم ماهانه دی ماه در کل کشور به ۲.۶ درصد رسیده است. این درحالی است که تورم ماهانه در آذر ماه، ۰.۳ واحد درصد بیشتر یعنی ۲.۹ درصد بوده است.

به عبارتی تورم ماهانه در کل کشور کاهشی بوده است اما لزوما قیمت کالاها و خدمات در تمامی استان‌ها با این نرخ افزایش نیافته است. اما سوال اینجاست که تورم ماهانه دی ماه به تفکیک استان‌های کشور چگونه بوده است؟

کمترین تورم ماهانه مشترکا در سیستان و بلوچستان و زنجان

آمارهای تورم ماهانه دی ماه به تفکیک استان‌های کشور نشان می‌دهد تورم ماهانه در سه استان «اردبیل»، «خوزستان» و «خراسان جنوبی» بیشترین سطح را داشته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد استان اردبیل با ۳.۶ درصد که بیشترین تورم ماهانه را در ابتدای زمستان تجربه کرده است. همچنین در جایگاه‌های بعدی استان خوزستان با ۳.۵ درصد و استان خراسان جنوبی با ۳.۴ درصد قرار گرفته است.

021111

از سوی دیگر تورم ماهانه در سه استان کشور کمترین سطح را داشته است. آمارها گویای آن است که استان‌های «سیستان و بلوچستان»، «زنجان» و «آذربایجان غربی» کمترین تغییرات قیمت در کالاها و خدمات را در دی ماه امسال تجربه کرده‌اند. پایین‌ترین سطح تورم ماهانه به طور مشترک برای استان‌های سیستان و بلوچستان و زنجان بوده است که نرخ ۱.۷ درصدی را تحمل کرده‌اند. در جایگاه بعدی آذربایجان غربی قرار گرفته که تورم ماهانه در این استان ۱.۸ درصد بوده است.

فروکش کردن تب تورم در آذربایجان غربی

بررسی‌ آمارهای شاخص قیمت مصرف‌کننده در دی ماه امسال حاکی از آن است در دی ماه امسال تنها ۵ استان افزایش تورم نسبت به آذرماه را تجربه کرده‌اند و تورم در مابقی استان‌ها با کاهش همراه بوده است.

بر این اساس سه استان «خراسان جنوبی»، «اصفهان» و «خوزستان» بیشترین افزایش را در تورم ماهانه دی ماه نسبت به آذر ماه داشته‌اند. طبق این آمار استان خراسان جنوبی نسبت به سایر استان‌ها بیشترین افزایش را تجربه کرده که معادل ۰.۷ واحد درصد بوده است. در جایگاه‌های بعدی دو استان اصفهان و خوزستان قرار گرفته که به ترتیب ۰.۶ واحد درصد و ۰.۵ واحد درصد افزایش در تورم ماهانه دی ماه نسبت به ماه گذشته را تجربه کرده‌اند.

 

از سوی دیگر تورم ماهانه دی ماه امسال در سه استان «آذربایجان غربی»، «گیلان» و «چهارمحال و بختیاری» بیشترین کاهش را نسبت به آذرماه داشته است. در میان استان‌های کشور، آذربایجان غربی توانسته بیش از سایرین تب تورم را سرد کند. تورم در این استان نسبت به آذرماه با کاهش ۱.۸ واحد درصدی همراه بوده است. در جایگاه‌های بعدی دو استان گیلان و چهارمحال و بختیاری ایستاده‌اند که با اختلاف از آذربایجان غربی به ترتیب ۱.۲ واحد درصد و ۱.۱ واحد درصد کاهش تورم داشته‌اند.

021111