به گزارش اکوایران، امسال اتاق اصناف تهران قرار است در 5 نقطه از شهر تهران (شرق، غرب، جنوب، مرکز و شمال)، نمایشگاه بهاره برگزار کند که زمان آن از 15 اسفند تا 23 فروردین است. البته طبق اظهارات حمیدرضا رستگار رئیس اتاق اصناف تهران، هنوز هزینه غرفه های برای عرضه به تولیدکنندگان و توزیع کنندگان مشخص نشده است.

البته به گفته رئیس اتاق اصناف تهران از بین 5 نقطه مورد نظر یعنی  پارک ارم، فرهنگسرای اشراق، فرهنگسرای خاوران، شهرآفتاب و مصلی  هزینه غرفه ها در شهر آفتاب بسیار مناسب‌تر از سایر نقاط پیش‌بینی می‌شود.

اما میزان تخفیفی که برای کالاها پیش بینی شده است، بین 5 تا 60 درصد است. در این نمایشگاه میزان تخفیف بستگی به این دارد که دارنده غرفه تولیدکننده است یا توزیع کننده صرف. طبق توافقی که اتاق اصناف با واحدهای صنفی انجام داده، قرار است تولیدکنندگان بیش از توزیع کنندگان تخفیف دهد. درضمن تخفیف‌های پایین عمدتا برای مواد غذایی است. مثلا تخفیف پیش‌بینی شده برای روغن خوراکی 5 درصد است . اما تخفیف های 40 تا 60 درصد عمدتا مربوط به پوشاک است که بیشتر عرضه‌کنندگان آن تولیدکنندگان هستند. 

گلایه از غرفه‌های غیرقانونی

 رستگار امروز ( سه شنبه 10 بهمن 1402)  در نشست خبری نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالای بهاره و ضیافت ماه رمضان گفت: بر اساس قانون نظام صنفی توزیع کالا به صورت مستقیم در اختیار اصناف است و تجربه نشان داده که هر زمان مسیر اصلی توزیع کالا که قانون مشخص کرده تغییر کند، متضرر اصلی آن جامعه و به عبارتی مصرف کنندگان هستند، بنابراین نمایشگاه‌ها فرصتی برای تولید کنندگان، توزیع کنندگان و مصرف کنندگان است و هدف از برپایی این نمایشگاه‌ها عرضه کالای با کیفیت و با نازل‌ترین قیمت است. 

رئیس اتاق اصناف تهران افزود: در جلساتی که توسط اتاق اصناف، اتحادیه‌های صنفی و وزارت صمت برگزار شد مقرر شد تا رویداد برگزاری نمایشگاه های بهاره به بهترین شکل انجام شود. اما در این بین یک دغدغه داریم و آن ورود غیرقانونی برخی نهادها و سازمان‌ها به این حوزه است. زیرا در نمایشگاه های غیر مجاز که با عنوان نمایشگاه بهاره برگزار می شود، متاسفانه اجناس بدون شناسنامه، بدون فاکتور و در موارد اجناس سرقتی عرضه می‌شود و این موضوع مشکلاتی را برای مصرف کنندگان به وجود می‌آورد که درنهایت ما باید پاسخ دهیم. 

او ضمن اشاره به این موضع که  اولویت ما در نمایشگاه بهاره حضور تولید کنندگان و اصناف دارای جواز صنفی است، اعلام کرد : در حال حاضر  شهرداری و در کنار آن به وزارت ارشاد اجازه برگزاری نمایشگاه‌های دوره‌ای  را می‌دهد که از نگاه حقوقی قانونی نیست و در صورتی که آنها بخواهند به این روند ادامه دهند یا به صورت حقوقی ورود می‌کنیم یا اصلا نمایشگاه بهاره را برگزار نمی‌کنیم. 

البته سال گذشته هم اتاق نسبت به ورود شهرداری به این حوزه شاکی بود ولی این بار رستگار اعلام کرد که به جد با این نهاده ها و سازمان ها برخورد خواهیم کرد.

رستگار گفت: کالاهایی که در نمایشگاه بهاره ما عرضه می‌شود  کارشناسی شده است و  بازرسی و نظارت بر آن ها هم وجود دارد. 

مخالف سراها هستیم

رستگار در در پاسخ به سوال «اکوایران» درباره برگزاری سرای های ایرانی و عرضه گسترده لوازم خانگی توسط این سراها، گفت: استفاده از ظرفیت های اقتصادی کشور برای آحاد جامعه باید عادلانه باشد و اگر کسب و کاری راه اندازی شود که هزاران واحد صنفی  دچار آسیب شود و هزاران نفر دچار آسیب و خسران شود، نیاز به رسیدگی و آسیب شناسی دارد. شاید برگزاری چنین مراکزی برای عرضه در شهرهای بزرگ لازم باشد، اما باید بیرون از شهر باشد، بنابراین باید ایجاد چنین فضاها و امکانات و به عبارتی واحدهای اقتصادی با مشورت اتاق اصناف انجام شود.

در غرفه‌های بهاره چه می‌بینید؟

 در نمایشگاه بهاره امسال همچون گذشته پوشاک، کیف، کفش، مواد غذایی، شیرینی و شکلات عرضه می‌شود، کالاهای عرضه شده در این نمایشگاه بین 5 تا 60 درصد تخفیف خواهد داشت و  با توجه به حضور تولید کنندگان امکان اعمال تخفیف برای برخی از کالاها مانند پوشاک تا 60 درصد وجود دارد. 

طبق گفته ابوالحسنی در نمایشگاه بهاره کالاهای اساسی از جمله گوشت، مرغ، شکر و روغن با قیمت مصوب و بر مبنای قیمت روز عرضه می شود.

این نمایشگاه‌ها  که از تاریخ 15 تا 25 اسفند برگزار می شود از ساعت 10 صبح تا 21 آماده ارائه خدمات است، اما در روزهای ماه مبارک رمضان فعالیت این نمایشگاه ها از ساعت 15 تا 22 خواهد بود.