فیلمنامه و بازدید از لوکیشنها، سعید آقاخانی و عوامل و هنرمندانش را به طور کامل در کرمانشاه و روستای پریان مستقر کرد. وعدهای که او داده بود در فصل دوم بیشتر با جاذبهها و دیدنیهای این دیار آشنا خواهید شد. نکته بعد دغدغه کارگردان برای نمایش "زلزله کرمانشاه" بود که این اتفاق افتاده است. البته فصل دوم "نون.خ" رمضانی نشد، چون مثل خیلی از مجموعههای دیگر "کرونا" پاگیرش شد و 17 قسمت از روز جمعه 22 فروردینماه روی آنتن رفت.
در جریان پخش این 8 قسمت سریال با مهدی فرجی تهیهکننده، ماشاالله وروایی (عمو کاووس) و برخی از عوامل دیگر گفتوگویی داشتیم؛ البته نگاهی به چند گپ و گفت قبلی در روستای پرنیان، لوکیشن اصلی سریال هم خواهیم داشت. جایی که همراه با گروه خبرنگاران و رسانهایها سری به به سعید آقاخانی و گروهش زدیم و از نزدیک در جریان سرمای زیاد آن منطقه و سختیهای تولید چنین سریالی قرار گرفتیم که در ادامه به مشروح و جزئیات آن صحبتها و اتفاقات خواهیم پرداخت.
چرا کاراکترهای "نون.خ" کردی حرف نمیزنند؟یکی از انتقاداتی که این روزها در فضای مجازی مطرح میشود چرا کاراکترهای "نون.خ" با لهجه صحبت میکنند و اصلاً از زبان کُردی استفاده نمیشود. ماشاالله وروایی که نقش "عمو کاووس" را بازی میکند و یکی از نقاط عطف سریال به حساب میآید و در سری دوم به همراه دیگر بازیگران کُردی، بیشتر به چشم آمدهاند. او در جریان گپ و گفت با خبرنگار خبرگزاری تسنیم، درباره کُردی حرف نزدن توضیح داد: ما سریالی را ساختهایم که در سراسر ایران پخش میشود و باید برای همه اقشار و قومیتها و گویشها قابل فهم و استفاده باشد. شما رگههای کردی در گویش بازیگران میبینید و به جز انگشتشمار هنرمند و عواملی، همه از این دیارند؛ این انتخابها هوشمندانه و نقطه عطف سریال محسوب میشود. شاید ما در تلویزیون کرمانشاه و کردستان بتوانیم به زبان هورامی، لکی و سورامی برنامه بسازیم و سریال نمایشی داشته باشیم اما در کاری سراسری باید به استفاده عموم توجه داشته باشیم.
مردم باید "نون.خ" را بدون زیرنویس میدیدند!حسین سلطانمحمدی منتقد تلویزیون اعتقاد دارد که: سری دوم مجموعه "نون خ" نشان داد که میتوان روال داستانی سریالی دیگری، علاوه بر "پایتخت"، داشت و این بار در جغرافیای غرب کشور و با گویش کُردی. بدین ترتیب که جامعهای نمونه از این جغرافیا، در گذر از زندگی روزانه، تصویرگر کنش و واکنشهایی جذاب و عمدتاً شاد باشند. طبیعی است که انتخاب غرب کشور، یعنی در میانه تُرک، کرد، لُر، قشقایی و بختیاری و ...، به یکی از این گویشها متوجه شویم و در اینجا، کُرد به معنای عام، موردنظر بوده و نه صرفاً کُردی به معنای خاص. معنای عام تا اندازه بسیاری به بینندگان کشوری کمک میکند تا کلام و گفتار را دریابند و نیازمند زیرنویس نباشند. این گونه است که حساسیتهای موردی به غلاظ و شداد بودن یا نبودن گویش کردی بکار رفته در این مجموعه، وجه قابل اعتنایی ندارد.
"نون.خ" به سراغ سایت همسریابی رفتعمو کاووسِ قصه "نون.خ" سالها در تئاتر کرمانشاه تلاش کرده و یکی از بازیگران توانمند استان به حساب میآید. او هم مثل دیگر بازیگران بومی این سریال از جسارت و شجاعت تلویزیون برای پرداختن به اقوام خصوصاً کُردها، خوشحال است. وروایی در خصوص شروع سریال با چالش سایت همسریابی و ازدواجهای سوری به این نکته اشاره کرد: نباید هیچکدام از ما به مسائل مختلف اجتماعی بیتفاوت باشیم، همچنین معضلاتی در جامعه ما وجود دارند که گاهی اوقات تأثیر بدی گذاشته است. خانوادههاییاند که به خاطر نداشتن خواستگار به سراغ چنین فضاهای کاذبی میروند و سعید آقاخانی با رگههای طنز به این معضلات پرداخت که همیشه طنز نشان داده تأثیرگذارتر و قابل فهمتر است.
توجه "نون.خ" به افزایش سن دخترانِ ازدواج نکرده؟!سلطانمحمدی منتقد درباره چالش سایت همسریابی سریال "نون.خ" گفت: سری دوم این مجموعه، از میان رویدادهای روزمره به صورت ملموس، با افزایش سن دخترانِ ازدواج نکرده و تبعات اجتماعی آن و نیز تبعات عرفی در جوامع بومی آغاز شد و به سایتهایی اشاره داشت که بظاهر همسریابی میکردند اما در واقع کمک خانوادهها، برای عبور سلامت از حواشی اجتماعی و عرفی دختران ازدواج نکرده بودهاند و سرانجام با نفی کردن سلامت این رفتار، این سایتها و خانوادهها، وارد داستانهای بعدی شد.
از "تخمه آفتابگران" تا "جشن انار" و طعنه به جشنواره فیلم فجراو با اشاره به واکنش رسانهای و اجتماعی به طعنههای "سعید آقاخانی" به جشنواره فیلم فجر، تأکید کرد: در سری نخست، موضوع تولید و صادرات تخمه آفتابگردان، وجه غالب بود و در سری جدید به انار و جشن انار و محصولات آن، پرداخته شده و در جشن انار، به بهانه معرفی بهترین تولیدکنندگان، طعنههایی به نحوه داوری و انتخاب برگزیدگان جشنواره فیلم فجر هم زده شد. همین نوع اشاره به جشنواره فجر و واکنشهای رسانهای و اجتماعی به این سکانس و سکانسهایی دیگر، نشان داد همانند "پایتخت"، این مجموعه هم مخاطبان بسیاری دارد.
اعتراض به مسئولینِ کمکار زلزله کرمانشاه* طعنههایی که بعد از نوعی انتقاد به داوری در جشنواره فیلم فجر، در قالب موقعیتِ زلزله کرمانشاه به رفتار برخی از مسئولین با اتفاقات و بحرانها پرداخته شد. این اعتراض به مدیری که برای بازدید از مناطق زلزلهزده به میان مردم میرفت، همراه شد. مردمی که منتظر رسیدن تجهیزات و امکانات به منطقه بودند اما مدیر قصد گرفتن سلفی با آنها را داشت. این اعتراض و انتقاد سریال "نون.خ" که عمدتاً اهالی همان دیار کرمانشاه و کردستاناند و در زمان زلزله مهیب استان هم، شاهد عینی این اتفاق بودهاند را هنرمندانه در جریان این سریال به تصویر کشیدهاند. حتی در زمان پیگیری کاراکترهای سریال که همه نوعی بزرگ آبادی و کشاورزان صاحبنام منطقهاند هم قابل تأمل بود که طعنهای به پاسخگویی برخی از مسئولین زد. البته که طعنهها، کنایهها و انتقادات سریال "نون.خ" همچنان ادامه خواهد داشت و باید ببینیم در ادامه به سراغ کدام صنوف و اشخاص و اتفاقات میروند.
برگِ برنده "نون.خ"یکی از برگ برندههای "نون.خ" توجه سعید آقاخانی به مناطق بکر و دیدنی استان و استفاده پررنگ از بازیگران بومی است. کاری که برخی از سریالها به اشتباه از مسیر دیگری استفاده میکنند؛ استفاده از بازیگران صاحبنام با لهجهها و گویشهای دست و پا شکسته! اینجا کارگردان این ریسک را به جان خریده تا از بازیگران آن دیار استفاده کند؛ به طوریکه امروز آنقدر این روند طبیعی جلو میرود که دوربینی در کار نیست و همهچیز مستند واقعی از آن روستای زیبای استان کرمانشاه است.
دو سیاه چادر و بهانه اجتماعی جدید و نزدیکسلطانمحمدی درباره استفاده از مناطق بکر و ترکیب بازیگران گفت: در مجموعه فعلی، موضوعات جاری در منطقه کردنشین غرب کشور دستمایه پردازش کنشها و واکنشهای بازیگران شده و چه موضوعی به نسبت دوره نخست این مجموعه، مهمتر از زلزله مهیب غرب کشور. در همین چند قسمت نخست، پردازش این موضوع به خوبی صورت گرفته و همین، بهانه ایجاد اجتماعی جدید و نزدیکتر، در بستر روایت شد و این بار در دو سیاه چادر بزرگتر، همزیستی تداوم داده شده است. برقراری سیاه چادر، در فضای باز طبیعی، تداوم همان تصاویر بکر سری نخست مجموعه از جغرافیای غرب کشور است و این بار، گوشههای دیگری نشان داده شده است.
ترکیب خوب بازیگران کردتبارِ "نون.خ"او خاطرنشان کرد: تا پایان 7 قسمت ماجرا، ترکیب بازیگران کردتبار مجموعه، بخوبی در کنار هم قرار گرفتهاند و تنها عنصر نه چندان هماهنگ، ورود امثال میرطاهر مظلومی و شقایق دهقان، در هویتی بظاهر بومی اما عملاً غیربومی به داستان است. به این باید، نحوه ورود حمیدرضا آذرنگ به داستان را نیز افزود که در ادامه هجو کردن رفتار تهرانیها در سری نخست که منجر به ازدواج او با خانمی تهرانی شد و بظاهر این خانم متمول را گول زد، این بار او را با کودک شیرخوارهاش در حالی نشان دادند که مادر تهرانیاش، او را رها کرده و پیش خواهرش به هلند رفته است و به سخن دیگر، بیعاطفگی چنین بانوان متمولی را به رخ کشیدند! ورود این کاراکتر با پیشینه بیماری اعصاب و ورود میرطاهرمظلومی، با پیشینه زندانی بودن، دو مشخصهای است که تا پایان 7 قسمت مجموعه، خیلی هماهنگ با بقیه در نیامده است.
چرا بازیگران "نون.خ" خوبند؟نکتهای که در فضای مجازی و نگاه کارشناسان مشترکاً مطرح شد ترکیب بازیگران کُرد و ایفای نقش قابل توجه آنها است. بازیگرانی که خیلیهایشان در واقعیت با همان لباسها زندگی میکنند و همان خلق و خو را دارند؛ "سلمان" سریال واقعاً خوش خنده است، وقتی در هنگام غذا خوردن به او رسیدیم و یا عمو کاووس که بسیار متواضع است. سعید آقاخانی، حمیدرضا آذرنگ و میرطاهر مظلومی هم پاسخگویی و انتقادپذیری و رفتارشان چه با مردم منطقه و بازیگران دیگر که کمتر شناخته شدهاند نشان میدهد که حرفهایگری فقط ادای دیالوگ درست و هنرنمایی صرف نیست بلکه اخلاق هنرمندی هم مهم است. این صمیمیت و کردار درست را از نزدیک شاهدش بودیم و بسیار بازیگران بومی حرفهای و هنرمندی در سریال "نون.خ" ایفای نقش کردند.
میرطاهر مظلومی موفقتر از دیگر ورودیهای جدید سریالبازیگران بسیار خوب در کنار هم قرار گرفتهاند؛ از سعید آقاخانی که نقش "نورالدین خانزاده" را به خوبی ایفا کرده تا ماشاالله وروایی در نقش "عمو کاووس" و دیگر کاراکترهایی مثل "ادریس" و "کیوان" و از ورودیهای جدید هم میتوان به جذابیت ماجرای دایی شفیع و عمو کاووس اشاره کرد که بیشتر به چشم آمده است. تلاش میرطاهر مظلومی برای متفاوت بودن جواب داده و نخواسته دایی شفیع "نون.خ" را به گونهای بازی کند که قبلاً در قابهای دیگر به نمایش درآورده است. او تنها تُرک میان کُردهای سریال "نون.خ" است و توانسته علاوه بر دیگر اقوام، توجه آذربایجانیها را به این سریال جلب کند. البته در این بین به ضعف ایفای نقش کاراکتر محیار (داماد نورالدین) اشاره دارند که در فصل اول بهتر دیده شد. و حتی مخاطب تا اینجای کار از مجید یاسر در نقش "بهنام" هم بازی خاصی ندید.
منتقد تلویزیون با اشاره به اوج مدیریت کارگردانی "سعید آقاخانی"، افزود: همانند فصل اول مجموعه، سعید آقاخانی هم در جایگاه کارگردان و هم بازیگر نقش اول، اوج مدیریت کارگردانی و حتی چرخاندن کاراکترها در بستر روایت را نشان داده است. نورالدین خانزاده، شخص اول این جامعه بومی است و نقطه اتکا در مدیریت و شجاعت و سخنوری است. بهقدری بازیگران طبیعی و هماهنگاند که گویا دوربینی وجود ندارد و نوعی مستند داستانی در بستر طبیعت در حال نمایش است. از فعالیت در کوه و به تله افتادن خرس گرفته تا آماده کردن فضا برای استقرار دو سیاه چادر، بعد از رخداد حادثه و استقرار مردم در آن. روابط انسانی، با کمترین غلو، جاری است و نواها و پوشش و گویش و ... به قدری طبیعی و هماهنگ است که علاوه بر استانداری کرمانشاه به عنوان سرمایهگذار اصلی، حمایت شخصیتهای مذهبی منطقه را هم به دست آورده است.
وقتی آدرس "نون.خ" را از تهیهکننده میخواهندمهدی فرجی تهیهکننده سریال "نون.خ" با اشاره به اینکه تماسهایی دارم که از من میخواهند آدرس لوکیشنهای سریال را بدهم به خبرنگار خبرگزاری تسنیم گفت: سریال در وهله اول زندگی روستایی منطقهای از کرمانشاه را نشان میدهند؛ همه ساکن کرمانشاه و باغدارند و این فعالیتشان در جشن "انار" معلوم میشود. سعی کردیم مناطق بکر و جاذبههای این مناطق و لباسها و لهجه و گویشها را با داستانهای متفاوت و متنوع نشان دهیم. جاذبههایی که توریستیاند و در تیتراژ ما هم به خوبی دیده میشود. جالب است بدانید این روزها پیامها و تماسهای مختلفی دارم که از من میخواهند اسم و آدرس مناطقی که در سریال نشان دادیم را بدهم. اینها افق جدیدی است که برای مخاطب و بیننده بوجود آمده، این مناطق را ببینند.
از ما میخواهند "نون.خ" در فصلهای بعدی ادامه پیدا کندوی در خصوص علاقه مخاطب و بیننده برای ادامه "نون.خ"، گفت: انتظارات و توقعات آنقدر بالا رفته که از ما میخواهند موضوعات جدیدی را دستمایه قرار دهیم و "نون.خ" در فصلهای بعدی ادامه پیدا کند. تا اینجا بازخوردهایی که داریم مردم مناطق کُرد بسیار به ما عنایت داشتند و استقبال کردند. البته ما معتقدیم کارمان بدون عیب نیست و تلاشمان این بوده کاری که رنگ و لعابِ فرهنگ ایرانیان این منطقه را نشان میدهد و از جاذبههای مناطق بکر و دیدنیاش حرف میزند را نشان دهیم. مردی پای تلویزیون بنشینند و یاد مشکلات ناشی از این روزهای جامعه نیفتند. برای ما کیفیت مهم بوده که لبخند رضایت مردم را ببینیم. از طرفی دیگر در راه ایجاد پیوند میان اقوام، مردم با کرمانشاه و کردستان و مناطق غرب کشور آشنا شوند.
"خدمت به مردم" دیالوگ نورالدین خانزادهتهیهکننده سریال "نون.خ" به نمایش تصویر خوب روستایی در سریال "نون.خ" اشاره کرد و گفت: در میان این همه جاذبه فرهنگی و اجتماعی و طعنه به جشنواره فیلم فجر که مورد توجه قرار گرفت از آموزههای دینی بهره بردیم. خدمت به مردم را در دیالوگهای نورالدین خانزاده به مرور میشنویم. خیلی با دقت به موضوع "زلزله" پرداختیم و حالا در قسمتهای بعدی هم موضوعات و داستانهای دیگری را خواهید دید. به نظرمن همه دنبال تولید فصل بعدی خواهند بود و تقاضا و درخواست زیادی هم در کامنتهای خودم داشتم و انشاالله این اتفاق خواهد افتاد و فصلهای بعدی این کار هم ساخته میشوند.
"نون.خ" فصل دوم را در نقطه خوبی به پایان میبردوی در خصوص نرسیدن "نون.خ" به کنداکتور رمضانی تلویزیون، گفت: بسیاری از ما پرسیدند چرا ما زودتر تمام کردیم و به رمضان نرسیدیم؟! در شرایط خیلی سخت کرونایی قرار داشتیم و تیم گستردهای از بازیگران جلوی دوربین و عوامل بسیاری در پشت دوربین فعالیت میکردند و هر روز با گروه 100 نفره کار میکردیم و یک مقدار ریسک کار را بالا میبرد. خوشبختانه قصه ما به جایی رسید که توانستیم در 17 قسمت به پایان برسانیم. معتقدم "نون.خ" در نقطه مناسبی این فصل خود را به پایان میبرد و احساس نقص نخواهیم داشت.
عمو کاووس از "کیگا" تا "پریان"/ از من میپرسیدند اینجا کجای کردستان است؟!ماشاءالله وروایی بازیگر نقش "عمو کاووس" به خبرنگار تسنیم گفت: در فصل اول به ما گفتند قرار است در تهران و روستایی به نام "کیگا" (سه کیلومتری امامزاده داود) کلید بخورد. روستایی که به شمشیر کاوه شبیه بود، روستایی که به سبک پلکانی و ماسولهای ساخته شدهاند. بازیگران بومی انتخاب شدند که اهل بیجار، بانه، کردستان و کرمانشاه بودند. البته در جاده ساوه، هم بخش آفتابگردان را فیلمبرداری کردیم و البته در تیتراژ سریال به آن مناطق بکر و دیدنی با موسیقی جذاب و شنیدنی، پرداخته شد. جالب است کسانی که از این سریال استقبال کردند نمیدانستند ما در تهران فیلمبرداری کردیم. همواره از من میپرسیدند اینجا کجای کردستان بوده است؟ آنقدر سعید آقاخانی و دستاندرکاران سریال به خوبی همهچیز را کنار هم قرار دادند.
نادیدنیهایی که در "نون.خ" دیده شدندوی با اشاره به هدف فصل دوم "نون.خ" برای نشان دادن فرهنگ و آیین قومیتهای کُرد و کرمانشاهی، گفت: در فصل دوم پا را فراتر گذاشتند و دوربینها را به مناطق بکر و دیدنی مناطق غرب کشور آوردند و هنرمندان هم مستقر شدند. آیینها و فرهنگ این اقدام را نشان دهند؛ از "بیستون" تا چشمانداز "حجیج" و بسیاری از نادیدنیهایی که در "نون.خ" دیده میشوند. همه دوربینها در برخی از مناطق خصوصاً تهران متمرکز شده بود و حالا این دوربینها به مناطق مختلف و نادیدنیهای کشور میرود و این اتفاقات بسیار امیدوارکننده است. سرزمین "کندوله" یکی از لوکیشنهای سریال که 200 سال جلوتر از کرمانشاه وجود داشته است. سرزمین انگور ایران، گردو و محصولات واقعی، که بوی کاهگل از در و دیوارش میآید و به قولی تا به حال آجُر به آن مناطق نرفته است.
نمایش روستایی واقعی در "نون.خ" / کاووس بزرگ آبادیبازیگر نقش "عمو کاووس" تأکید کرد: بازیگرهای کُردتبار این سریال، تبدیل به شخصیتهایی شدند و سعید آقاخانی اعتماد کردند تا این کاراکترها شکل و شمایل پیدا کنند. کاووس بزرگ آبادی است و از آن حساب میبرند و اینجا با چالشهای جدید با دایی شفیع، بیشتر دیده میشود. آنقدر این کاراکتر حجب و حیا دارد و عموماً شخصیت اجتماعی روستاییها این چنین صفاتی را داراست در مغازهای که برای خرید رنگ مو میروند، این رفتارها به خوبی دیده میشود. جایی که نمیتوانند به راحتی به فروشنده بگویند چه میخواهند؛ اینها به خوبی نمایش داده شده است.
به کاووس عشق میورزم؛ "آذرنگ" بدون کمک گرفتن با لهجه صحبت میکندوی در پاسخ به این سؤال که دوست داشتید نقش دیگری غیر از "کاووس" را بازی میکردید، گفت: به کاووس عشق میورزم؛ شخصیتی است که حالا حالاها ظرفیت دارد و میتوان به او اعتماد کرد و این اجازه را برای صحنهگردانی پررنگتر داد.اما در بین بازیگران سریال، آنهایی که بالأخره توانمندی بالایی دارند میتوان به خود سعید آقاخانی، حمید آذرنگ و میرطاهر مظلومی اشاره کرد. آذرنگی که کاملاً بدون کمکگرفتن از دیگران و خودش به ادای این لهجه و گویش رسید. میرطاهر مظلومی که در این اقلیم به ادای تمایز و تفاوت در ایفای نقش توجه دارد و سعید آقاخانی که در ایفای نقش خودش و مدیریت صحنه و کارگردانیاش کوتاه نیامده است. بسیاری آمدند و تست دادند اما او بهترینها را کنار هم قرار داد.
باید برای همه استانها و فرهنگها، سریال ساخته شودوروایی اعتقاد دارد که همه استانها میتوانند ماجراها و داستانهای قابل توجه و جذابی داشته باشند و دستمایه سریالها و برنامهسازیهای مختلف شوند؛ او اظهار کرد: از نظر اقلیمی، بیان و لهجه باید سریال ساخته شود. ظرف فرهنگ ایرانی پرملاط و جامع است و باید دوربینها از تمرکززدایی و تکبعدی بودن خارج شوند و به این مناطق بیایند. از جنوب، شرق، غرب و ... بگویند؛ واقعاً باید به این فرهنگها پرداخته شود. بسیاری نمیدانستند کرمانشاه این درهها و جاذبههای توریستی زیبا را دارد. همان کسی که شفیع و کاووس را دوست داشته باشد سرزمین ایران را هم دوست دارد.
سعید آقاخانی و ورود به ماجرای "نورالدین خانزاده"/ مراقبت از بیمزه نشدننگاهی به گفتوگوی سعید آقاخانی داریم که او درباره سریال "نون.خ" و پرداختن به اقوام و بسیاری از موارد دیگر صحبت کرده است:
* چقدر این رویه خروج از لوکیشنهای آپارتمانی و آمدن به فضاهای بکر و دیدنی میتواند به تبلیغ گردشگری ایران کمک کند و تأثیری در جامعه بگذارد؟
من خودم احساس میکنم تماشاچی آنقدر لوکیشنهای آپارتمانی و فضای تهران را دیده، خسته شده است. با تنوع ایجاد کردن و آمدن به اقلیمهای مختلف، مخاطب جذب میشود. آمدن به این فضاها خیلی به لحاظ بصری و فرهنگی، کمک میکند.
* چقدر در این شرایط اقتصادی و تعدد درامها و سریالهای تلخی که روی آنتن رفته و میروند به سمت فیلمسازی طنز برویم به جذب مخاطب کمک میکند و در واقع حالِ مردم را خوب میکند؛ چقدر شما را برخی از محدودیتها و فشارهای مختلف درونی و بیرونی گرفتار کرده است که به شوخیها و طنزها برمیگردد و چقدر باید نویسنده و کارگردان را حمایت کنند تا دستشان برای ساختن طنز باز باشد؟
محدودیتها در این زمینه زیاد است یعنی بیشتر آن معطوف به تلوزیون و ممیزی نمیشود. بیشتر در واقع صنوف و قومیتهایند؛ اینها خیلی مشکل دارند و با مراقبت و دقت خاصی باید حرکت کنیم تا شوخیها و طنزها تبدیل به توهین نشود؛ این اتفاقات آنقدر دست و پا را میبندد و کار را برای ما سخت میکند که همواره هراس داریم نکتهای یا چیزی به کسی بربخورد. البته در سری قبل هم به این نکته توجه کردیم و طوری قصهمان را روایت کردیم که به جای احساس تمسخر، همه درکنار هم با دیدن اتفاقات مختلف نمایشی، لذت ببرند. در این سری هم کاراکترهایمان را طوری طراحی کردیم که به گونهای باشند به کسی برنخورد و مشکلی پیش نیاید؛ اساساً کار طنز، کار سختی است. تلویزیون در این مسیر خیلی تلاش میکند همیشه کار طنز داشته باشد؛ برخی اوقات طنزها موفقند و در برخی مواقع هم موفق نمیشوند.
* نون.خ را ادامه میدهید؛ شنیدیم که قرار است زمینهها برای ساخت فصل سوم هم فراهم شود؟
ما امیدواریم؛ نون.خ اگر ادامه پیدا کند هم با قوم کُرد ادامه میدهد و تا آخر کُرد میمانیم. امیدوارم بتوانیم فصل دوم را بخوبی بسازیم؛ 5 ماه تصویربرداری داریم و اینجا به شدت سرد است؛ جالب است بدانید دو شب پیش در برف ماندیم و راهداری راه را برایمان باز کرد. یک مقداری سخت است و امیدواریم کار خوبی شود؛ مردم دوست داشته باشند تا به سراغ سریهای بعد برویم.
میرطاهر مظلومی در نقش "دایی شفیع"میرطاهر مظلومی بازیگر جدیدی است که به "نون.خ"2 پیوسته و به تازگی جلوی دوربین رفته است. او نقش دایی شفیع و برادر زن "آقای نون.خ" را بازی میکند؛ او به خبرنگار خبرگزاری تسنیم، گفت: کار بومی و حضور در لوکیشنهایی به دور از آپارتمانهای معمول، همیشه برای من لذتبخش بوده است. همانطور که در برخی از کارهای دیگر اینچنین بوده است.
روایت مدیر تولید "نون.خ" از رسیدن به رئال روستاییمنصور غضنفری مدیر تولید سری دوم "نون.خ" است؛ شاید بیش از همه دوندگی و تلاش میکند تا بهترینها برای این سریال رقم بخورد. او درباره خروج سریالها از آن آپارتمانهای معمول که شبیه به هم شدهاند به خبرنگار خبرگزاری تسنیم، گفت: بر اثر اینکه مردم عادت کرده بودند غالباً سریالها را در سیستم کارهای آپارتمانی ببینند، تلویزیون بینندهاش را از دست داده است و به آسیبشناسی مخاطبین تلویزیون نگاه کنیم عمدتاً سریالها شبیه به هم ساخته میشوند. نکتهای که پیش قراول آن سریال "پایتخت" بود و در فصل دوم "نون.خ" از آپارتمان خارج شدیم و به محیطهای رئال روستایی آمدیم؛ گاهی اوقات از این فضای آپارتمان خارج میشوند و به فضاهای شهری میروند. باید از این شهرنشینی به پرداختهای بکر و دیدنی روستایی رسید.
وی افزود: این را بدانید خروج از آپارتمان، پروسه و فرآیند کار را سختتر میکند؛ باید فضاهایی که انتخاب میشوند با داستان همخوانی داشته باشند، حال و هوا و عوامل همراه باشند و خیلی از اتفاقات دیگر حائز اهمیت است. اینجا پرنیان و روستاهای دیگر را انتخاب کردیم و محل اسکان و شرایط پذیرایی و خواب بازیگران و عوامل برایمان اهمیت داشت. فاصله 85 کیلومتری روستای پرنیان تا کرمانشاه را به جان خریدیم تا خروجی کار به لحاظ اتمسفر و فضای کار خوب باشد.
* چرا "نون.خ"2 بهتر است؟
مدیر تولید "نون.خ" درباره زمان مناسب و استفاده از مناطق بکر برای ساخت سری دوم این سریال، خاطرنشان کرد: شاید یکی از نکات بارز و مهم در سری دوم "نون.خ"، استفاده از فضاهای رئال و بکر روستایی است که در سری اول دست و بال سعید آقاخانی بسته بود و در این سری، نماهای زیبا از طبیعت کرمانشاه بیشتر استفاده کردهاند و این به پیشبرد قصه ما کمک کرده است؛ شک نکنید "نون.خ"2 از "نون.خ"1 به خاطر این وجوه متمایز بهتر است. از طرفی وقت و زمان مناسبتری برای شخصیتپردازی داشتهایم و از بازیگران بومی حتی برای تک سکانس و پلان استفاده کردهایم.
همدلی و همراهی ثمره خروج تلویزیون از آپارتمانمجید یاسر بازیگر جدید سریال "نون.خ" در خصوص نگاه تلویزیون به سریالسازی بومی و پرداختن به لهجه، گویش و آداب و رسوم و اقوام به خبرنگار خبرگزاری تسنیم، گفت: بزرگترین حس آن همدلی است که به وجود میآید؛ وقتی همه عوامل مدتها کنار همند؛ کنار هم غذا میخورند و در محل اسکان و هتلی مشترک استراحت میکنند این همجواری 24 ساعته احساس همدلی و همراهی و صمیمیت به همراه دارد. اما در تهران فقط در زمانی که جلوی دوربینیم همدیگر را میبینیم و خیلی نمیتوانیم از حال همدیگر خبردار شویم. این کنار هم بودن عشقی را به وجود میآورد و باعث میشود تلاش کنیم خروجی مناسب و در خور شأن مخاطب ارائه شود.
* سعید آقاخانی با هوشمندی بالا، مدیریت میکند
وی افزود: وقتی در خارج از تهران کار میکنیم، از نظر بصری هم اتفاقات خوبی میافتد. بحث شهرنشینی و تمرکززدایی در پایتخت کمتر دیده میشود و این خودش برای بازیگر و مطمئناً مخاطب جذابیت دارد. ما داخل روستاییم و فرهنگ جدید و آدمهای به شدت صادق، پاک و بدون غل و غشی را میبینیم. این پاکی و صداقت، انگیزه میدهد و حالمان خوب میشود. حسّ جدیدی را تجربه میکنیم و قطعاً در روند ساخت تأثیر مثبت دارد، کما اینکه سعید آقاخانی با هوشمندی بالا و آگاهی کامل مدیریت میکند و همه را به سمتی میبرد که مخاطب سرمنزلها و اتفاقات خوبی را در قاب سیما ببیند.
پیامهای کُردها به سیروس میمنت در شرایط زلزله و سیلسیروس میمنت نقش کیوان را در فصل اول سریال "نون.خ" برعهده داشت؛ او همیشه علاقهمند نویسندگی و بازیگری کاری برای خطّه خودش بوده است. او درباره توجه به اقوام در تلویزیون به خبرنگار خبرگزاری تسنیم، گفت: خوشبختانه قوم کرد و بسیاری از اقوام دیگر، علاقهمندند دربارهشان کارهای متفاوت و متنوعی ساخته شود و عمدتاً تأثیرگذارند؛ مگر اینکه به آنها توهین شود؛ تا توهین نبینند عکسالعملی نشان نمیدهند. سعید آقاخانی بسیار مراقب بوده که به این قوم غیور، توهینی نشود و یا ناراحت و آزرده نشوند. حتی شاهد بودم سکانسی خیلی خوب از آب درآمد اما به خاطر شکی که داشت شاید توهینآمیز باشد از خیر آن گذشت. همه گروه "نون.خ"، کارگردان و نویسنده میکوشند سکانس، پلان یا دیالوگ برخورندهای، به تصویر کشیده نشود. مردم کُرد هم به شدت آگاهند و از سری اول آن استقبال کردند. پیامهایی به من داده میشد که در شرایط زلزله و سیل، گِلها را کنار میگذاریم و این سریال را نگاه میکنیم و خستگی ما درمیرود.
* لوکیشنهای آپارتمانی سالها مرا زجر میداد
میمنت در پاسخ به این سؤال که توجه به اقلیمهای دیگر و بومیسازی و خروج سریالسازان از آپارتمان چقدر تأثیرگذار است، خاطرنشان کرد: مسئلهای که سالها مرا زجر میداد، لوکیشنهای آپارتمانی بود. صبح تا شب در تهرانیم و اگر کار نداشته باشیم از آپارتمان بیرون نمیآییم، حالا شب هم سریالی نگاه کنیم آن هم در آپارتمان باشد این زندانی با اعمال شاقه است. هیچچیز بدتر از این نیست همه قصه در آپارتمان باشد و کار خوبی که گروهها، اقوام، لوکیشنها، لباسها و فرهنگهای مختلف را به تصویر میکشند این بسیار عالی و نقطه متمایز به شمار میرود.
مردم با دیدن سریالهای بومی، از گردشگری لذت میبرندنسرین مرادی همسر کیوان (فریده) در سریال "نون.خ" به ساخت سریالهای بومی و توجه تلویزیون به اقوام و آداب رسوم به خبرنگار خبرگزاری تسنیم، گفت: این خیلی فرصت خوبی است برای اینکه اقوامی همچون کُردها را خیلی بهتر بشناسند، وقتی در قالب فیلم و سریال، این اقوام دیده میشوند به طور واقع، فرهنگشان و آداب و رسومشان برای همه شناخته میشود. زندگیهای پرجاذبه و زیبایی دارند که همه از این جاذبههای بصری و گردشگری لذت میبرند.
خوشحالی "ندا قاسمی" از توجه تلویزیون به اقوامندا قاسمی نقش شیرین و یکی از دختران "نون.خ" را بازی میکند. او از سال 1387 کار تئاتر را شروع کرد و یکی دو سال بعد به صداوسیمای کرمانشاه رفت و در رادیو گویندگی کرد، مجری صداوسیما بود و در سریالهای کرمانشاهی حاضر شد تا اینکه با گروه "نون.خ" آشنا شد. او به شرایط کار با سعید آقاخانی اشاره کرد و گفت: اوایل کار سخت بود، چون حرفهای بودند و ارتباط گرفتن با این آدمها خیلی سخت و پیچیده است. خوشبختانه در ادامه کار صمیمیتی ایجاد شد و در فصل دوم، اوضاع بهتری است. خوشبختانه درباره قوم کُرد که از این فضاهای نمایشی دور بودند کاری ساخته شد و فرهنگها و آداب رسومشان به نمایش درآید. امیدوارم توجه به اقوام و بومیسازی در تلویزیون ادامه پیدا کند.